‘The Human Repellent’ is het debuutalbum van I Chaos. Deze is onlangs uitgebracht en nu al wereldwijd goed ontvangen. 3VOOR12 Den Haag spreekt met bassist Joost van der Graaf over de band en het nieuwe album.
Met de komst van EP ‘I Chaos’ uit 2009 is de band ook officieel geboren. Deze bestaat uit zanger Harry van Breda, gitarist Rory Hansen, bassist Joost van der Graaf en drummer Koen Herfst. Anno 2011 is het debuutalbum ‘The Human Repellent’ een feit. Vrij vertaald betekent dit ‘De afstotelijke mens’. Twee jaar lang heeft het geduurd voordat het album er is. “In de metalwereld is twee jaar niet lang voor een plaat. Het liefst hadden we een week na de EP een full length gehad, maar we hebben de tijd genomen, totdat we dachten: ‘Dit is het moment’. Zoeken naar wat het beste bij ons past, ook door live te spelen en kijken hoe het publiek erop reageert. Dan krijg je steeds meer een beeld en gaat het vanzelf een bepaalde kant op. Op een gegeven moment heb je een aantal nummers waarbij je het gevoel hebt dat het echt goed gaat. En dan ineens heb je genoeg repertoire.”
De opnames van de plaat zijn zoals gehoopt en het eindresultaat is voor iedereen bevredigend. “Het heeft wat voeten in de aarde gehad, want je wilt toch dat het bruut en lomp klinkt, maar ook dat de definitie intact blijft. Je moet kunnen horen wat er gebeurt en de instrumenten moeten herkenbaar zijn. In de extreme muziek is dat toch altijd een uitdaging, het mag uiteindelijk niet mechanisch klinken. De productie is geheel in eigen handen, we zijn geholpen met de setting en door Michiel Eilbracht in Nutsville Noiselab Studios, Harry, onze zanger, is een goede geluidstechnicus, dus mastering en deel van de mix hebben we zelf gedaan. We hebben veel thuis ingespeeld in de Earrape Studios van Rory en Oerknal Studios van Harry. Alleen de drumpartijen zijn opgenomen in Excess Studios in Rotterdam. Experimenteren en zoeken naar het juiste geluid en tevens een plek waar je zo hard en lang mogelijk kan drummen.”
Het album is meer recht toe recht aan geworden, aldus Joost. “Evengoed technisch, maar veel subtieler. Het draait nu veel meer om de brutaliteit. Daar hebben we alle vier bewust voor gekozen. Er is zo’n zee van extreem technische bands, maar die toch brutaliteit missen. En dat is waarom we brute deathmetal maken. Natuurlijk kunnen we allemaal ook andere stijlen spelen en dat doen we soms ook. Maar als we deze muziek spelen, komt er zoveel energie vrij. Het is de ultieme uitlaatklep. Ook is het bijna een sport, steeds je grenzen opzoeken en kijken of we de snelheden en intensiteit vol kunnen houden. Er zijn niet veel muzikanten die breed onderlegd zijn en bewust kiezen voor deze stijl muziek. Voor mij is het echt te gek en al helemaal met deze gasten. En als je dan ook ziet dat mensen er goed op reageren, dan wordt het een geheel, een moeilijk te omschrijven gevoel.”
De teksten zijn geschreven door Harry en Joost. “Er loopt een rode draad doorheen. Soms gaan deze over lompe, agressieve dingen en soms gaan de teksten wat dieper. Maar altijd over narigheid, dat is een ding wat zeker is. Het verhaalt over de niet al te beste staat waarin de mensheid verkeert. Dat is een bekend thema in de metal, maar we hebben daar onze eigen draai aangegeven. Het menselijk ras verzwakt en komt steeds verder weg te staan van zijn eigen natuur. Zie het grote plaatje: de demoralisering van de mensheid.”
De reacties op ‘The Human Repellent’ zijn erg lovend. “We hebben goede cijfers gekregen, bijvoorbeeld een 9,3 bij Lords of Metal, een 8,5 in Zware Metalen en Aardschok. We ontvangen goede berichten uit Canada, Servië, Hongarije en zelfs Indonesië. Het is echt een wereldwijde familie, een hechte gemeenschap die houdt van dit soort muziek. We krijgen zelfs bestellingen uit Singapore. Het zijn geen duizend cd’s, maar evenals de cijfers die we krijgen, zegt het heel veel. Namelijk dat de mensen onze muziek ‘diggen’ en het waarom onderbouwen ze ook. Dat is een bevestiging waar we heel blij mee zijn. Zo wordt er bijvoorbeeld geschreven: ‘Deze gasten kunnen technisch echt goed spelen, maar de techniek is in dienst van het nummer.’ Daar zijn we heel blij mee.”
In Nederland zijn een hoop metalliefhebbers, maar het aanbod van nationale en internationale metalbands is erg groot. “Dat maakt het moeilijk om ertussen te komen en te spelen. Daarom richten we onze pijlen ook op het buitenland en kijken we wat daar de mogelijkheden zijn. Ondanks dat het moeilijk is om ertussen te komen, zijn we ontzettend selectief wat betreft optredens. We zijn ook geen achttien meer. We willen ook gave shows doen, liever minder shows die heel gaaf zijn, dan elk muziekcafé om de hoek pakken. Natuurlijk kan je ook voor een schouderklopje en een krat bier spelen, maar dat werkt niet voor ons. Het gaat niet om het geld, een optreden moet wel nut hebben, namelijk dat je er echt de juiste mensen, liefhebbers, mee bereikt. We hebben ook weleens op een blackmetal festival gedaan waar gruizige ellende wordt gespeeld. Sta je daar tegen een paar ruggen aan te kijken, terwijl je je ballen eraf speelt! Dat is gruwelijk, dan weet je dat je beter thuis had kunnen blijven. Die fout maak je een keer, maar je leert er wel van.”
“Het mooiste zou zijn om een toertje te doen met een grote band. Dat ze zeggen ‘kom maar hier’. Dan weet je dat je in de goede richting zit. We zullen nooit denken dat we hier rijk van kunnen worden. Realistisch gezien is dit een anticommerciële muziekstijl. Maar voor mensen die van compromisloze deathmetal houden, is I Chaos verplichte kost.”