Jonathan Rhodes en Ça va Bien brengen eigenzinnige muziek naar 't Schienvat

Pepijn Reinink ,

Na maanden en maanden van verveling kwam stichting The Bake Shop samen met Jonathan Rhodes en Ça va bien op zaterdag 29 januari sterk uit de startblokken. Ze wilden het nieuwe muziekseizoen dit jaar extra vroeg inluiden. In ’t Schienvat óp Erica hebben we genoten van twee acts die je raken.

Ça va bien bestaat uit twee spontane dames met ieder een loopstation en een bak aan creativiteit. Een fullsize electronische harp en een microfoon maken de stage compleet. De dames zijn duidelijk volledig op elkaar ingespeeld. Zowel vocaal als instrumentaal is er een mooie balans tussen beheersing en gevoel, waardoor alle nummers echt aankomen en de loopstations nooit een gimmick worden. De loop stations worden letterlijk ingezet om er méér van te maken en soms om een lekkere subtiele guide track te creëren. Hierdoor dreigt de muziek van Ça va bien nooit uit elkaar te vallen. Alles bij elkaar een mooie afwisselende show met zowel eigen werk als goed gekozen covers. Bijzonder, eigen en kwalitatief zeer hoogwaardig.

Jonathan Rhodes kwam met zijn band naar Erica nadat hij nog maar kortgeleden deel had genomen aan de Eurosonic Noorderslag showcase in Groningen. Die show was voor de tweede maal op rij alleen online te volgen. Dit heeft Jonathan en band er echter niet van weerhouden om een goede showcase neer te zetten, zo ook in ’t Schienvat. De muziek en stem van Jonathan Rhodes laten zich lastig beschrijven, hetgeen een goede zaak is in de huidige ‘copy/paste’ wereld waarin we leven. Er schijnt dan ook iets heel bijzonders door de muziek en teksten heen, iets wat zich niet laat grijpen. Het klinkt prettig en is ook nog eens een genot om naar te kijken. De heren zijn ogenschijnlijk ontspannen en hebben duidelijk plezier op het podium. Jonathan brengt zijn teksten met een Amerikaans aandoende tongval.

In februari van dit jaar komt zijn eerst album ‘Dirt’ uit en voor de aanwezigen in ’t Schienvat was het mogelijk om het album alvast te kopen, inclusief de bijbehorende handtekeningen.

Mocht je nieuwsgierig zijn geworden? Jonathan Rhodes heeft een website, YouTube kanaalSpotify account en Facebook pagina waarop je hem verder kunt volgen. Interactie vindt hij leuk en waardevol, dus schroom niet om een berichtje achter te laten. De volledige showcase van Jonathan Rhodes op Eurosonic Noorderslag is terug te zien op zijn YouTube kanaal.

Ça va Bien heeft een Facebook pagina waarop je meer over hen kan vinden.