Mama & muzikant #4

Tess & Linda

Tekst & Foto’s: Judith Zandwijk ,

Ze liken als eerste je updates op Facebook. Of erger nog, ze schrijven er iets ‘leuks’ bij. Ze applaudisseren net iets te hard bij een optreden en op den duur ga je ook nog eens op ze lijken. Moeders. Maar vaker nog dan gênant is mams voor veel muzikanten een inspiratiebron. In de aanloop naar Moederdag stelt 3voor12 Den Haag je voor aan een aantal moeders van Haagse muzikanten. Als klein, luchtig en liefdevol eerbetoon aan de Moeder. Deel vier: Tess van der Zwet (creatieve kracht achter Het Chanson Offensief, zangeres van Tess et les Moutons en Belle of Louisville) en haar moeder Linda Stigter (tolk en rondleidster bij Archeon).

Als twee wervelwinden buitelen ze over elkaar én over hun woorden heen naar binnen. Geen twijfel mogelijk: moeder en dochter. Knap, blond en aanwezig. Beide willen, nog voordat de deur achter hen dicht is gevallen, veel vertellen. Over het parkeren, de uitgelopen mascara, die lieve onbegrepen opa en de vergeten foto’s. Tess groeit op met haar moeder Linda, vader Dick en haar 5 jaar jongere broer Ryan op een boomkwekerij in Hazerswoude. Linda: “Lekker in de polder, een vrijstaand huis met veel ruimte en veel dieren. Zowel buiten als binnen. Schapen, geiten, honden, konijnen, katten en alles wat maar kwam aanlopen.”

Linda: “Het zingen komt duidelijk bij mij vandaan. Ik zong veel, graag en hard met mijn moeder en zus maar het is nooit mijn beroep geworden. Ik zat voor de lol in een symfonisch rockbandje ‘Faith and Destiny’ en in een trio waarmee we minder bekende Ierse folknummers coverden.” Tess (met lichte afschuw): “Oh my God, dat was echt treurig! Er werd op woensdagavond thuis geoefend. Tot afgrijzen van mijn vader en wij kinderen. Een van die mannen had laarzen met ijzer waarmee hij de maat stampte. Hij stampte de kalk uit het plafond.”

Tess van der Zwet

Prachtig

Linda: “Ik was altijd heel vrij op het podium, vond ik heerlijk en dat heb ik aan haar doorgegeven. Dat zie ik nu in haar terug. Ze pakt het publiek zo in. Het lijkt net of ik daar zelf sta. De manier waarop ze het doet. Ik herken het.” Linda’s muzieksmaak is breed: van The Red Hot Chilli Peppers tot Marco Borsato, van Ruth Jacott tot Beth Hart. Linda haalde haar slapende dochter gewoon uit bed om naar een optreden van Beth te laten kijken op TV. Tess, toen 13, en haar ouders waren zo enthousiast dat ze naar een aantal shows zijn geweest. Tess: “Ik was er zó van haar onder de indruk! In Paradiso ging Beth horizontaal over het podium, zweette zich kapot, haar borsten vielen uit haar shirt zonder seks uit te willen stralen.”

Tijdens een concert zingt haar idool Tess toe ‘Get your shit together’ (2:48-2:57 zie je Tess) . Tess: “Nou, dat nummer ging ik later op school zingen. Vonden ze helemaal niks.”

Via haar moeder kwam Tess in haar eerste bandje terecht. Linda was tandartsassistente en praatte voortdurend tegen de patiënten die niets terug konden zeggen. Een ‘beugelbekkie’ van 14 jaar vroeg of Linda een zangeres voor zijn bandje wist. Maar gek genoeg kende ze die niet. 3 Maanden later vroeg Mike Verkleij, verlost van zijn beugel, het nog een keer. Linda: ”Misschien is mijn dochter iets…” Tess ging naar de oefenruimte, vond het helemaal geweldig en werd frontvrouw van Crimson Sky (in 2009 omgedoopt tot Dahl). Tess: “Ik speel nog steeds met Mike, hij is invaller bij Les Moutons en hij is onze producer.”

Support

Wanneer ook Ryan de basisschool heeft verlaten en Linda is gescheiden van haar man raakt muziek voor haar op de achtergrond. Linda: “Ik mis het niet echt, zelf muziek maken. Ik wil het wel weer oppakken maar er moet iets op mijn pad komen. Ik zing thuis altijd. Als ik niet zing fluit ik. Tess doet wat ik wilde doen en daar geniet ik van. Maar zij is veel beter geworden. En dat vind ik heerlijk. Ook de liefde voor de Franse taal heeft ze van mij.”

Tess: “Mijn moeder is een sluwe supporter. Ze zegt “het is wel ok..” maar stiekem is ze razend enthousiast. Ze support mij heel erg en is gelukkig ook erg kritisch. Dan ‘downsizet’ ze mijn werk maar vervolgens gaat ze er wel de hele tijd over praten.”

Tess rolt met haar ogen als Linda vertelt dat zij via via heeft geprobeerd een CD van haar te geven aan de mensen van het radioprogramma ‘Spijkers met Koppen’. Dat namen ze helaas niet aan. Linda:” Ik snap niet dat dat ze niet een minuutje bij DWDD wil, die Matthijs is juist zo gek van Franse chansons, ze had er lang kunnen staan.” Tess: “Ik wil dat mensen het ontdekken zoals ik het ontdekt heb. Ik hoef geen megapubliek. Mooie intieme projecten waarin je mensen mee kunt nemen, dàt vind ik mooi. Ik ben erg trots op de eerste vinyl plaat en die EP presenteer ik 1 juni in Boskoop. Daar liggen mijn roots, mensen kunnen er voor een tientje naar binnen, er zijn geen parkeerkosten en het station is voor de deur.”

Dat moeder en dochter een meer dan hechte eenheid vormen blijkt wel uit het feit dat Tess voldoende had aan het appje met de tekst ‘Hij komt’. Ze wist het. Charles Aznavour kwam spelen. Een concert dat door beide met verrukking en vreugdetranen beleefd werd. Dát delen zij samen. En meer. Nadat de dames zijn vertrokken heeft mama Linda toch nog even een aankondigingsposter voor de EP Release van 1 juni door de brievenbus gedaan. De sluwe supporter.

Tess van der Zwet

Tess van der Zwet

Tess van der Zwet