'Meer dan alleen projectmatig'

Interview met Arthur Adam over In A Cabin With

Tekst: Rens van den Boogaard Foto's: Anouck Wolf, ,

Arthur Adam is de singer-songwriter Arthur ten Cate, die in vele gedaantes regelmatig opduikt in de Amsterdamse muziekscene. 3VOOR12/Amsterdam sprak met hem over zijn nieuwste release in de serie In A Cabin With, waarvoor hij zes dagen in een huisje in Zweden verbleef.

Interview met Arthur Adam over In A Cabin With

Arthur Adam is de singer-songwritergedaante van Arthur ten Cate. Deze voormalig gitarist van de Amsterdamse bands Mist en The White Broncos is tevens actief als bassist in Pelt en als zanger/gitarist in The New, waarmee hij ook eigen concertavonden organiseert. Zijn overvolle agenda lijkt in plaats van een rem juist een boost te zijn voor zijn productiviteit en dus zei hij meteen ja toen Maarten Besseling hem benaderde voor deelname aan In A Cabin With. Voor dit project neemt de Utrechtse producer en eigenaar van The Green Motel studio artiesten mee naar een plek in Europa om in enkele dagen meerdere liedjes te schrijven en op te nemen. “Ik had al een keer opgenomen bij Maarten in de studio met The New, en dat klikte toen erg goed. We houden allebei van een hoog werktempo en hebben toen elf nummers opgenomen in drie dagen, dus de zes dagen die we nu hadden om tien liedjes op te nemen voelden als een zee van tijd.” In een houten huisje in Zweden, niet ver van de zee, deelden Maarten en Arthur behalve whisky en veel gezelligheid ook een focus die de sfeer van het album bepaalde. “Het voelde onofficieel, en ik hoefde niet op de klok te kijken, dat gaf echt rust. We maakten meestal dagen van een uur ’s middags tot vier uur ’s nachts als we er goed in zaten. Door die werktijden en de hoge concentratie waren we na zes dagen echt wel kapot.” Arthur weet van zichzelf dat hij als controlefreak niet het makkelijkst is om als producer mee te werken. “Het is altijd een gevecht. Ik zou het liefst zien dat de producer alleen dingen aandraagt op de plekken waar ik daar zelf ruimte voor gelaten heb. Maar In A Cabin With is natuurlijk ook gewoon het project van Maarten, dus die had wel het idee daar meer dan anders ook zijn stempel op te moeten drukken. Dat leverde soms wel eens gezonde spanning op.” Spanning die de kwaliteit juist ten goede kwam. “Er zijn veel goede ideeën van zijn hand gekomen. Met name op technisch vlak had hij veel beter door wat de mogelijkheden waren, en dat is uiteindelijk heel bepalend geweest voor de plaat.” Productietechnisch gezien is In A Cabin With zowel gedurfder als meer uitgebalanceerd dan eerder werk van Arthur Adam. Naast het mooi afgewerkte zang- en gitaargeluid is er ruimte voor elektronica, heipaalachtige beats en pauken met distortion. “Ik vind het fascinerend als artiesten iets heel lelijks in de muziek durven te gooien voor een bepaalde spanning. Zoals Radiohead zaagtandsynthesizers ergens heel hard doorheen mixt bijvoorbeeld. Maar ik probeer uiteindelijk wel altijd een bepaald schoonheidsideaal te benaderen. Als je industriële landschappen in een bepaald licht bekijkt, is het schitterend. Dat is het soort licht dat ik in mijn muziek probeer te vangen.” Het eindproduct van de sessie in Zweden is volgens Arthur niet alleen een nieuw deel in de In A Cabin With-serie: “Het is voor mij uiteindelijk iets meer dan projectmatig geworden, ik beschouw het ook echt als m’n nieuwe album, maar dan met een heel andere aanpak dan normaal. Waar ik meestal alles af heb, waren de liedjes die ik nu meenam juist nog vrij embryonaal. Het waren ideeën die ik had uitgekozen omdat ik dacht dat ze goed zouden passen bij het concept van In A Cabin With, bij het in Zweden zijn.” Ook op tekstueel gebied zocht Arthur naar samenhang. “Mijn ouders hadden het album gehoord en belden me op om te vragen of het nog wel goed met me ging. Er staan dan ook veel crisisthema’s op de plaat, maar dat ligt aan de keuze van de liedjes. Ik vind het mooi als die bij elkaar passen, een geheel vormen.” Belangrijk onderdeel van In A Cabin With is de verspreiding van het eindresultaat. Dat wordt namelijk altijd inclusief artwork gratis als download aangeboden op de site van het project. De plaat van Arthur Adam werd direct nadat die beschikbaar was album van de week bij 3VOOR12 en was binnen drie weken al zevenhonderd keer gedownload. Toch heeft Arthur er nu voor gekozen in januari ook een tastbare versie uit te brengen. “Ik vind het prachtig dat de cd gratis beschikbaar is op internet, en dat blijft ‘ie ook. Die hele discussie over dat gratis downloads de markt verpesten; fuck it. Ik heb het liefst dat zoveel mogelijk mensen mijn muziek horen. Maar ik vind het persoonlijk altijd gaaf om het ook in handen te hebben, ik download zelf bijna nooit. Dus heb ik extra geld gestoken in het maken van een mooi hoesje, en ik ben daar toch weer erg blij mee. Het wordt zo veel concreter.” De release van In A Cabin With van Arthur Adam staat gepland voor 24 januari, wanneer hij de cd zal presenteren in Studio K, met als special guest de kersverse winnares van de Grote Prijs van Nederland, Leine. Interview: Rens van den Boogaard