Cd-recensie: ‘Ontzettend Leiden 2007’

Sleutelstad heeft veel kwaliteit in huis

Cok Jouvenaar ,

Voor het derde achtereenvolgende jaar weet Leiden weer een handvol acts aan de man te brengen met de verzamelaar Ontzettend Leiden. In het kielzog het traditionele festival. Dit jaar is het maar liefst twee dagen feest. De cd OL 2007 geeft je meer dan vijf kwartier luisterplezier. Want dit schijfje draait lekker weg in de auto of op de fiets op je MP3-speler.

Het kan ook bijna niet mis gaan deze keer. Op deze 22 tracktellende compilatie staan aardig wat acts die hun sporen al dan niet landelijk hebben verdiend. Zoals de winnaar van de 3VOOR12 award Aux Raus, Poor Man Friend, Kraak & Smaak en Rene SG. Alleen al deze namen maakt deze cd een must have voor iedereen die liefhebber is van lokale popmuziek. Dit initiatief zag in 2005 het levenslicht en is uitgegroeid tot een jaarlijkse traditie. Het zal niet lang meer duren of heel Nederland zal kennismaken met het talent uit de Sleutelstad. Grote man achter OL is Tim Griffioen. Naast zijn drukke baan maakt hij zich hard voor de Leidse popscene. Als een soort Edwin Jansen heeft hij een goede neus voor kwaliteit en talent.

Hoewel de verzamelaar uit 2006 niet slecht was, is deze dit jaar van een echt hoog niveau. Leiden mag dan bekend staan om ska en reggae, dit jaar zijn het toch liedjes, pop en rock die de klok slaan. Ondanks dit klinkt dit album nergens saai of eentonig. Het geheel klinkt heel afwisselend. OL 2007 kent vele boeiende songs en kicke muziek en kent veel uitschieters zoals het Postmen-achtige Give the youth a try van Dubwise, Poor Man Friends's tribute to Mandela Jah time has come en de vette hedendaagse metal van Apocrypha, die op dit album prijkt met Rejoicing the utter black bitterness.

Zoals gezegd dit cd-tje zou het goed doen in de auto op de snelweg of als je op de fiets naar je werk gaat. Deze compilatie lijkt er voor gemaakt. Zoals de band van zomergast Ad Verbrugge en muzikale alleskunner Xavier Baudet, Dusk. Hun nummer Find another way doet lekker Brits aan en Verbrugge zingt als een jonge Bowie. Maar ook enkele singer-songwriter juweeltjes staan erop. Luister naar We shot John Wayne en je waant je op Woodstock. Om over het nummer Watercastle maar niet verder uit te wijden. Zonder te liegen zou dit liedje het heel goed doen op de dagprogrammering van Radio 2.

In vergelijking met Den Haag gaat Leiden voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. In de tijd dat Den Haag overspoeld wordt met bandjes, initiatieven en festivals, pakt Leiden één keer per jaar goed uit met Ontzettend Leiden. Daarmee heeft de sleutelstad toch wel van Den Haag gewonnen. Dit blijft gewoon een berengoed initiatief. Het is niet voor niets dat aankomende dagen in deze Haagse Popweek en Ground Two enkele Leidse act op het programma staan. Zoals de helden van Aux Raus op zondag 9 september in de Besturing. En komen we Poor Man Friend, Dusk, Dubwise, Joyfalds en The Dead Rudolfs in deze zevende Popweek tegen. Geen verkeerde keus. Ontzettend Leiden is zonder overdrijven wel de leukste en prettigste cd van dit jaar uit onze regio. Op vrijdag 28 en zaterdag 29 september vindt in het Leidse LVC het festival Ontzettend Leiden plaats. Misschien wel een keer leuk om naar Leiden af te reizen. Het is eens wat anders.