Wooden Constructions is uit goed hout gesneden

”We hebben eigenlijk geen idee wat we doen.”

Tekst: Evelien Heuvel | Foto's: Julie Hrudova ,

De mannen van Wooden Constructions communiceren niet over muziek zoals gebruikelijk. Er wordt niet over maten of noten gesproken. Toch weten ze de nodige energie te creëren waarin originaliteit voorop staat en een feestje gegarandeerd is.

”We hebben eigenlijk geen idee wat we doen.”

Vier jonge mannen met uitgesproken meningen en verschillende muzikale interesses. Dit resulteert in een stijl waarin originaliteit voorop staat en die de luisteraar niet in hokjes kan en mag plaatsen. Gover Meit (zang), Ernest Mistiaen (gitaar), Raúl Inzaurralde (bas) en Joost Luub (drum): vier koppige mannen met misschien stiekem meer ambitie dan ze zelf zullen toegeven. Het wordt tijd om deze blije up-tempo muziek, geschikt voor een enorm feestje op het podium, te leren kennen: het is tijd voor Wooden Constructions.

Over Wooden Constructions
Indieband Wooden Constructions bestaat ongeveer twee jaar. Gover is het bindmiddel van de band: “Ik wilde heel graag een band, ik heb heel veel aandacht nodig. Dat kon ik niet meer in het theater vinden dus ik moest naar iets anders op zoek. Ik kende Joost toen en wist dat hij drumde. Ik was wel benieuwd wat hij kon. Joost haalde Ernest er bij en Ernest kende nog wel een andere jongen die echt elk instrument kan spelen dat hij aanraakt.” Ernest beaamt dit en vertelt over Raúl: “Geef hem een instrument en hij speelt er in één week hele moeilijke nummers op. Zo had Raúl laatst een trekzak waar hij nog nooit eerder op had gespeeld. In een week kon hij er nummers van Yann Tiersen op spelen!” Raúl verklaart dat al zijn muzikale talent uit een onderdrukt verleden komt. “Ik kom zelf uit de klassieke muziek en heb zeven jaar lang op vioolles gezeten. Ik denk dat ik daar nu de vruchten van pluk, ook al haat ik vioolspelen nu en kan ik de viool echt niet meer aan raken.”

Experimenteren
Gover vertelt dat toen ze twee jaar geleden begonnen, eigenlijk nog geen enkel idee hadden hoe ze als band een nummer moesten spelen en maken. “We deden eigenlijk maar iets waarvan wij vonden dat het wel goed klonk. Vervolgens zijn we steeds meer gaan experimenteren. Eigenlijk kan niemand van ons écht noten lezen”. Communiceren over muziek gaat dan ook door middel van tekeningetjes en andere uitingen. Raúl zegt dat er bijvoorbeeld niet over maten wordt gepraat, maar over stukjes: “Van stukje A gaan we naar stukje B en dan weer terug naar stukje A. Het komt dan ook geregeld voor dat iemand dan vraagt: hoe ging stukje A ook al weer?“

Het klinkt misschien alsof ze de muziek niet serieus nemen, maar als de mannen wordt gevraagd hoe belangrijk muziek maken in hun leven is, zijn ze unaniem: muziek maken heeft hoge prioriteit en biedt daarnaast een wekelijkse vlucht uit het dagelijks leven of zoals zij dat zeggen: “Even een momentje pakken”. Met veel positieve energie, creativiteit en wilskracht zetten ze daadwerkelijk muzikale stukken neer.

Inspiratie
Door verschillende inspiratiebronnen beïnvloedt ieder bandlid de uiteindelijke stijl van hun muziek en ontstaat er een diversiteit aan nummers. De enige overeenkomstige muzikale interesse is hiphop, wat niet de meest voor de hand liggende associatie lijkt na het beluisteren van hun muziek.

Eén van de nummers lijkt een knipoog  te bevatten naar No Limit van 2 Unlimited. Het nummer heet No No Hiphop. Het ene bandlid geeft het voorzichtig toe en de ander bekent dat hij er nog niet op deze manier naar geluisterd heeft. Uiteindelijk besluiten ze het als een compliment op te vatten. Ernest weet te melden dat 2 Unlimited wel het grootste exportproduct uit Nederland is: “Het is cultureel erfgoed en in Indonesië hebben ze heel lang op nummer één gestaan! Weet je wel hoeveel mensen daar wonen?”

Raúl begint zich na de 2 Unlimited-vergelijking af te vragen of hun muziek wel goed over komt bij de luisteraars: “Ik ben wel benieuwd of mensen onze muziek echt zo horen zoals wij het bedoelen? We willen een sfeer creëren en dan vinden wij dat wat in ons hoofd zit, ook zo gebeurt. Echt geen idee of dat aankomt. Neem bijvoorbeeld hiphop. Heb jij ooit mensen horen zeggen dat ze de invloed van hiphop terug horen in onze muziek? Ik niet.”

Toekomst

Wooden Constructions werkt hard. Het streven is om geen nummer te laten klinken als voorgaande nummers. Hoe dit gaat klinken, is voor  de band zelf ook nog een verassing. Volgens Joost staat niets nog vast, alle paden kunnen nog worden bewandeld: “Je kunt je muziek bewust een kant op sturen. Maar wij doen dat juist niet. We spelen iets met ieders eigen input en sturen terug wanneer we ontevreden zijn met het resultaat of als we de loopjes niet interessant vinden. Gover voegt daar aan toe: “We hebben eigenlijk geen idee wat we doen en dat maakt alles nog mogelijk!”