Spellbound is een project van Julie en Peter Slager, de bassist van BLØF. “Ik heb Peter drie jaar geleden leren kennen. Ik gaf hem toen zangles. Om de zoveel tijd kwam hij van Zeeland naar Popradar en gaf ik hem les. Het klikte eigenlijk meteen.”, vertelt Julie ons aan de telefoon. “Toen de corona-pleuris uitbrak ben ik heel veel gaan schrijven. Ik kon natuurlijk niet meer optreden en geen les meer geven, dus ik had tijd over. Toen heb ik een nummer online gezet, dat heet ‘Deep Fall’ en ik heb eigenlijk iedereen die ik kende uitgenodigd om daar een muzikale bijdrage aan te leveren. Een soort co-creatie idee. Peter heeft daar toen aan meegedaan. En het was zo gaaf wat hij daarbij bedacht had. Hij vond het liedje ook heel mooi. We raakten erover in gesprek en toen zei hij: Zullen we niet gewoon een album opnemen samen?”
“Omdat iedereen in die tijd natuurlijk thuis zat, hebben we besloten een aantal van onze favoriete musici uit te nodigen om een soort corona-plaat te maken. Dat waren voornamelijk bekenden van Peter en mij, we hebben samen een groot netwerk van muzikanten. Stefan Blankenstijn speelt bijvoorbeeld mee op de plaat. Die ken ik van de Nederlandse Burning Man-community. Hij speelt normaal bij Guus Meeuwis, maar hij kan in zijn eentje echt een soort Pink Floyd zijn op de gitaar. Ik had heel veel inspiratie, ik heb in die tijd zo’n zeventien liedjes geschreven die op het album komen. Het thema was liefde en samenzijn. Dus echt een kampvuur-vibe. Het was bedoeld om de malaise van corona te doorbreken en mensen hoop te geven. Ik schreef de liedjes en stuurde die naar iedereen op. De andere musici bedachten partijen en dat stuurden we allemaal op naar Peter. Hij is producer en maakte er samen met geluidstechnicus Pepijn Stutterheim een totaalgeluid van. Het is heel bijzonder. We zijn dus niet fysiek bij elkaar in een ruimte geweest, maar als je de nummers hoort, klinkt het toch alsof we met zijn allen om een haardvuurtje zitten.” vertelt de Haagse zangeres.
“We mikken erop dat het album ergens in het voorjaar uitkomt. Tot nu toe zijn we vooral bezig geweest met het creëren, maar nu komen we bij de zakelijke kant. We moeten bijvoorbeeld kijken of we een boekingskantoor gaan zoeken, of we een label erbij willen zoeken. Dat soort vragen. We moeten even kijken hoe we dat aan gaan pakken. Het is natuurlijk wel heel mooi om iets waar we zo hard aan hebben gewerkt de wereld in te sturen. Net als laatst met de videoclip van ‘All Is Well’. Dat was zo fijn!”