“Supergrass, The Charlatans en Joan As Policewoman”

Het is de allerlaatste editie van The Music In My Head

Jade Yorks, ,

Het enige zomerfestival van Den Haag waarbij het weer geen rol speelt zal na de zevende editie van dit jaar voorgoed de deuren sluiten. Samen met directeur Cees Debets blikt 3VOOR12 Den Haag terug op de voorgaande zes edities, kijken we verder en vragen we ons af hoe het toch zo ver heeft kunnen komen.

Het is de allerlaatste editie van The Music In My Head

Het enige zomerfestival van Den Haag waarbij het weer geen rol speelt zal na de zevende editie van dit jaar voorgoed de deuren sluiten. Samen met directeur Cees Debets blikt 3VOOR12 Den Haag terug op de voorgaande zes edities, kijken we verder en vragen we ons af hoe het toch zo ver heeft kunnen komen. “De bands zijn duurder geworden”, zegt Debets. “Eigenlijk is alles duurder geworden en dan moet je op een gegeven moment een besluit nemen.” Behalve The Music In My Head is ook Crossing Border, Het Voorwoord en Border Kitchen van de hand van dezelfde organisatie waarvoor Debets werkzaam is. Die keuze is toen uiteindelijk op TMIMH gevallen. Het is een festival met een erg simpele formule. Dat is waar volgens Debets zowel de kracht als de zwakte ligt. “We huren de zalen van het Paard van Troje en programmeren daar een mix van gevestigde namen en jong (onbekend) talent. Leuk en verrassend om te bezoeken maar niet aantrekkelijk voor geldschieters om in te investeren.” “Dat is ook het grote verschil met buitenfestivals”, aldus Debets. “Die kunnen het festival laten sponsoren door een biermerk. In het geval van TMIMH wordt dat lastig aangezien het Paard van Troje al zijn eigen contracten heeft gesloten met drankleveranciers.” Dit is niet de eerste keer dat de organisatie dreigt met het sluiten van het festival. In 2004 zorgde het nieuwe wettelijke verbod op tabaksponsoring al voor een somber toekomstperspectief. De gemeente bood toen uitkomst. “Na overleg wilden zij het geldgat met subsidies opvullen. Nu is dat gat zo groot dat dit zou betekenen dat we aan de inhoud moeten schaven om het hoofd boven water te houden. Zo ver wil ik het niet laten komen. Het doet mij al pijn in het hart dat we dit jaar op een van de dagen maar één zaal vullen. Het moet natuurlijk wel een festival blijven.” Bovendien moet volgens Debets nog blijken of het gemis vanuit Den Haag erg groot zal zijn. “Begrijp me niet verkeerd. Ik weet dat wij uniek zijn door onze simpele formule, maar dat neemt niet weg dat het aanbod aan zomerfestivals in Den Haag enorm groot is. Naast TMIMH zijn er een hoop andere festivals waarbij vele bezoekers aan hun muzikale trekken kunnen komen. Maar natuurlijk niet met zo'n mooi en internationaal aanbod. Het besef dat het aankomend weekend toch echt de aller laatste The Music In My Head plaats zal gaan vinden, wil nog niet echt komen bij de bewogen directeur. “We staan er nog niet bij stil”, aldus Debets. Op dit moment zijn we ook druk bezig met het organiseren van het Crossing Border festival. Het verdriet van het verlies wordt op dit moment ook omgezet in een mooie nieuwe Crossing Border!”, aldus Debets. “Maar als TMIMH net zo leuk wordt als dat ik denk dat het wordt, zal het besef zaterdag wel komen als we met zijn allen na afloop backstage zitten.” Tot nu toe zijn er volgens Debets zes erg mooie edities om op terug te kijken. TMIMH kent een traditie van het oppikken van jong talent dat vervolgens later in het jaar met succes door zowel andere grote festivals als mediakanalen wordt opgepikt. “Daar zijn The Pigeon Detectives toch wel het grootste voorbeeld van”, zegt Debets met een voorzichtig hoorbare vorm van trots in zijn stem. Het optreden van diezelfde The Pigeon Detectives op The Music In My Head behoort overigens ook tot een van de favorieten van de directeur. “Ik herinner het me nog al te goed. Er sprongen toen twintig meiden op het podium waardoor ze letterlijk door het podium zijn gezakt!” Ook aan singer-songwriter Ani DiFranco koestert de directeur warme herinneringen. “Dat is echt een vrouw met statuur. Maar zodra ze op het podium stond en de sfeer vanuit de zaal proefde, liet ze alles van zich afvallen. Dat zijn echt mooie momenten.” Voor de aankomende editie behoort Fanfarlo tot een van Debets favorieten. “Ik heb erg hoge verwachtingen van het optreden. Vooral omdat ze bij ons voor het eerst in Nederland op een podium staan. Ik weet ook zeker dat bij hun hetzelfde zal gebeuren als dat vorig jaar bij The Pigeon Detectives is gebeurd. Ze zullen deze zomer niet onopgemerkt aan het grote publiek voorbij gaan!” Op dit moment borrelen er al wat nieuwe ideeën in het hoofd van Debets die het gat dat The Music In My Head achterlaat eventueel zouden kunnen opvullen. “Net als dat een auteur niks over zijn ongeschreven boek zegt, vertel ik nu nog niks over deze ideeën!” The Music In My Head vindt 13 en 14 juni in het Paard van Troje plaats met o.a. Joan As Police Woman, Sinead O’Connor, Supergrass, Fanfarlo, The Charlatans en The Futureheads.