Kippenvel bij gevarieerde en intieme Tracy Bonham

Openingsact tRIO con bRIO neemt de tijd.

Tekst: Daniel Hereijgers, ,

De Amerikaanse singer-songwriter Tracy Bonham gaf in Breda het zevende concert van een negendelige serie waarbij ze Nederland en dan ook echt alleen Nederland aandeed. Ook in Mezz mocht ze rekenen op veel bijval tijdens een uniek optreden.

Openingsact tRIO con bRIO neemt de tijd.

De agenda op de website van de Amerikaanse singer-songwriter Tracy Bonham is kort en krachtig: eind augustus en begin september treedt Bonham negen keer op in Nederland. Verder zijn er geen optredens gepland, niet in Europa, noch in de Verenigde Staten. Gelukkig wel in Breda, waar ze vanavond een uiterst gevarieerd en intiem concert geeft. Met Nederlandse begeleidingsband. Singer-songwriter duo tRIO con bRIO bestaat normaal uit het duo Frans Ruskus en Leon Weterings. Dat is al gek genoeg, vanavond treden ze zelfs aan met vijf man. De eerlijke, integere muziek komt niet helemaal goed aan bij het rumoerige publiek. Het is ook lastig echt te rocken met alleen (versterkte) akoestische gitaren, soms een banjo, een elektrische bas en drums. Thema van het openingsnummer is de tijd. De zanger zingt dat hij die nog voldoende heeft. Treffend voor het vervolg van de set: rustige, maar soms wel wat langdradige liedjes. tRIO con bRIO maakt muziek naar eigen smaak vanuit het hart en dat is prima. Wat dat betreft hoeven de ervaren heren niets meer te leren. Het is fraai te zien hoe Tracy Bonham tijdens de pauze zelf haar viool en gitaar stemt, heel stilletjes en geconcentreerd. Een kleine dame aan de rand van het podium. Ze opent met een beeldschoon lied waarbij ze speelt op haar met stickers gevlamde viool en krijgt het publiek in Mezz direct stil. De belichting is iets overdadiger dan normaal, wat een intieme sfeer schept. “Hoe gaat het? Goed? Met mij gaat het heel goed!” Op haar weblog was al te lezen hoe enthousiast de Amerikaanse over Nederland is. De Nederlandse muzikanten Anne-Maarten van Heuvelen (Marble Tones en NO Blues) en drumster Marit de Loos (ex-Ceasar) vormen de begeleidingsband. Het is opvallend hoe gemakkelijk de twee de tweede stemmen voor hun rekening nemen en hoe eenvoudig Van Heuvelen de staande bas omwisselt met een gewone basgitaar. De onderlinge chemie tussen de drie is uitstekend. Er hangt een positieve, enthousiaste sfeer op het podium. De verklaring van Bonham voor deze Nederlandse begeleidingsband? “You know what they say: in elk stadje, een ander schatje…” Muzikaal laat Bonham zien dat ze zo ongeveer van alle markten thuis is. Ze vermengt stijlen als indie-rock, grunge, jazz, Americana en zelfs vrolijke countryswing. En steekt haar hit ‘Mother Mother’ in een nieuw jasje terwijl het stevig blijft en plichtsgetrouw aan het origineel. De New Yorkse maakt mooie, verhalende songs en heeft nonchalance en charme. Sexy. Bij haar adembenemende cover van ‘Earth Died Screaming’ van Tom Waits krijg je spontaan kippenvel. Ook wanneer ze alleen op haar gitaar speelt en zingt, is het genieten. Zoals bij ‘Shine’ in de toegift. Wauw! Bonham is lyrisch over Nederland. Over de positieve manier waarop mensen zich openstellen en gedragen, onze festivals en brengt op haar website een ode aan de zuiderse zachte ‘g’. Interessante biografie ook. Van succesdebuut en hit ‘Mother Mother’ naar de breuk met haar platenmaatschappij, haar herwonnen onafhankelijkheid, een tournee met The Blue Man Group en het uitbrengen van EP’s in eigen beheer, die ze na optredens verkoopt en signeert. En dan ook nog de oprichting van een ‘School Of Rock’ in Brooklyn en deze tour door Nederland… tRIO con bRIO en Tracy Bonham. Gezien: Mezz 5 september 2008