Mede dankzij de trouwe fanschare uit Den Haag, is IVYVOX door naar de halve finale van de Grote Prijs van Nederland: zevende geworden uit dertig. Dit is waar jij, de lezer en stemmer, jezelf best een schouderklopje mag geven. Heath, op 23 geëindigd, wil nog wel een woordje wisselen met jullie, trouwens. Naast IVYVOX, zijn ook wij jullie dankbaar. Een dag IVYVOX-roadie zijn, was ons zo goed bevallen, dat we met veel plezier nog eens met de band in de auto stappen. Zeker gaan we ook mee naar TivoliVredenburg, maar nu eerst: op naar de Postoffice Studios in Amsterdam voor een akoestische cover van ‘Youngblood’!

Radio IVYVOX

In de auto heerst een ontspannen vibe. De zenuwen van de vorige keer, op weg naar de grote Wisseloordstudio’s, ontbreken. De band weet dat de halve finale is gehaald en dat was de ondergrens van succes: optreden in TivoliVredenburg. “Cloud Nine is de zaal voor de halve finale in Tivoli”, zegt gitarist Irina enthousiast. “Daar heb ik Spiritbox live gezien: echt zo’n goed concert.”

“Opzetten!” eist zangeres Bianca. Na wat bluetoothgehannes ligt ons muzikale lot in de handen van Irina. Als een ding duidelijk wordt, is het wel dat Irina muziek maakt die ze zelf ook luistert. En zij niet alleen: “Dit is onze gedeelde lijst waar we allemaal nummers op zetten.” Move over Spotify, dit is de puurste vorm van IVYVOX-radio die je maar krijgen kunt.

Postoffice Studios ligt op Oostenburg in Amsterdam. Water alom. Achter de deur van de artiesteningang leidt een trap ons het souterrain in. Door de vele ramen zien we net onder vensterbank-niveau het grachtje stromen dat direct langs het pand voert. Licht weerkaatst van het typisch groene grachtwater tegen het plafond van een geluidsdichte kamer waarin we zitten. Jurriaan, hoofd sound bij Postoffice studios komt binnen. “Even kijken wie straks wat nodig heeft in de studio: hoeveel mensen zingen?” Of het de geluidsdichte ruimte is, het kabbelende water, Jurriaan, de band, of alles samen: de sfeer is totaal ontspannen. Terwijl de band instrumenten uitpakt, vertelt Jurriaan waar naar believen alle soorten drank gevonden kunnen worden. In het zicht van cognac en whisky gaan we voor koffie met havermelk. Fuck rock ’n roll.

Dylan’s nagelnieuwe cajón, een handdrum in zeepkistformaat, is even het centrum van de aandacht. Veel geluid uit iets wat zo basaal lijkt. Als alles uitgepakt en aangesloten is, zet de band de puntjes op de i. Eerst het hele nummer spelen, dan sleutelen. “Ik speelde net dit baslijntje, maar ik kan ook deze spelen; net wat meer pit denk ik?” zegt Irene terwijl Dylan naast haar erg blij blijkt te zijn met zijn cajón. Je moet Dylan een beetje kennen om dat te zien. Hij is het archetype stille stoïcijnse drummer. Van de vorige keer weten we hoe we blij genot kunnen lezen bij Dylan: de blik die hij had toen hij in de Wisseloord studio’s langs de muur liep vol memorabilia van metalbands heeft hij nu ook.

Jij plopt niet

Jurriaan overdreef niet toe hij waarschuwde dat de studio niet al te groot was. Ze doen hier duidelijk meer voice-overs en stemmen voor animatiefilms dan dat bands er albums opnemen. Eerst de zangers erin, Bianca en Irene die de tweede stem doet. Test, tesssst! Microfoon moet dichterbij, meer galm, hoofdtelefoon zachter. Irene ook galm? “Ja dat is wel lekker, een beetje dan.” Kan Irina nog zitten? Dat moet wel want Dylan zit ook met en op zijn cajón. Dus als Irena staat, mept ze Dylan voor zijn hoofd met de gitaarhals. We overdrijven niet als we stellen dat deze plaat is opgenomen op ongeveer zes vierkante meter. De studio was wel groter, maar de videocrew moest er ook nog in. De band ondergaat het alsof ze dagelijks niets anders doen. Knap.

Naast instrumenten, en de bijbehorende draden, zijn er monitors, koptelefoons en microfoons met snoeren. Het is indrukwekkend hoe deze puzzel onder leiding van Jurriaan op geen enkel moment problematisch wordt of vervelend voelt. Dit is dus wat een gelouterde professional toevoegt. Iedereen zit, is ingeplugd, koptelefoons zijn prima afgestemd: de eerste ruwe take vangt aan. De band lijkt comfortabel, voor zover wij dat aan de andere kant van het studioglas kunnen beoordelen. De gitaar van Irina nog even wat harder. Irene moet de tweede stem maar laten omdat het afleidt: “Dat doen we achteraf wel. Ik heb een leuk plannetje. Jullie gaan straks als Lennon en McCartney tegenover elkaar in een microfoon overdubben!” Toch nog een laatste dingetje: de microfoon van Bianca moet dichterbij en de plopkap gaat eraf: “jij plopt toch niet”, zegt Jurriaan bloedserieus tegen Bianca.  

Top drie

Als ingebedde journalisten, staan we nu een beetje dicht bij de band. Het wordt zo lastiger te beoordelen wat voor kans de band maakt bij de GPvNL. Uren samen in de auto, en in studio’s hangen met veel Mentos doet dat met je. Juist daarom is het interessant om te horen wat de pro’s te zeggen hebben achter het studioglas. De band hoor het niet, die spelen ‘Youngblood’ van 5 Seconds Of Summer. Wij horen alles, als vliegen op de muur. Nu ja, in een hoekje op een stoel, naast een schaal met veel te lekkere brownies, en daardoor ook erg stil. Een bloemlezing. “Zoooo lekker om hier de dag mee te eindigen. Wat een fijne energie hebben ze.” “Fijn om een echte band hier te hebben. Dit is rock ’n roll!” “Die stem is goud. Dit wordt top drie jongens. Ik zeg niet welke volgorde, maar zeker top drie.” We zetten de finale alvast met potlood in de agenda.

Eenmaal buiten de studio heeft de band duidelijk niet zozeer het oog op de buit (tienduizend euro), maar is ze in het moment en waardeert de reis naar de grote prijs. “Dit was zoooooo fijn!” “Superlekker werken, echt genoten.”

“Ik vind dit zo gaaf van de GPvNL: je ontmoet zoveel mensen, professionals. En je komt op allerlei plekken die je niet kende.” “Zonder GPvNL hadden we ook nooit ‘Youngblood’ opgenomen.” Hoewel de band een paar eigen ideeën had, zagen ze op de lijst die GPvNL met ze deelde ‘Youngblood’: “Toen we deze zagen wisten we dat we er wat mee konden met onze sound. En, vooral, dat het goed bij mijn stem past”, legt Bianca uit.

18 Mei in TivoliVredenburg

Hoe goed de cover is geworden, zullen we weten wanneer het nummer wordt gedeeld door de organisatie van de GPvNL. Nadat IVYVOX door de halve finales is, gaat het nummer in ieder geval gespeeld worden op Qmusic. Van de professionals weten we immers nu dat ze doorgaan. Top drie immers, toch? Nu ja, wat de pro’s in Amsterdam ook denken, het publiek in de zaal van TivoliVredenburg, in combinatie met de aanwezige vakjury, zal het op zaterdag 18 mei bepalen. Het wordt dus nog spannend. En 3voor12 Den Haag is er voor je bij.