De nieuwe EP van Justin Ripassa

Een plaat met relevante en persoonlijke thema's

Femke van Arendonk ,

Singer-songwriter Justin Ripassa heeft een missie. Met zijn muziek wil hij maatschappelijke gevoelige thema’s onder de aandacht brengen. In april komt zijn nummer ‘Lost Generation’ uit waarin hij zingt over zijn generatie die benadeeld wordt. Het gaat over studieschulden, de ontplofte huizenmarkt en natuurlijk de coronapandemie die voor veel depressies zorgt onder jongeren en studenten. Op 7 april verschijnt ook de EP van Ripassa en de redactie van 3voor12Drenthe mocht hier alvast naar luisteren.

Allereerst dus Lost Generation, een protestsong zou je het kunnen noemen. Over alles wat er mis gaat met zijn generatie (Justin is 22 jaar). Vele jongeren zullen zich hierin herkennen, zeker met wat er nu allemaal speelt. "Are we the lost generation?", zingt Ripassa. Een beetje deprimerend, maar wel zoals er nu door sommigen naar het leven gekeken wordt. Het nummer mist wel wat pit, zeker als je een statement wilt maken, maar de tekst is helder. Het nummer zou gedraaid kunnen worden tijdens studentenprotesten.

Front Row Ticket

Ripassa schrijft in de bijlage dat Front Row Ticket een autobiografisch nummer is. Het gaat over een voormalige vriendin die kans had op een mooie carrière, maar door drank en drugs steeds meer verwijderd raakt van de realiteit. Ze leeft uiteindelijk in haar eigen wereld. Wie de vriendin precies is en in welke wereld zij carrière kon maken wordt niet duidelijk gemaakt. Een lekker nummer, met in de bridge ruimte voor een heldere gitaarsolo. Met het bekende stemgeluid van Ripassa erbij is het een lekker nummer om te beluisteren als je bijvoorbeeld een boek aan het lezen bent.

Whole Wide World

Een nummer dat eruit springt is Whole Whide World en dat komt door het verhaal erachter. Dit nummer beschrijft het leven van Ripassa toen deze, vanwege een chronische leverziekte, aan een zijden draadje hing. Ripassa vocht niet alleen tegen de ziekte, maar ook tegen de medici die de kwalen van zijn ziekte lange tijd niet serieus namen. In het nummer wordt er gereflecteerd op alle dingen die Ripassa zelf niet kon ondernemen en, mocht hij overlijden, dat alle dierbaren zonder hem verder zullen (en moeten gaan). Gelukkig gaat het met de zanger nu weer goed en kan hij alleen maar met een goed gevoel terugkijken op die situatie. “Het is de beste ervaring die mij ooit is overkomen”, zo schrijft hij. Het heeft zijn visie op het leven namelijk drastisch veranderd. Als je dit alles weet wanneer je het nummer hoort, dan luister je er met een ander gevoel naar. Je voelt dat Ripassa lange tijd niet kon doen wat hij wel wou en dat hij het leven uit zijn vingers voelde glippen.

MTV Azië

In Never Going Back hoor je de heldere stem van Ripassa heel goed en hoor je ook wat meer pit in zijn stem. De rest van de nummers zijn allemaal wat vlak en daarom voor mij persoonlijk heel fijn om als achtergrondmuziek te luisteren, maar het is wel wat rustig allemaal. Gelukkig heeft Ripassa een hele schare fans en wordt hij gedraaid op Radio 5. Zelfs in Azië zijn ze fan, want daar komt hij geregeld op MTV Azië.

Als je van rustige singer-songwriter muziek met relevante en diepzinnig thema’s dan zit je met Justin Ripassa helemaal goed. Zijn EP komt op 7 april 2022 uit en, als alles qua coronamaatregelen mee zit, zou hij best nog weleens een tourtje door Nederland kunnen maken. In het voorprogramma van een niet nader te noemen band in bijvoorbeeld de Oosterpoort Groningen zien wij hem wel staan.