Voorproefje PitFest in Hoogeveen

Weathered en Troops of Doom ook op PitFest

Anton Oortmann ,

Volgens organisator Maik Reuvers was het afgelopen vrijdag "hartstikke druk" bij het eerste PitFest Prefest in Emsdetten (Dld). We zullen vanavond zien of dit in Het Podium te Hoogeveen net zo is. Ondanks twee last minute afzeggingen voor vanavond, zijn er goede vervangers gevonden voor een avond vol hardcore. Intense en Dirty East GVD moesten helaas afzeggen, waarbij het erop lijkt dat Dirty East helemaal is opgedoekt. Gelukkig konden Backstabber en Last Leaf invallen.

Last Leaf sterke opener

Het uit Bremen afkomstige Last Leaf bijt deze Prefest het spits af. De band speelt heerlijk strak. De zanger doet het grootste deel van zijn optreden vanuit de zaal. De zaal is al redelijk gevuld. Hoofden knikken allemaal braafjes mee. Het publiek moet nog een beetje warm lopen, maar Last Leaf is zeker geen zwakke opener van de avond. Integendeel zelfs!

SWIMorDROWN speelt genadeloos en furieus

Het Heerenveense SWIMorDROWN begint hard. De zanger schreeuwt de longen uit zijn lijf, terwijl de zaal weer een stuk voller begint te worden. De band speelt genadeloos en furieus. Een pit bij een cover van de band Terror wil echter nog niet echt lukken, gezien de twee deelnemers op een verder leeg stuk voor het podium.

Publiek zeer onder de indruk van Backstabber

Backstabber uit het Duitse Leer geeft hem van beukenstein: recht in het gezicht, bruut, maar toch af en toe een melodieus gitaarlijntje. Ondertussen staan er in de zaal af en toe al een paar mensen wild om zich heen te slaan. De band geeft zelf dan ook het goede voorbeeld qua beweging op de bühne. De sfeer begint er dus al goed in te komen. Om je heen hoor je dat heel veel bezoekers zeer onder de indruk zijn.

Weathered vervangt Dirty East GVD

Weathered uit Münster en Emsdetten vraagt bij de soundcheck of het pijn doet aan de oren. Zo niet, dan moet alles nog maar wat harder. De zanger en zanger/gitarist spelen vanuit de zaal en gaan flink los, net als de nog op het podium achterblijvende bandleden. Dat spelen in de zaal weet het publiek ook goed te activeren. En het veranderde de zaal in een grote plas bier.

Weathered vervangt Dirty East GVD ook tijdens PitFest.

Troops of Doom lijkt de publiekslieveling

Afsluitende band Troops of Doom uit Hengelo beukt heerlijk door met af en toe een fel gierende hoge gitaarlijn. Het publiek komt steeds meer los. Ze doen hun dansje, om zich heen slaand, of zijn redelijk fel aan het pitten. Troops of Doom valt prima in de smaak en lijkt een publiekslieveling. De band staat dan ook op de bill voor PitFest op 9 april. Wat trouwens een thuiswedstrijd wordt voor zanger Peter Hertsenberg, die oorspronkelijk uit Erica komt.

Vanavond waren er geen slechte bands te bekennen. Stuk voor stuk heerlijke bands voor iedereen die van hardcore houdt. Bovendien was het een zeer gezellige avond. Dat belooft dus wat voor PitFest op 9 april in Erica. Kijk voor meer informatie op www.pitfest.nl