Rosie Kills doet aftrap nieuw seizoen Klein Paradiso

Kerkje in Echten ideale setting voor akoestisch duo

Mar Jan van Dorsten ,

Afgelopen zaterdag opende Rosie Kills het nieuwe seizoen in Klein Paradiso in Echten. Het omgebouwde kerkje biedt de perfecte setting voor het akoestische duo. De band zorgt voor een sfeervol begin van het seizoen. Bij binnenkomst wordt gelijk al duidelijk dat er een toegankelijke, warme sfeer hangt. Iedereen die een avondje wil ontspannen door te luisteren naar live muziek is welkom. Terwijl het duo nog druk aan het voorbereiden is, gaat het publiek al rustig zitten met een kopje koffie of thee.

Net een getrouwd stel

Rosie Kills bestaat uit zangeres Sietske Sietsma en gitarist Rob Zandgrond. Het duo maakt al zo’n vijftien jaar samen muziek. Sinds drie jaar in deze setting, maar daarvoor al in verschillende andere bands. Dat is goed te merken tijdens het optreden aan de onderlinge plagerijtjes. “Net een getrouwd stel,” hoor je iemand lachend zeggen. Het publiek geniet er hoorbaar van. Ook tussen de nummers door weten Sietske en Rob het publiek goed te vermaken.

Alternatieve stemmingen en snelle notenreeksen

Sietske legt bij elk nummer kort uit waar het over gaat. Opvallend is dat ze de inspiratie voor teksten dichtbij zichzelf zoekt. Ze gaan over dingen die zij belangrijk vindt in het leven: haar kinderen, vader, oude liefdes, maar ook stiekeme verliefdheden die alleen in liedjes naar buiten durven komen. Het klassieke stemgeluid van Sietske ligt prettig in het gehoor en weet de mensen in de zaal mee te nemen in het verhaal. Iedereen luistert aandachtig. Hier en daar zie je iemand zachtjes meebewegen op de muziek. Rob begeleidt dit allemaal feilloos op de gitaar. Voor eventuele gitaristen in het publiek maakt hij het heel interessant, door gebruik te maken van alternatieve stemmingen en snelle notenreeksen.

Baby

Niet alle nummers zitten er even goed in. Het duo gaat af en toe even de fout in, maar weet dit prima te verbloemen met een grapje. Het publiek schijnt zich er niet aan te storen. Na het laatste nummer wordt er vanuit de zaal gevraagd of Sietske nog een keer het nummer wil zingen dat over haar baby gaat.