Het podium op de Grote Markt is al een paar jaar de locatie voor de Haagse acts op de KoninginneNach. Dit jaar was er voor een stevigere programmering dan voorgaande jaren gekozen met optredens van Excitors, Soul Sister Dance Revolution, Pitch Blond en The Fudge. Het podium werd afgesloten door de hiphopformatie Kern Koppen.
In korte tijd is de Haags/Amsterdamse band The Fudge uitgegroeid tot een graag geziene gast op de Nederlandse (festival)podia. Het optreden op de KoninginneNach vanavond heeft de band te danken aan het winnen van de KoninginneNach Bandverkiezing. Een terechte winnaar, want The Fudge zet ook vanavond een overtuigend optreden neer. Vooral openingsnummer ‘Insane’ maakt indruk. Met een vergelijkbaar bombastisch geluid als Queens Of The Stone Age weet de band meteen de aandacht van het publiek te grijpen. The Fudge is energiek, de muziek heeft een fijn randje en de zes heren hebben een prima instrumentbeheersing. Waar het echter nog wel vaak aan ontbreekt, is goed songmateriaal. Veel nummers lijken nog niet helemaal af te zijn en komen daardoor wat chaotisch over. Gelukkig weet The Fudge dat goed te compenseren met een energieke show en maken ze er een visueel feest van op het podium, met als hoogtepunt het slotnummer ’2nd of March’ waarbij drie in felgekleurde bodysuits geklede dansende dames en een grote oranje ballon in het publiek het feest compleet maken. (RH)
Tweede act op het podium van de Grote Markt is Pitch Blond. Sinds hun eerste optreden, zo’n drie jaar geleden, is de band enorm gegroeid en bewijst vanavond maar weer eens klaar te zijn voor het grote publiek. Hoewel er in het begin nog wel wat aan te merken valt op de vocalen van Suzanne, is het publiek enthousiast. Maar laten we het op warmdraaien houden; niet veel later zet ze alle zeilen bij en laat horen dat ze ontzettend veel met haar stem kan. Maar er zijn meerdere elementen die de show interessant maken. Zo worden sommige nummers voorzien van saxofoon en neemt er een heuse dj plaats achter de draaitafels. Hoogtepunt in het optreden is het (nagenoeg) a capella-gedeelte, waarbij vingergeknip het ritme aangeeft. Het mondt uit in een bombastisch muziekstuk, wat dan weer terugkeert naar het zojuist beschreven a capella-stuk. Overigens een vermelding waard is het retestrakke drumspel van Joost le Feber, die zeer recent tot Pitch Blond is toegetreden en al het gespeelde materiaal feilloos onder de knie lijkt te hebben. (TL)
Precies op het moment dat Soul Sister Dance Revolution hun set wil beginnen, vallen de eerste druppels uit de lucht, waardoor het aanwezige publiek snel de omliggende cafés in schiet. Maar daar trekken ze natuurlijk niets van aan als ze plaatsnemen achter hun instrumenten. De naam van de band roept dikke negerinnenmuziek op, maar niets is minder waar als de vijf jongens stevige stampende en dansbare rockmuziek á la Kasabian de Grote Markt op blazen. Onder hen bevindt zich Camiel Meiresonne, beter bekend als zanger van de garagerockband All Missing Pieces, die nu als toetsenist in een bontjas de haren wild laat schudden. Ondanks de regen stroomt nog gestaag publiek naar hun optreden, dat zich dansend onder de paraplu’s verschuilt. Zanger Thomas van der Want zweept het publiek op door “Hebben jullie zin om te dansen? Let’s dance!” te roepen voordat ze nog zo’n groovy rocknummer inzetten. Een solide en vermakelijke set van deze Haagse band, die aankomende zomer prima past op de festivals. Dus programmeurs: boeken die gasten! (JL)
Regen of geen regen, doorweekt of niet. Met Excitors op het podium moet er worden gesprongen en luidkeels met de zanger worden meegeblèrd. Het is een grote energieke, blije toestand als de melodieuze stevige poprock songs uit de speakers galmen. De kwieke, levendige uitstraling van de frontman heeft een aanstekelijke uitwerking. Hoogtepunt van de show is de eigenwijze versie van Faithless ‘God is a dj’. Als afsluiter een unieke vondst. Ineens is de Grote Markt een grote openluchtdiscotheek. Iedereen springt, klapt en joelt mee op de puntige Excitors-interpretatie van de bekende dansplaat. Hij past naadloos in de vrolijke set van het viertal waarvan het ene liedje nog pakkender is dan de ander. (JY)
Er is veel tumult bij het optreden van afsluiter Kern Koppen. Na iets meer dan een half uur speeltijd verschijnt presentator Tim uit het niets op het podium, midden in een nummer. Er zou een groep fanatieke dronken relschoppers in aantocht zijn. Om chaos op de Grote Markt te voorkomen heft de organisatie per direct de activiteiten op dit podium op. De presentator moet het als boodschapper ontgelden. Met een fluitconcert en liters gegooid bier maakt het publiek duidelijk het hier allerminst mee eens te zijn. De gedupeerde derde: Kern Koppen. Weken, zo niet maanden toegeleefd naar dit optreden, headliner op het Haagse podium van de Nach. Regen en plotseling van het podium afgejaagd. Groter kan een domper voor een muzikant niet zijn. Wellicht gunt de organisatie de muzikanten volgend jaar een herkansing? Voorafgaand aan de ophef trakteerde de Haagse hiphoppers het publiek op veel laid back Nederhop, afgewisseld met dansbare liedjes. Nederlandstalige hiphop rolt altijd het lekkerst als het goed verstaanbaar is. Als de rappers van Kern Koppen het publiek toe rijmen met minimale muzikale begeleiding, zijn ze bijna woord voor woord te volgens. Het doet aan als poetry on beat, ijzersterk. Echter, als de voltallige band voluit speelt, vallen de gewiekste lyrics en grappige woordspelingen in het niet. De band achter de frontmannen overtuigt op dat soort momenten wel met strakke melodieuze grooves. Vaak dansbaar of met een hoog meedeingehalte. (JY)