Folk op Erica

Derde editie succes, ondanks regen

Patrick Breukers ,

Zondag 21 augustus was het weer tijd voor Folk op Erica. Met een vol programma, met lokale (en iets minder lokale) artiesten, is het team van Stichting De Mammoet weer enthousiast naar De Kuil achter de RK Kerk in Erica getrokken. Voorgaande jaren hebben ze steeds geluk gehad met het weer, dus dat zal nu ook wel weer zo zijn. Het Kerkbestuur heeft ter voorbereiding op hun 150-jarig jubileumfeest een professioneel luifeldoek gekocht, dus deze kan mooi over het podium heen getrokken worden.

Het festival laat voor niemand iets te wensen over. Zo wordt er door Scouting Erica een prachtig kampvuur opgestookt en worden de kinderen, net als voorgaande jaren, ook nu weer getrakteerd op een heerlijk stokbroodje. Nog wel even zelf bakken boven het vuur natuurlijk. Voor de volwassenen is er speenvarken aan het spit om de honger te stillen. Je vergeet haast dat alle bezoekers toch vooral voor de muziek komen.

De muzikale aftrap wordt, onder toeziend oog van presentator Jan Dijkhuizen, genomen door Mojo Clinton. De band van gitarist Peter Dusseljee (lid van Stichting de Mammoet) heeft zich voor de gelegenheid omgedoopt tot Meaujeau Mirage. Om beter binnen het Folkfestival te passen is de bezetting veranderd en het repertoire geschikt gemaakt voor akoestische instrumenten.

Vervolgens is het de beurt aan “Grunneger Troebadoer” Jan Henk de Groot. Het publiek omarmt de Groningstalige muziek direct. De liedjesschrijver en begenadigd zanger brengt een scala aan mooie, veelal nieuwe liedjes met fantastische teksten met een lach en een traan.

Vlak voordat de band Shandy uit Dalen/Coevorden begint te spelen, wordt het donker en komen de eerste regendruppels. Dat belooft qua weer weinig goeds. Gelukkig is de muziek van Shandy mooi en zonnig. Deze band, waarvan de meeste leden uit hardrockband 'Barley Wine' komen, laat het publiek de regen vergeten.

Melissa Meewisse (Voice of Holland finalist) en vriend Elwin hebben als gelegenheidsduo speciaal voor Folk op Erica wat country en folk nummers ingestudeerd. Ze vormen met hun countrygitaren een mooie overgang naar droog weer én naar de uitsmijter van de dag: OHIO. Gelukkig heeft het grootste deel van het publiek de regen getrotseerd. De hemel wordt weer blauw en de vijfkoppige band speelt een mooi breed scala aan wat ze zelf “Great Roots Music” noemen. Nummers van The Black Crowes en The Marshall Tucker Band, maar ook Bob Dylan en Fleetwood Mac komen voorbij . Alles in meerstemmigheid en met een prachtig “Ohio-sausje” overgoten.

Al met al weer een prachtige festival met vrije entree, dat voor iedereen wat biedt: van kinderwagen tot rollator