Tourverslag Orange Grove in de Cariben

Optreden op de Heineken Regatta

Bruce Harms (Orange Grove) ,

De deels Haagse reggaeformatie Orange Grove was afgelopen week op tour in het Caribisch gebied met als hoogtepunt een optreden op de Heineken Regatta, samen met The Wailers. Ook organiseerde Orange Grove voor de tweede keer een treasure hunt op Sint Maarten. Voor 3VOOR12 Den Haag maakte de band een tourverslag.

De deels Haagse reggaeformatie Orange Grove was afgelopen week op tour in het Caribisch gebied met als hoogtepunt een optreden op de Heineken Regatta, samen met The Wailers. Ook organiseerde Orange Grove voor de tweede keer een treasure hunt op Sint Maarten, waarbij schatzoekers langs bijzondere plekken op Sint Maarten kwa-men en zo op een bijzondere manier kennis maakten met het eiland. Voor 3VOOR12 Den Haag maakte de band een tourverslag.

Dag 1
Op het moment dat het vliegtuig landde, waren we allen zeer enthousiast dat we niet in de hemel waren, of toch wel? Het nieuws van de vliegtuigramp, de week daarvoor, heeft ons wel even laten schrikken. Maar gelukkig zijn we allemaal veilig geland. De warmte was snijdend, maar gelukkig zijn we uit Tropisch hardhout gesneden. We liepen de luchthaven uit en waren zeer verrast dat er drie mooie hagelwitte auto's met het Orange Grove logo voor ons klaar stonden. Onze manager heeft goed zijn best gedaan. Het was erg leuk dat onze aankomst gefilmd werd door een fantastische filmploeg.

De Orange Grove mobiels hebben ons zonder problemen naar ons hotel (Maho) gebracht, maar de meeste van ons zijn meteen als waterratten naar het Maho-strand  gevlucht. Gelukkig zijn ze onderweg niet platgereden door de mensen die hier een huur-auto hebben...Broem!. Een warme maaltijd heeft daarna gewerkt als een slaappil, uiteraard in combinatie met alcohol... Op een eiland, daar is het alle dagen feest.

Dag 2
We moesten vrij vroeg op. Er moest namelijk veel werk gebeuren qua promotie en planning. Eerst een ontbijtje, deze keer op de hoek van de straat, bij de supermarkt. Alles staat geserveerd. Pak je bakje en schep maar op wat je wilt hebben. Daarna konden we gaan repeteren in de repetitieruimte van een vriend van Touche. We zaten in een bunker met wat instrumenten. De deur stond open en het is heel gewoon dat er soms een onbekend iemand langs komt om even mee te zingen, te dansen en je de eiland-boks te geven. Onze repetitie heeft zo'n beetje de helft van de dag opgeslokt, ik zelf een biertje of vier. Daarna zijn we naar het hotel toe gegaan. Oscar is jarig!

Oscar heeft een kater, maar kan er mee overweg. Want hij is gewoon lekker blijven liggen. Mijn lunch bij de Sunset bar is bijna weggewaaid door de vliegtuigen die hier om de haverklap heen en weer vliegen. Iets later is mijn sigaret helaas voor de helft opge-rookt door een landend Air France vliegtuig, merci beaucoup!

We hebben een persconferentie met ‘Can I Productions’ in de lobby van het Maho Hotel. De Persconferentie gaat over het optreden op de Heineken Regatta, maar ook over de Treasure Hunt. het is de bedoeling dat aan de hand van vijf clues een sleutel gevonden wordt die we ergens op het eiland hebben verstopt. We hebben de prijzen van de treasure op de tafel gezet, zodat iedereen kan zien wat ze kunnen winnen. Onder andere twee paar schoenen van het merk New Balance, twee jassen, een Samsung Chippie telefoon, een tegoedbon ter waarde van 200 dollar van Tri Sport (sportwinkel van Michaels zus), backstage passen voor de Regatta en Orange Grove merchandise.

Dag 3
De soundcheck is verschoven van 10.00 uur naar 13.00 uur. Helaas hoorde we dit pas toen we er al waren. Een lekker ontbijt bij Sea Best heeft die tijd gevuld. Eindelijk konden we gaan soundchecken, maar toen viel de generator uit, geen stroom. Ik ben er even helemaal klaar mee! We staan weg te branden op het podium en we kunnen er niks aan doen. Uiteindelijk is het 14.30 uur voordat we weer in de auto's zitten richting het hotel. Nog even lekker bij komen voordat we kunnen knallen. Even een baantje trekken in het zwembad en een cocktail of twee. We worden om uiterlijk 18.00 uur op Kin Shaw Beach verwacht, waar om 20.00 uur het optreden zal. Ik zeg dat het 22.00 uur wordt, maar dat wordt niet serieus genomen door de rest van de band.

We moeten bijna op en we zitten ons achter het podium op te laden voor het optreden. De stemming zit er al goed in. Roots Down Below, de band voor ons, heeft het publiek erg enthousiast gemaakt.

Dan is het tijd. Stel je voor: aan je rechterhand heb je de blauwe oceaan met de zon die kopje onder gaat, voor je heb je ongeveer tienduizend mensen uit verschillende landen die zijn samengekomen om feest te vieren, en links staat de Heineken Crew om ons te supporten. Let's rock this place! Het is verbazingwekkend hoeveel mensen onze liedjes kennen en luidkeels meezingen, coooool!! Voor mijn gevoel gaat het allemaal veel te snel.

We kregen veel positieve reacties na de show en verkochten veel cd's en T-shirts. We hebben de beste merchandise opbrengst van de Regatta. Wow! Twee fans, Ricky en zijn broer uit L.A. hebben de sleutel van de schat gevonden. Ze hebben per scooter het hele eiland afgezocht. Ze waren ontzettend enthousiast dat ze backstage mochten komen en ze waren ook erg blij met de prijzen. We hebben ze wat Nederlands geleerd..." Wi houde von Orange Grove" en "Te chek!"

Tijd om te feesten. De kop is eraf. The Wailers staan op het podium en wij staan met ons biertje vooraan. Ze spelen de grote hits van Bob en de mensen genieten ervan. Na het concert zijn we uitgenodigd voor een afterparty in discotheek The Bliss, en hebben we allemaal dansend de zon zien opkomen.

Dag 4
"The word on the street" is dat Orange Grove heeft gerockt, er is een hype en het blijkt dat oud, jong, Amerikaans, Caribisch, wit, groen, geel of zwart van ons hebben genoten. Een eigenaresse van een van de beste hotels in het Caribisch gebied vond ons zo cool dat wij voor de rest van ons verblijf gratis bij haar mogen logeren.