Asman en the Golden Assies: een bijzondere combinatie

Golden Assies swingen in de Jozefkerk in Assen

Femke van Arendonk ,

De Golden Oldies naar het gelijknamige programma van BNN kennen we waarschijnlijk allemaal wel. Ruben Nicolai stelt een koor samen met vooral oudere mensen en die leren uiteindelijk nummers van bijvoorbeeld Rammstein uit hun hoofd. Daarna gaan ze touren. Een simpele formule, maar wel een groot succes. Brunhilde Kuijper van MCA ‘Klankrijk’ dacht: dit kan ik ook.

In november 2013 was het koor al bij elkaar, maar nu moest er nog een band komen. De Asser band Asman was snel bereid gevonden om mee te doen aan dit spektakel. Zaterdag gaven ze hun eerste gezamenlijke concert in de Jozefkerk in Assen. De kerk zat aardig vol met mensen in verschillende leeftijden. Muziek verbindt of je nou jong of oud bent. Dat was goed te zien op deze avond.

Raad de plaat

Asman speelt eerst een paar nummers zonder het koor. De muziek galmt wat in de Jozefkerk, maar dat maakt het ook wel bijzonder. Het pianospel van Jason Staal krijgt daardoor iets magisch. Het nummer Man Alleen gaat er goed in. De gitaristen David Keizer en Steven van Hoogdalem hebben er zin in. Steven zie je zelfs af en toe een beetje meezingen. Sommige oudere mensen in de zaal gaan rechtop zitten. Zij hadden waarschijnlijk niet verwacht dat Asman rockt, maar niemand verlaat de zaal.

Natuurlijk komt ook het vaste onderdeel Raad de plaat tevoorschijn. Dit keer geen cd’s of dvd’s, maar om met de woorden van Jason te spreken "We gaan met onze tijd mee, dus dit keer een videoband." De plaat wordt wel geraden en de persoon moet tevreden zijn met een videoband van Big Brother. Later wordt er nog een elpee weggegeven van Barbara Streisand.

Dan komen de Golden Assies op het toneel. Zanger Jan zingt Het Is Een Nacht van Guus Meeuwis. Je merkt dat hij gespannen is, maar naarmate zijn solo vordert hoe losser hij wordt. De laatste uithaal van het nummer doet hij dan ook met volle overgave, maar je merkt dat hij het spannend vond om de spits af te bijten.

Arwin Warners laat weten dat ze nog helemaal niet zo vaak geoefend hadden met zijn allen. "Eigenlijk zijn we pas sinds vorige week zaterdag echt bezig met oefenen." Het is bijna niet te merken, want het koor is goed op de mannen ingespeeld. Af en toe verloopt het misschien wat rommelig, maar dat is logisch met zoveel mensen op het podium.

Asman-nummers

Er worden ook nog echte Asman-nummers met het koor gezongen. Arwin geeft aan dat hij hier echt kippenvel van krijgt, want met het koor klinkt je eigen nummer toch heel anders. En dat klopt, want Morgen wordt een mooie dag klinkt prachtig met een koor erbij. Het kippenvel dat Arwin erbij krijgt, is waarschijnlijk bij de meeste mensen in de zaal te vinden. Asman zou het nummer eigenlijk opnieuw moeten opnemen met het koor erbij.

Zanger Jan komt nog een keer terug om het nummer Take Me Home, Country Roads van John Denver te zingen. De hele zaal zingt en klapt vrolijk mee en ook het koor swingt van alle kanten. Een paar dames zijn uitgedost met hoedjes en sjaaltjes en hebben er duidelijk plezier in. Alsof ze een heus popconcert staan te geven, zo swingen ze.

Volgens Ronald Obbes komt er zeker een vervolg op dit bijzondere optreden, want zo zegt hij: "Dit is het eerste concert in de reeks van Dit Is Assen! on tour." Wat we daar verder van kunnen verwachten weten we nog niet, maar Asman en The Golden Assies klonken fantastisch. De combinatie van de band en het koor was grappig en zeker voor herhaling vatbaar. Een plaat in deze combinatie zou een mogelijkheid, wat ons betreft, zijn.