Als een klein en liefdevol eerbetoon zet 3voor12 Den Haag op Moederdag een moeder/verzorger van een muzikant in het zonnetje. Wat is hun rol, eventuele muzikaliteit en liefde voor muziek die van invloed is (geweest) op hun muzikantenkinder(en)? Tijdens dit interview spraken, zongen en verwonderden we ons samen met Mieke Teunissen (69 jaar) en haar zoon Jesse Evers (31 jaar). Tot grote verrassing van zoonlief – muzikant Meyendel - en zijn moeder zelf, blijkt dat haar reactie véél te bescheiden is, en dat haar invloed op hem ook als muzikant groter is dan beiden dachten.

Wanhopige Pianoleraar

Hoewel Mieke stelt dat muzikaliteit niet in haar genen zit, werd er in het gezin waarin zij opgroeide wel veel door haar vader en zussen piano gespeeld.

Mieke: “Al heel jong wilde ik ook op pianoles, maar in ons drukke gezin was er weinig tijd om mij te begeleiden, waardoor ik te weinig oefende. Dit dreef mijn pianoleraar tot wanhoop; hij vertrok en ik heb nooit meer pianogespeeld.” Dankzij haar broers en zussen maakte zij kennis met The Beatles, The Stones, The Doors, Lou Reed, David Bowie en Patti Smith.

Mieke: “Als ik alleen thuis was, luisterde ik vooral naar Mercedes Sosa, Leonard Cohen, Bob Dylan, Loreena McKennitt en vooral Nederlandstalige muziek van Jacques Brel, Boudewijn de Groot, Herman van Veen, Jaap Fischer, Ramses Shaffy en Liesbeth List.

Patti Smith in Amare tijdens Rewire 2023

Een ode aan de muziek én de stilte ineen

Jesse groeide samen op met zijn ouders en broer Jorin in Den Haag. Zijn eerste muzikale herinnering is aan de muziek die zijn vader opzette in de auto, The Beatles’ Yellow Submarine werd grijs gedraaid en ook Nederlandstalige pop stond op.

Jesse: “Mijn vaders muziek maakte destijds nog niet zo’n grote indruk op me. Dat is later veranderd, ik ga nog graag met mijn vader naar concerten.”

Al pratend komt Jesse tot een niet eerder verkregen inzicht: “Ik denk dat mijn vader mij de liefde voor muziek bijbracht en mijn moeder juist de waardering voor de stilte. De stilte, zodat je de vogels kunt horen fluiten, of de wind. Of kunt genieten van het uitzicht op de top van een berg, omdat de stilte je uitnodigt beter te kijken, proeven en voelen. Het is dus niet toevallig dat mijn dierbaarste project Meyendel (vernoemd naar de Haagse duinen) een ode is aan de muziek én de stilte ineen.”

Jan Smit dubben

Mieke glimlacht bescheiden bij die conclusie en glundert als haar zoon nóg een muzikale herinnering ophaalt; die van hem als kind bij haar voor op de fiets, samen liedjes zingen. Jesse zong als kind niet alleen voor zijn moeder maar maakte ook zijn oma blij door met een zelf opgenomen tapeje Jan Smit te dubben. Terwijl Mieke vertelt dat naast Jan Smit ook Kinderen voor Kinderen en Bassie en Adriaan populair waren toen haar zonen klein waren en dat Jesse al die liedjes meezong, blijkt de zanger de nummers niet te zijn vergeten en zingt enthousiast een nummer van Bassie en Adriaan.

Jesse dubt Jan Smit

​​​​​​​Greame the musical

Pas tijdens de eindmusical van de lagere school viel het Jesse’s moeder, én de school op, dat hij wel een hele goede zangstem heeft. Mieke trots: “Speciaal voor hem werd er een bandje ingeschreven waarvan hij de zanger mocht spelen.” Jesse: “Ik moest een hertaling van Hotel California instuderen met een karaoke-cd. Na de auditie waren de docenten allemaal even stil, super spannend, voordat ze zeiden: ‘Wat kan jij prachtig zingen!’

Toen hoorde ik dat eigenlijk voor het eerst. Ik zat wel op een koor in het Koorenhuis, maar ik wist niet hoe ik individueel gewaardeerd werd.” De schoolmusical Greame (een mix van Grease en Fame) werd aangepast en Jesse mocht zelfs een eigen geschreven nummer performen. Jesse zingt: “Here we are, let the party begin, because we’re in.” Na die musical was het wel duidelijk dat ik iets met mijn stem wilde, kon en mocht doen.”

Broertjes Evers

Talig

Mieke, bijna verontschuldigend: “Blijkbaar viel zijn zangstem niemand eerder zo op, en omdat ik niet zo muzikaal ben, viel het mij ook niet op. Ik merkte wèl dat hij van kleins af aan heel erg met taal bezig is en verhalen wilde vertellen. Hij zat al achter een typemachine terwijl hij nog geen woord kon schrijven. Op zijn vijfde schreef hij al kleine gedichtjes en verhaaltjes.” Jesse roept verheugd: “Maar dát is dus jouw invloed!” Mieke reageert bescheiden: “Ik vind mezelf daar niet zo geweldig in. In mijn familie zit wel veel taligheid, ik houd van literatuur, gedichten, lezen, kaarten schrijven. Heel veel. Mijn vader was schooldirecteur in Pijnacker en las heel veel voor en als kind las ik verschrikkelijk veel. Eigenlijk nog wel.”

Jesse achter de typemachine

Gedicht door Jesse Evers

Lekker zitten

In haar jeugd hield Mieke zich veel met muziek bezig, en tot verbazing en waardering van haar zoon vertelt ze over haar bezoeken aan optredens van Pink Floyd, The Rolling Stones en festivals als Pinkpop en Parkpop.

Mieke: “Ik heb het allemaal wel gedaan, maar nooit echt van genoten. Net zoals van bier. Ik heb het veel gedronken maar eigenlijk vond ik het nooit lekker. Te bitter. Ik vind het ook niet zo fijn in zo’n mensenmassa.

Pink Floyd herinner ik me nog goed, want dat was in De Doelen en daar kon ik lekker zitten. Ik luister niet veel naar muziek. Ik heb gewoon een heel druk sociaal leven en als ik thuis ben, wil ik rust, dan wil ik stilte of in de natuur zijn. Dat heeft te maken met toch een beetje over mijn grenzen gaan.”

Mieke rookt een pijp

​​​​​​​Dromen najagen

Toen er in de familiewagen nog knus naar Marco Borsato werd geluisterd, ontwikkelde Jesse op de middelbare school een andere muzieksmaak en werd Marco rucksichtslos aan de kant geschoven voor Green Day en Muse. De passie voor Muse werd ook gedeeld door Jesse’s - eveneens muzikale - broer Jorin. De broers werden door hun ouders in de gelegenheid gesteld om hun muzikale kwaliteiten bij Het Koorenhuis te ontwikkelen.

In 2006 vormden de twee (toen 14 en 17 jaar jong) samen met Boyke en David de band Straight Ahead die later tot Starcatcher werd omgedoopt. De band kende een vliegende start; lanceerde een debuut-EP "Rise", won de High School Music Competition én de Haagse Popprijs met optredens in binnen – en buitenland.

Tijdens dat succes maakte Jesse onderwijl, dankzij de platenkast van zijn ouders, kennis met Bruce Springsteen, David Bowie, Leonard Cohen en Lou Reed.

Jesse: “Ik denk dat dat ook het breekpunt werd van mijn tienerband Starcatcher die in 2012 stopte. Waar we consensus hadden met ons vieren op het gebied van de groteske rockgebaren van Muse en System of a Down, wilde ik plotseling folk en 70’s pop maken.”

Jesse Evers

Muziek is een vertolking van inspiratie over de wereld om je heen

Jesse’s en Jorin’s ouders stimuleerden de muzikale aspiraties van de broers en hebben ze veel gebracht en gehaald naar optredens die ze bijwoonden.

Mieke: ”Ik begrijp de droom om een bekende muzikant te willen zijn, maar eerlijk gezegd vind ik de muziekwereld best een harde wereld. Dus gunde en gun ik mijn kinderen een andere uitdagende professie met daarnaast heel veel muziekplezier.”

Jesse: ”Ik geloof wel dat mijn moeder blij was dat ik niet alleen muziek ging maken, maar naar de universiteit ging om Antropologie te studeren. Daar heb ikzelf ook geen moment spijt van. Muziek is een vertolking van inspiratie over de wereld om je heen. Antropologie opende mijn ogen om naar die wereld te kijken.”

Mieke zelf mocht als jongste dochter van zeven kinderen van haar vader niet naar de universiteit, hoewel ze dat wel had gekund en graag wilde, en is toen naar de Sociale Academie gegaan. Daar leerde ze ook pijproken met haar vriendin Trui, darten en kraken.
Jesse die verhalen ter inspiratie voor zijn muziek in zijn telefoon verzamelt: “Daarover heb ik al een tekst liggen, die liedjes komen nog wel.”

 

Inspiratie natuurreservaat Meijendel

Optreden Meyendel in de Bartkapel

Optreden Meyendel tijdens Sniester

Kijk dat is mijn invloed!

Omdat Mieke stelt dat ze weinig naar concerten gaat, kijkt Jesse verbaast op als ze een opsomming maakt van de shows waar ze recent nog is geweest: “Maaike Ouboter, Herman van Veen, Claudia de Breij, Eefje de Visser, dat vind ik dus echt mooi, dat raakt me. Ook de teksten van Bob Dylan en Boudewijn de Groot blijven prachtig. We zijn met de hele familie naar Stef Bos geweest.”

Vaker dan samen concerten bezoeken, gaan moeder en zoon graag samen naar lezingen. Jesse: ”We zijn pas nog samen naar Zaal 3 geweest voor een lezing door ‘Filosofie in Den Haag’ over Erasmus en Spinoza. Daar zitten we dan met z’n tweetjes ons over te verwonderen. Ik werd heel erg blij van wat Spinoza heeft gezegd: ‘Vrijheid van meningsuiting is niet een recht maar een verantwoordelijkheid om de ander te begrijpen.’ Dát vind ik echt waanzinnig! Daar wil ik dan meteen een nummer over schrijven.” Mieke - die de lat voor zichzelf altijd heel hoog legt en zeer bescheiden is: “Kijk dat is mijn invloed!”

 

Stadsgenoot Baruch Spinoza

​​​​​​​MensenMiek

Tot zover heeft Jesse nog geen nummers voor of over zijn moeder geschreven anders dan de kinder- en Sinterklaasgedichten en liedjes ter gelegenheid van familievieringen. Jesse: “Zoals toen Mieke met pensioen ging toen hebben Jorin en ik, in een zilveren legging, op Abba’s "Dancing Queen" ‘MensenMiek, niet jong maar kwiek, MensenMiek’ gezongen.

Mijn telefoon zit vol met verhalen, ook verhalen voor nummers over mijn ouders. Ik heb een tekst geschreven over toen mijn moeder als jonge vrouw ging solliciteren. Ze was de avond ervoor uit geweest in Rotterdam en ging de volgende ochtend in haar uitgaanskleding solliciteren voor een baan in Den Haag.”

Mieke vult met een lach aan: “Ik zei tegen ze: ‘Ik ben niet geschikt voor die baan.’ Ik werd tòch aangenomen als consulent ouderenwerk, waar ik me later heb ingezet om de sociale veiligheid van ouderen in de Rivierenbuurt te vergroten. In Meyendels “De Verademing” heeft Jesse het over het gevoel van veiligheid op straat, die sociale betrokkenheid is ook mijn invloed.”

Tot aangename verrassing en verwondering van moeder en zoon blijkt al pratend, mijmerend en soms zelfs zingend dat haar invloed niet alleen op hem persoonlijk maar ook in zijn muziek duidelijk te horen is: verhalend, sociaal betrokken, talig en -niet onbelangrijk- je kan erbij zitten.

Mieke Teunissen en Jesse Evers

Ook luisteren of je Mieke herkent in de muziek van Meyendel?