Hoe dan ook, om 21.00 uur is de voor 150 man publiek geschikte zaal allesbehalve vol. Als The Medics ruim een half uur later opent met 'Wires' is het iets drukker, maar het lijkt erop dat Mezz niet de intentie heeft elke mogelijke betalende bezoeker naar binnen te proppen. Best een verademing. De Utrechters van The Medics timmerden afgelopen jaar hard aan de weg. De band stond op Noorderslag en speelt vanavond de één-na-laatste show van de clubtour die programmerend Nederland ervan moet overtuigen dat The Medics komende zomer op de festivals thuishoort. Bij de eerste songs van de set lijkt het er in Mezz Café op dat de indiepop die aan The Kooks doet denken, een truucje is dat helaas een paar jaar te laat komt. De band speelt op zich sterke songs maar is vlak, mist uitstraling. Paradoxaal genoeg spat bij de bandleden de lol er duidelijk wel vanaf.
Gelukkig lijkt het er daarna op dat The Medics gewoon even op stoom moest komen. In 'Kill All The Lights' en 'I Don't Feel So Good' klinkt een postpunk-orgeltje door dat de eentonigheid uit de songs haalt. Het prima afgestelde geluid wordt er spannender en eigentijdser van. Zanger Daniël Langeveld is al gezegend met een Bowie-stem en laat horen dat hij ook hoge noten haalt in 'Word In My Heart'. Het is dit nummer waar de dissonant echoënde gitaar als signature-sound van de band, gecombineerd met M83-achtige elektronica en een drumsolo van Langeveld en drummer Bryan Hokkeling ervan overtuigen dat The Medics vanavond naar Mezz is gekomen om alles te geven.
Jammer genoeg laat de band wel steekjes vallen. 'Body And Mind' heeft een zeikerig pianointro en als Langeveld, met bier in zijn hand, zijn zang op 'Shake It Off' dusdanig verpest, lijkt het erop alsof de verveelde versie van The Kooks weer even terug is. Gelukkig pakt de band de draad weer op bij de singles 'City' en 'Dance Into The Dark'. De songs zijn regelrechte anthems en als de hele band de zaal inspringt en de hardcore fans losgaan, is het hek van de dam. Toegift 'A Little Bit Of Love' met bassist Johan van de Werken op orgel en zang is bijna elektro, en er komt een cameootje voorbij voor Guns 'n Roses 'Paradise City'. Het publiek klimt op het podium om de finale in te luiden. Je moet wel een enorme droogkloot zijn als je niet wil deelnemen aan dit feestje. In Mezz Café staan dan ook nog maar een paar mensen stil.
In deze finale wordt ook het grote voordeel van het nieuwe entreebeleid van Mezz duidelijk. In het verleden stond het café nog wel eens vol met publiek dat pas in de allerlaatste plaats voor de bands kwam. Een schamele vijf euro blijkt voldoende om alleen die mensen die in zijn voor een feestje binnen te krijgen. Ook het nieuwe licht, een flinke investering die Mezz afgelopen maand deed, maakt het café duizend keer sfeervoller. Een win-win-win-stuatie, duidelijk, waar de heren van The Medics vanavond op hun plaats zijn. Dit is geen band die zich er gemakkelijk vanaf wil maken. Hoewel er in de songs nog wat steekjes blijven liggen, is de vraag of The Medics klaar is voor de festivals, vanavond prima beantwoord.
Gezien: The Medics. Mezz Café, zaterdag 30 maart 2012.
The Medics bouwt feestje in Mezz Café
Nieuwe deurbeleid en lichtinstallatie bewijzen toegevoegde waarde
Het normaal gratis toegankelijke Mezz Café is zaterdagavond 30 maart uitverkocht. Pardon? Jawel. Wordt er entree gevraagd omdat het geprogrammeerde The Medics een flinke band is, maar desondanks misschien toch nog een maatje te klein voor de Dommelschzaal? Of wil Mezz de fikse investering in een nieuwe lichtinstallatie, die onlangs is gedaan voor het café, snel terugverdienen? We gingen kijken.