De regen en decemberkou lijken de bezoekers van Popmonument Breda niet af te schrikken deze zaterdag 6 december: de combinatie van muziek, populair, lokaal, nieuw en oud, en bijzondere locaties door de stad trekt groots publiek. Namen als Spinvis en Saartje, Gotu Jim, Hiigo en YĪN YĪN kwamen langs, met onder andere concerten in MEZZ, de Grote Kerk en het Stadhuis. We waren bij vier optredens aanwezig.

Pitou, LUWTEN en Naaz  

Door het natte weer stroomt de Grote Kerk een half uur voor Pitou, LUWTEN en Naaz hun optreden beginnen al vol. De schilderingen en statige muren van de kerk zorgen samen met kleurrijke verlichting voor een wonderlijke sfeer: nieuwsgierige blikken van bezoekers flitsen rond de ruimte.  

Het is meteen duidelijk dat de Grote Kerk zich leent voor de combinatie van folk en dromerige pop die Pitou, LUWTEN en Naaz spelen, een middenweg tussen de discografie van de drie artiesten. Ze wisselen af tussen leadzang en harmonie waardoor een prettig samenspel ontstaat: de vijf stemmen op het podium, achtergrondzangers meegeteld, klinken als tientallen. In combinatie met de galm van de kerk brengt het een vorm van sereniteit met zich mee. Soms voelt de performance echter wat statisch aan: de artiesten verplaatsen zich zelden, waardoor de energie laag blijft.  

Naaz vertelt dat ze op collagetour zijn: “We zijn fan van elkaar en stonden vaak bij elkaar in het publiek. Hier is het concept van een tour uit voortgekomen, waarbij we met z’n drieën samen spelen.”  Als Naaz begint aan haar zelfgeschreven Koerdische nummer ‘Azadî’, verlaten LUWTEN en Pitou het podium om alle aandacht aan haar te laten. Het toont het onderlinge respect tussen de zangeressen, voor elkaars kunst en de belangrijke boodschap die Naaz met haar songtekst probeert mee te geven. De titel komt van het Koerdische gezegde ‘jin, jiyan, azadî’, wat ‘er is geen leven zonder de vrouw, en niemand is vrij tot iedereen vrij is’ betekent. Het protestnummer eindigt met prachtige hoge, zuivere noten: een excentriek geluid waarbij de rillingen over je rug dansen. 

Pitou, LUWTEN, Naaz

Gotu Jim

We verplaatsen ons van de Grote Kerk naar MEZZ, waar Gotu Jim met een energiek mengsel van rap, hiphop en synths het aanvankelijk kletsende publiek omtovert in een opgewonden menigte. De grote zaal voelt warm en plakkerig aan: voorin staan mensen te springen en tegen elkaar aan te beuken, waar achterin drankjes worden gehaald. Je hoort mensen opkijken als ze een melodie herkennen en een uitgelaten “Ik ken dit nummer!” roepen.
  
Achter de zanger worden verschillende sound boards beheerd op een verhoogd stuk podium, waardoor Gotu Jim als enige heen en weer beweegt. Toch weet hij de sfeer door middel van zijn eigen beweging en zijn contact met het publiek levendig te houden: “Ik ben nog nooit in Breda geweest, wat moet ik nog bezoeken? Wat zijn de hoogtepunten?” De menigte joelt wat voorbeelden terug, waarna hij een soepele overgang naar zijn laatste nummer maakt. “Ik wil jullie nog één keer zien springen, Breda!”  

Hoewel iedereen enthousiast lijkt te zijn merk je toch dat het podium groot is voor één persoon: hij moet veel rennen om gebruik te maken van alle ruimte, een kaal gevoel in een volle zaal.  Na het laatste nummer, wat helaas eerder kwam dan verwacht, loopt hij het podium af en hoor je mensen opgetogen met elkaar in gesprek gaan: een goede indruk lijkt hij bij het publiek zeker achter te laten.

Gotu Jim

Hiigo   

De enige locatie waar stoelen staan, blijkt Nieuwe Veste te zijn: de ruimte is opgedeeld in een trap met zitplaatsen en een podium dat gelijkloopt met de vloer. De frontman van de Nederpop-spelende Hiigo lijkt te merken dat de opstelling de energie omlaag haalt en het moeilijker maakt voor het publiek om mee te bewegen op de muziek. Hij maakt meteen contact door te stellen dat je absoluut kan dansen als dat goed voelt en anders mee kan klappen.  

De eerste paar nummers verlopen soepel, hoewel de bandleden zich nog niet helemaal thuis lijken te voelen in de zaal. Halverwege de set verandert dit: ze kijken elkaar meer aan, dansen met elkaar en lachen het publiek toe. Het werkt aanstekelijk: na vijf minuten staan er bezoekers te dansen op hun plek. Waar de band in het begin uit vijf losse muzikanten leek te bestaan, staat er rond het midden een vriendengroep met een gedeeld geluid en brede glimlachen. De setlist voelt op momenten eentonig aan: een creatieve draai of onverwachte sound had voor een onvergetelijker geluid kunnen zorgen. Dit neemt echter niks weg van de sfeer of de kwaliteit: de warmte van de band en het publiek zorgt voor leven in de koude ruimte.  

Bij het nummer ‘Niets Meer’ vraagt Hans het publiek om naar de band terug te zingen als het refrein komt. De zaal gaat enthousiast op het verzoek in en zingt uit volle borst mee. Het is typerend voor de connectie die Hiigo gedurende het optreden met het publiek weet op te bouwen.

Hiigo

Parker Fans   

Het Parker Fans-trio bracht in 2023 hun eerste album uit en is nu op tour door Nederland, met vandaag de kleine zaal van MEZZ als volgende bestemming. De zaal is overvol, met zwetende lichamen tegen, voor en achter elkaar. Dansen is haast onmogelijk, dus de meeste mensen knikken met hun hoofd mee op de beat. De band komt soms wat onervaren over door kleine foutjes, zoals frontman Kick, die een verkeerd knopje indrukt maar zichzelf snel herpakt, er een grap over maakt en meteen doorspeelt, en de minimale interactie tussen de muzikanten tijdens de set.   

In tegenstelling tot zijn andere bandleden, die stilstaan op hun plek, weet Kick het podium goed te vullen. Door heen en weer te rennen met knieën omhoog, abrupte lichaamsbewegingen en excentrieke gezichtsuitdrukkingen zet hij een persona op, die goed in lijn valt met de indieboogie waar je op móet dansen. Dat is volgens Kick zelf ook het doel van de band. Dit maken ze zeker waar: stilstaan voelde haast onmogelijk.   

Een uniek optreden met een duidelijke sound en tóch blijft het verrassend: geen trio om te vergeten als je een goede uitgaansavond wil beleven. 

Parker Fans