Het heeft lang geduurd maar eindelijk gaan we weer naar een concert in het Paardcafé. Tommy Brown, het singer-songwriterproject van Speakeasy-frontman Tom de Bruijn, speelt vandaag twee shows voor een handjevol mensen. Eentje in de vroege avond en eentje rond negenen. Wij bezoeken de tweede. Voor de zekerheid doen we een mondkapje op, nemen we een flesje desinfectiemiddel mee en nemen we overal de 1,5 meter in acht. We worden naar onze plek geleid, vullen netjes het registratieformulier voor het bron- en contactonderzoek in en wachten geduldig aan onze tafel af.

Iets later dan gepland komt de act het podium op. De Bruijn is vandaag gehuld in een blauwe jurk, een jasje en kistjes waardoor de tatoeages die de enkels van de jonge zanger sieren goed zichtbaar zijn. Speakeasy-drummer Sander van Elferen zit rechts op het podium, achter zijn vertrouwde drumkit, en links staat multi-instrumentalist Karel van der Eijk. De laatstgenoemde pakt een accordeon en een Iers aandoende folksong wordt ingezet, een goede opener. Helaas blijft de accordeon de rest van de show onbespeeld, maar dit is een goede opmaat naar wat muzikaal komen gaat.

Dat is namelijk een aaneenschakeling van goed in elkaar stekende songs. Want als songwriter is Tom iemand om rekening mee te houden. Vrijwel elke song staat als een huis. Van honkey-tonk-esque pianonummers tot kleine gitaarballads, Tommy Brown heeft al een aardig repertoire opgebouwd. Dat terwijl de band nog niks online heeft staan maar, zo verzekert de frontman ons: er komt een EP aan.

De Bruijn staat, naast zijn hardrock-uitspattingen met Speakeasy, ook bekend als een liefhebber van gepijnigde singer-songwriters. Zo gaat er geen interview met de zanger voorbij zonder dat Hozier wordt aangehaald en dat is ook wel te horen in de muziek die met Tommy Brown wordt gemaakt. Het laveert tussen de indiefolk van acts als The Lumineers en Band Of Horses en wat harder werk. Waar wel voor gewaakt moet worden, is dat de muziek niet verzandt in een gezapige Causes-achtige bedoening. Want als de ballads van Tommy Brown hun rauwigheid verliezen, ligt dat op de loer, en daar wordt niemand beter van.

Tommy Brown

Een drietal songs verdient een vermelding, te beginnen met single 'Your Judas Kiss'. De zanger kondigt dit nummer aan: "Dit nummer gaat over mijn ex. Zoals iedereen weet zijn er in een break-up altijd twee mensen schuldig. In dit geval mijn ex en een vijftien jaar oudere guy." Na een lachsalvo vanuit de zaal vervolgt Tom: "De les wat betreft mijn ex is: Niet doen!" Alle hilariteit verdwijnt op het moment dat het nummer vol hartepijn gespeeld wordt. De zinnen "I'm allowing you to kiss him, with that Judas kiss you've got. I know that you don't need my permission, but I don't have a lot." lijkt bij iedere aanhoorder oud liefdesverdriet naar boven te halen en mentale wonden open te rijten. Ook het nummer 'Black Ink' mag er wezen. Van country gaat het naar salsa (inclusief danspasjes van de frontman) om in de bridge keiharde folkpop te worden. Een muzikaal tripje en uiterst vermakelijk. Ook is 'My Striving Heart' het benoemen waard. Drummer Van Elferen verlaat de bühne en Karel pakt een Spaanse gitaar. Wat volgt is een ontzettend kitscherige ballade, maar Tom pullt het wel. Ergens heeft het iets weg van Queens 'Love Of My Life'. Op het randje van fout, maar stiekem wel erg mooi.

Tegen het eind van de set komt de rocker in Tom de Bruijn wat meer bovendrijven. De laatste songs beuken lekker en al stuiterend wordt er afgesloten. Omdat er geen echte toegift gegeven kan worden, in verband met het teveel op-en-af-gaan van de band, heeft de zanger (die het publiek de hele avond al goed weet te bespelen) een uiterst sympathiek gebbetje. "We kunnen niet echt afgaan en terugkomen voor een toegift, dus we blijven staan en jullie moeten maar denken dat we even zijn weggeweest." Echter resulteert dit in 'We want more!' gescandeer vanuit het publiek, en dat zal waarschijnlijk niet de bedoeling zijn geweest. Het publiek heeft het sowieso wat moeilijk om zich aan de strikte regels te houden, getuige ook het gejoel na sommige nummers. Een speciale shout-out gaat naar de twee heren die schijt hebben aan alle huisregels met betrekking tot corona en lekker knuffelen, kussen, schreeuwen en heen en weer lopen. Hoe moeilijk is t nou om in elk geval in het café de schijn op te houden dat je wel omkijkt naar je medemens en niet alle regels aan je laars lapt? Het Paardcafé laat overal (tafeltjes waar je maximaal in tweetallen aan mag zitten, persoonlijke begeleiding naar je stoel en looprichtingen op de grond) uit blijken dat dit niet de bedoeling is. Maar deze mannen weten kennelijk beter, fucking asociaal maar okee. Hulde!

Was het optreden briljant? Nee, niet persé. Soms leek Tom zich in zijn vocalen wat te haasten, laat de verstaanbaarheid soms wat te wensen over en met name de hogere regionen van de zangers kopstem klonken soms wat schel. Maar als songwriter is De Bruijn zeer getalenteerd. Daarnaast zorgen de toevoeging van de band en de grote verscheidenheid aan instrumenten, namelijk: zeven gitaren, twee basgitaren, een elektrische piano, drums en een accordeon, voor een mooi klankenpalet. Ook weet de frontman precies wat hij moet doe wat betreft stage presence en vindt het publiek het prachtig. De act Tommy Brown is er een om in de gaten te houden. Want als er dit soort songs geschreven blijven worden, is dit potentieel een nieuwe ster aan het Haagse indiefolk-firmament.

Tommy Brown

Nu we toch even de aandacht hebben:

De redactie van 3voor12 Den Haag – hét online platform voor muziek uit Den Haag – breidt uit en is op zoek naar nieuw talent. Er is plek voor o.a (aspirant) journalisten, fotografen, interviewers, social media-redacteuren, planners, coördinatoren, filmers, radiomakers. Kortom: iedereen die vrijwillig een media-steentje bij wil dragen aan de Haagse muziekscene is welkom.

De eerste stappen van je (muziek-)journalistieke carrière zetten? Ervaring opdoen tijdens je studie? Altijd al willen schrijven voor een publiek? Op zoek naar een nieuwe uitdaging of hobby? Gewoon interesse? Stuur een mailtje naar vacature@3voor12denhaag.nl of kijk voor meer informatie op deze pagina