Cd-recensie: The Moi Non Plus Remixed

Sterke herinterpretaties van muziek en artwork

Rens van den Boogaard ,

In 2008 verscheen het sterke debuut van The Moi Non Plus. De noiserock van Leon Caren en Bas Morsch inspireerde zelfs andere artiesten, zo blijkt nu. Onder de titel The Moi Non Plus Remixed verschijnt vrijdag een boekwerk met remixes van het artwork door kunstenaars en een cd met remixes van de muziek door aansprekende vakbroeders.

In 2008 verscheen het sterke debuut van The Moi Non Plus. De noiserock van Leon Caren en Bas Morsch deed het ook goed in het clubcircuit in binnen- en buiteland en inspireerde bovendien andere artiesten, zo blijkt nu. Onder de titel The Moi Non Plus Remixed verschijnt vrijdag 29 mei een boekwerk met remixes van het artwork door kunstenaars en een cd met remixes van de muziek door aansprekende namen uit de muziekwereld.

Het simplistische zwart-witte artwork van Bas Morsch op de voorkant van de cd van The Moi Non Plus daagde uiteenlopende kunstenaars uit tot heel verschillende interpretaties in gevarieerde stijlen. De diversiteit van het boek onderstreept de kracht van het eenvoudige oorspronkelijke hoesontwerp, waardoor het geheel van de artworkremixen toch een duidelijke samenhang heeft.

Op de bijbehorende cd hebben negen artiesten de muziek van The Moi Non Plus in een nieuw jasje gestoken. Zo is I Lie bewerkt tot gabberpunk door Aux Raus en heeft About het nummer What If We Do It op poppy wijze geschikt gemaakt voor de dansvloer. Hoogtepunt is de verstilde versie van Where Is Everything door Machinefabriek, die nog maar eens de melodische kracht van The Moi Non Plus benadrukt.

Ondanks deze eigen draai door iedere remixer is het geheel ook hier verrassend samenhangend. Het niveau ligt hoog en de bijdragen doen zeker recht aan het origineel. Morsch en Caren leveren met hulp van kunstenaars en artiesten weer een mooie release af, die staat op zichzelf maar ook nog eens benadrukt hoe goed die debuutplaat is.

Cd + boek: The Moi Non Plus Remixed
Release: vrijdag 29 mei 2009, W139 Amsterdam