Elk muziekgenre kent zijn eigen pieken en dalen, maar bij punk is dat net even anders. Daar kan je populariteit niet zomaar aflezen aan de grootte van de shows of de hoeveelheid luisteraars, maar aan het credo ‘Punk is Not Dead.’ En dat kunnen we niet vaak genoeg herhalen. In ’78 riep punkband Crass al ‘Punk Is Dead’. Het was volgens de groep, als de zelfbenoemde gatekeepers van punk, een verwerpelijk product van de commercie geworden. Niet veel later, in ’81, kwam The Exploited al met een tegengeluid: ‘Punk is Not Dead.’ En zo geschiedde. Die bal kaatst al jaren heen en weer als een gemiddelde tenniswedstrijd. In Den Haag zien we deze trend ook met vaste waardes als Drunktank en Cooper, en recenter Disturbance en Toprot. Om er maar een paar te noemen.
Nog steeds wordt die leus aangehaald in de discussie of punk nog wel relevant is, bijvoorbeeld in dit artikel van de NOS, waar de quote “als het slechter gaat met de wereld, gaat het beter met de punk” precies omschrijft hoe het zit. En dan gaat niet alleen beter met de maatschappijkritische en wereldverbeteraars in de punkscene, maar ook om positieve acts als Turnstile en de Australische lolbroeken van The Chats. STiCKFiGS zit qua geluid daar ergens tussenin, waar ze met een strakke productie en een gelikte sound net zoveel weg hebben van poppunkers Blink-182 als van punkrockers NOFX.