Ook over Discogs, de grootste onlinevinylmarkt, kan Elrik gloedvol oreren. “Kijk, een zeldzame plaat is een zeldzame plaat. Als je op een rommelmarkt voor een euro een plaat vindt die op internet 150 euro opbrengt, waarvan je de muziek niet heel interessant vindt, terwijl je wel geld nodig hebt… ja, dan zet je hem op Discogs.” Soms is zo’n plaat binnen een half uur weg, zegt hij. Toch heeft Discogs ook nadelen. “Nu komen er platen uit die heel erg vet zijn, in oplages van 250 of 500, niet zo veel. Als ze dan een hit in de club zijn wil iedereen ze hebben. Dus dan koopt Jan tien van die platen, wacht tot ze bij de distributeurs zijn uitverkocht en knalt ze vervolgens op Discogs voor vier keer de originele prijs. Dat is een hele jammere ontwikkeling, maar eigenlijk ook wel weer logisch.” Elrik vertelt dat je veel van deze muziek digitaal kan kopen voor een euro of twee, maar dat het vinyl toch makkelijk voor zestig euro over de toonbank gaat. “Die psychologie vind ik heel interessant: blijkbaar vinden mensen het prettiger om een plaat te draaien.”
Liever heeft hij echter persoonlijk contact met zijn kopers, wat ook de reden is dat hij op veel verschillende evenementen staat. “Dan kan je de plaat even rustig bekijken en beluisteren. En zo ontmoet je ook nog eens een hoop leuke mensen!”
“Voor mij is draaien met vinyl heel natuurlijk’, vervolgt Elrik. Dat kan tegenwoordig echter lang niet overal: veel clubs hebben een slechte set-up, of de platenspelers ontbreken zelfs volledig. “En soms staan ze er wel, maar dan zijn ze niet goed afgesteld: de naald is kut, de demping is kut, hij is niet goed geaard, hij is niet in balans, et cetera, et cetera, et cetera. Gisteren in De Gekke Geit hing iemand dronken over de platenspeler heen: hup, naald eraf.” Toch draait hij het liefst met platen. ‘Ik heb niet de rust in mijn kop om door 200GB aan shit te filteren.’
Hij gaat verder: “Met vinyl wordt je gedwongen om uit je platenkoffer te draaien. Bij die gig gisteren heb ik in totaal zeven uur gespeeld, uit één tas en een klein handje met singletjes. Ik heb bijvoorbeeld Intergalactic van de Beastie Boys gedraaid en een uur later een drum-‘n-bass remix van dat nummer, van de B-kant.’ Elrik legt uit dat hij soms wel drie nummers van hetzelfde album draait. “Op die Doing It In Lagos-verzamelaar staan wel achttien tracks, killervet.” Doordat je moet draaien met wat je hebt, zegt hij, “wordt je naar mijn mening een betere dj.”
Hij is verzot op labels als People Potential Unlimited, Regelbau en Mood Hut. En Moodymann. “Daar zitten er standaard wel een paar van in de platentas.”