Het gebeurt niet vaak dat we hier op de redactie een artiest uit het Haagse pas leren kennen wanneer de Casbah op Best Kept Secret er nog van natrilt. En toen we er onlangs achter kwamen dat we VALS ALARM zelfs op Sniester 2023 zijn misgelopen, werd het toch echt eens tijd om een flinke inhaalslag te maken. Wat is het verhaal achter dit duo, dat ineens overal te zien is en deze week een nieuwe videoclip lanceerde? Zangeres Yanna praat ons graag bij.

VALS ALARM is een duo bestaande uit Bram Kniest (Go Back To The Zoo / St Tropez) en Yanna Panagopoulos. Ze maken eigenzinnige, poppy punk waar je spontaan van gaat stuiteren en meeschreeuwen, vernuftig balancerend tussen energiek en nonchalant. Geen wonder dus, dat ze tot onofficiële festivalsensatie van 2024 zijn gebombardeerd.

Van skilift naar snowjob

“Best Kept was wel echt mijn favoriete show, dat was fucking vet,” vertelt Yanna enthousiast. Ik stond toen zelf ook met kippenvel naar de zaal te kijken. De hele tent stond vol en het publiek zong mee. Ik dacht: ‘Wat?!’ Ik snapte het gewoon niet.”

Dat is ook niet zo gek, want twee jaar geleden deed Yanna nog helemaal niks met muziek, vertelt ze. Het zetje om iets met haar songs te gaan doen kreeg ze toen ze met PIP en Skatecafé op skivakantie was. “Ik had toen al wat nummers geschreven – geen idee waarom. Toen ik met David van PIP en Malou van de Fat Mermaid op de skilift aan het wachten was, heb ik ze die laten horen. Zij hebben me toen overtuigd om er iets mee te gaan doen. David vroeg me of ik wilde optreden met PIP’s Snowjob. Ik zei: ‘Ja best, waarom niet?’ Maar eigenlijk had ik toen, op drie teksten na, nog helemaal niks.”

Eenmaal thuis ging het (sneeuw)balletje gelukkig verder rollen. “Vrienden van me zeiden dat ik Bram Kniest moest hebben, dus stuurde ik hem een voicememo met de tunes. Hij vond het wel lachen en nodigde me uit in de studio. Ik heb toen alles ingezongen en hij heeft de muziek gemaakt.” Volgens Yanna was het alsof ze al jaren samenwerkten. “Het is zo’n getalenteerde gast, maar daarvoor kende ik hem eigenlijk helemaal niet. Ik dacht dat ik met iemand van 23 zou afspreken vanwege zijn Whatsappfoto en had helemaal niet door dat ik deze dude voor mijn neus had. We klikken heel goed en het is heel leuk om deze zomer zo samen mee te maken.”

Kaas, eieren en aardappelen

Al snel lag er een basis voor het album dat dit voorjaar uitkwam. “Het waren toen vijf nummers, dus ik moest er nog een paar bij verzinnen,” vertelt Yanna. Daarvoor putte ze vooral uit het dagelijks leven. “Emoties van je af schrijven werkt het best, zoals wanneer je een keer een heartbreak hebt, of zo. Maar ik heb ook gewoon heel vaak muziek in mijn hoofd, tot vervelens aan toe. 'Fast bikes' is bijvoorbeeld geboren terwijl ik aan het fietsen was en mij irriteerde aan alle fatbikes.”

Het nummer ‘Cheese, eggs and potatoes’ ontstond ook door zo’n alledaagse uitspatting. “Die kwam in me op toen ik aan het koken was. Zo’n nummer is vaak in een kwartier geschreven, maar grappig genoeg zit er altijd wel al een diepere laag in. Inmiddels merk ik wel dat het je niet altijd zomaar komt aanwaaien. Maar als ik een parel van een line heb met een leuk ritme, dan lukt het meestal best snel om het af te maken. Daarna gaat Bram ermee aan de slag en maken we hem samen af. Dat vind ik nog wel het allerleukste: dat je een tune af hebt, elkaar aankijkt en denkt: ‘wow, dit is echt teringvet.”

En zo kwam het dat een tot voor kort onbekende band ineens festivals als Best Kept Secret en Grasnapolsky met de grond gelijk kon maken. “Toen David me op vakantie vroeg voor Snowjob dacht ik, ‘ja lachen, doen we wel even.’ Maar dat dit er allemaal van kwam, was helemaal niet de bedoeling."

Interview gaat verder onder de video.

"Dat vind ik nog wel het allerleukste: dat je een tune af hebt, elkaar aankijkt en denkt: ‘wow, dit is echt teringvet.””

LOSER

Gisteren kwam de band met een videoclip voor ‘Loser’, de bombastische afsluiter van het album en één van de nummers die zijn oorsprong daar op die berg al had. Yanna werkt in het dagelijks leven als videoproducer en neemt deze rol dan ook vaak op zich bij het maken van de clips. “Normaal bedenk en edit ik het allemaal zelf. Dan pak ik wat vrienden bij elkaar en neem ik een camera mee. We gaan dan gewoon chillen en dan kan iedereen meedoen, zoals bij ‘Fast bikes.’” Met grote clips als ‘Boring’ en ‘Loser’ heeft Yanna het werk wel uit handen gegeven. “De mannen van rubenpaulruben hadden me aan Bram voorgesteld en supporten de muziek ook heel erg. Ze kwamen er zelf mee dat ze ‘Loser’ graag wilden maken. We zijn samen tot een heel leuk eindresultaat gekomen en ik heb alsnog al mijn maten erin gekregen. Mensen uit Den Haag die ik liefheb, zoals bijvoorbeeld David. Als hij er niet was geweest had ik deze band niet gehad. Ik denk trouwens dat dat ook voor veel andere artiesten geldt. David geeft veel jonge talenten een podium, ik denk omdat hij het leuk vindt en een eigen tent heeft.”

De clip gaat oer-Haags van start met een lekker zout harinkie op Scheveningen. Zoals we ook gewend zijn van de shows van VALS ALARM gebeurt er in de video heel erg veel. Een baby vliegt uit een kinderwagen, mensen springen van bruggen en worden van balkons gegooid, met als klap op de vuurpijl Yanna die op haar nighthawk komt aangeracet. Is het een opstand tegen de losers van deze wereld die de dienst uitmaken? “We hebben allemaal wel een loser in ons leven die iets kuts doet, of het nu een man of een vrouw is”, bevestigt Yanna.

De clip begint met Bram die een geintje met Yanna uithaalt, maar na vier keer wordt Yanna razend. Ze benadrukt in ons gesprek wel dat dit een symbool is voor iets groters. “Bij elk los verhaal in die clip komt er een soort ruzie of chase op gang, men blijft achter elkaar aan gaan. Dat is denk ik een beetje de essentie van de tune: als iemand je leuk vindt, blijkt het soms toch ineens niet zo te zijn. Waarom? Dat is voor iedereen persoonlijk. Het kan zijn dat je aan het lijntje wordt gehouden, of iemand verandert van gedachten, dat soort dingen. Maar soms word je dan gewoon genakt. Daar gaat de tune over: gaslighting en gegaslight worden. Maar dat is een diepere laag die je alleen hoort als je goed naar de tekst luistert.”

Toekomstplannen

De komende maanden heeft VALS ALARM nog een paar shows op de planning staan: Misty Fields in Asten, Zomerfeest in Venlo en Hit the City in Eindhoven. “En wat ook heel leuk wordt is de verjaardag van skateshop Bonk bij Pier15 in Breda. Dat is samen met Fuck Fuck Fuck en Ploegendienst, dus dat wordt wel echt een leuk feestje. Het wordt nu wel wat rustiger, daar ben ik eigenlijk wel blij om. Het is toch wel intens om ieder weekend op te treden. Wel fucking leuk, natuurlijk.”

Yanna is dan ook nog niet van plan om op korte termijn terug de studio in te gaan. “Ik vind dat echt iets voor de wintertijd. Het moet even hard regenen en je moet niks te doen hebben op de vrijdagavond. Je wilt er tijd voor hebben, even lekker kloten. Het moet organisch gaan. Als het goed gaat, rol je pas om 4 uur ’s nachts de studio uit. Ik ga niet geforceerd dingen schrijven. Ik heb ook geen gerichte toekomstplannen met VALS ALARM, ik vind het vooral heel erg leuk.”