De Haagse punkpopband IVYVOX gaat voor de Grote Prijs van Nederland en 3voor12 gaat mee op reis! Hopelijk betekent dat een lange route die vanaf de opnames in de Wisseloordstudio’s uiteindelijk leidt naar de finale in TivoliVredenburg. Met als sluitstuk de felbegeerde overwinning, natuurlijk. Alleen, een dingetje, dan moeten de publieks- en vakjury er nog wel even van overtuigd worden dat IVYVOX beter en leuker is dan de 29 andere bands.

ROADIE

3voor12 gaat vandaag mee als embedded journalist als roadies voor IVYVOX. Half tien in de ochtend staan we op de parkeerplaats bij de flat van bassist Irene. We hebben de instrumenten met toebehoren naar beneden gezeuld. Nu inladen. Playlist van zangeres Bianca op vol: Wisseloordstudio’s, IVYVOX komt eraan!

Er heerst een schoolreisjessfeer: grappen worden gemaakt, socials vergeleken en muziektips uitgewisseld. De band maakt kennis met Fugazi en de roadie met Paramore. Na een vrolijke discussie over waar powerpop eindigt (P!nk) en poppunk begint (blink-182), komen we aan bij de Wisseloordstudio’s: nu is het echt. Het wordt merkbaar stiller als we parkeren naast een bus waar met felle letters ‘Grote Prijs van Nederland’ op staat.

Kansen verspeeld

Bij binnenkomst lopen we Glen Faria tegen het lijf. Voor we het weten hebben we een stevige knuffel van de rapper te pakken en scheiden onze wegen met een boks. Is dit hoe het er in grote studio’s aan toegaat als artiesten elkaar tegenkomen? Wat we ook overal tegenkomen is Mentos. Overal liggen rollen en potjes vol Mentos, de hoofdsponsor. Al snel blijkt dat de band verzot is op fruitmentos.

IVYVOX mag gelijk meekijken in de studio, dat leidt lekker af. Aan de andere kant van het glas zingt Shalisa haar inzending, ‘Kansen Verspeeld’. De band ziet Shalisa meer als een collega die ook goede muziek maakt, dan als competitie. “Goede stem”, “Hey, Nederlandstalig”, “Wat een oorwurm, je zingt gelijk mee”. Terwijl Bianca nog een rol fruitmentos grijpt, deint de rest mee op Shalisa.

IVYVOX

IVYVOX

Een Mentosje nemen

De Grote Prijs organisatie legt de muzikanten alles nog eens uit. Hoe, wat, wanneer, halve finale, vakjury; dat werk. Ilona van Mentos neemt het woord en legt uit hoe Mentos en muziek vriendjes zijn, zoals Suske en Wiske. De aanwezige muzikanten kunnen een lach niet onderdrukken als Ilona uitlegt dat “muziekoptredens echt een moment zijn waarop mensen een mentosje nemen.” IVYVOX is toegewijd en pakt nog een rol fruitmentos.

Wanneer IVYVOX naar de halve finale gaat, wacht een coveropdracht: een akoestische versie van een nummer dat maximaal een jaar geleden in de Top 40 stond. Met de Top 100 van 2023 in de hand gaat de band in conclaaf: “Zullen we juist wel of niet iets doen dat als IVYVOX klinkt?” vraagt Bianca. “Of we maken het zelf poppunk, zoals met ‘Best day of our life’?” oppert gitarist Irina. “Als we een populair nummer pakken, gaan mensen je dan leuker vinden? Of juist stommer omdat je ‘hun’ nummer vernacheld?” twijfelt Irene. Drummer Dylan pakt een flesje water.

No Pressure

De fotoshoot! Zenuwen maken zich nu toch echt meester van de bandleden. Zenuwachtig gelach, een giechel en een drumroffel op Irina van Dylan. De fotograaf vuurt vragen af. Welke stijl? “Fun, energiek en een beetje wild!” Wel of niet op een bank? Een resolute afwijzing van alle bandleden. Met instrumenten? “Natuurlijk!” Maar, euh, Dylan heeft alleen drumstokjes. De fotograaf legt Dylan met een serieuze blik uit dat Dylan een drumstel moet uitbeelden zonder Irina als drumstel te gebruiken. Dus roffelt ie op Bianca.

Terug op de gang loopt metalhead Dylan langs de prijzen die de Wisseloordstudio's heeft gewonnen voor opnames van metalhelden Iron Maiden, Def Leppard en “Metallica was ook hier, man!” Die woorden amper uitgesproken, wordt de band de studio ingeroepen. De deuren van de legendarische opnamestudio worden geopend voor het Haagse IVYVOX! In de voetsporen van Golden Earring, Anouk, Elton John, en dus Metallica. No pressure.

Take Drie

Bianca loopt recht af op haar microfoon en hangt de talisman op: een neon bliksemflits zoals het bandlogo. De schoolreisjessfeer is nu helemaal weg. Zelfs het haast nonchalante gezicht van Dylan staat strak. Vanuit de geluidscabine klinkt de stem van de onzichtbare Italiaanse engineer. Hij vraagt “the girl on the guitar on my left” hoe ze heet. Als ‘the girl’ Irina zegt, valt het stil. Dan zegt Irina: “But you can call me Kim.” Gelijk: “OK Kim, a bit more treble please.”

Tot haar grote gruwel moet Irene in haar microfoon praten tot de geluidstechnicus de perfecte afstemming heeft. Alle zenuwen vliegen nu naar haar keel. Eerst staat ze naar de microfoon te kijken alsof die tot leven komt. Voorzichtig zegt Bianca: “Je moet praten Irene.” “Dat kan ik niet, ik ben geen verhalenverteller!” Dus houdt Irene een betoog, in het Engels, dat ze de slechtste verhalenverteller van de band is. Na dertig seconden, die voor Irene als uren gevoeld moeten hebben, is de geluidstechnicus tevreden. “Dylan, just throw that mic in your drums.” En dan, actie: IVYVOX, ‘Trouble’. "Take one!"

Bij alle bands is de eerste take er een van gemiste noten en zenuwen die doorklinken in de stem. Het helpt Bianca niet dat de cameraman gebaart dat ze dan weer wel, en dan weer niet in de camera moet kijken. Bij de tweede take valt de band in de groove. Take drie is raak, vindt IVYVOX. Toch komt er een vierde, voor de zekerheid. Als de band de takes terugluistert, lijken de zenuwen verdwenen, behalve bij Irene. Terwijl Bianca en Irina losjes meehummen en Dylan stoïcijns wat meeknikt, kijkt Irene gespannen naar de knoppen. Bij het terugluisteren van take drie valt ook bij Irene de spanning weg: take drie is de beste, vindt de band nu unaniem.

Maar is deze take what it takes? Dat is nu het aan het grote publiek, die IVYVOX de halve finale in moet stemmen.

3voor12 blijft IVYVOX volgen tot het eind. Zo ook die andere Haagse band die meedingt naar de Grote Prijs: Heath. Zie hier het artikel over de eerste etappe van Heath.