Agartha. Een mythische stad in het binnenste van de aarde, waar volgens esoterische verhalen een verborgen beschaving leeft. Voor de Japanse producer en dj Wata Igarashi was het ooit een kinderfantasie, een intuïtief beeld dat hem bijbleef. ‘Ik dacht altijd: de aarde is zó groot, daar moeten wel mensen binnenin wonen. Kleinere mensen misschien, of een parallelle beschaving. Het voelde logisch.’ Jaren later, tijdens de pandemie, vond hij dat idee terug en maakte er een soundtrack bij. Zijn album Agartha, uit op Kompakt, werd een sci-fi dagdroom in klank, evenveel jazz en filmmuziek als techno.
Diezelfde fantasie keert dit weekend terug in Tilburg, waar Wata samen met landgenoot Kuniyuki Takahashi het gloednieuwe MOON-podium van Draaimolen opent. Vier uur lang improvisatie, zonder script, zonder vaste set. Een poging om een tijdelijk ondergronds universum te scheppen – boven de grond, maar in de geest precies zoals Igarashi het ooit als kind voor zich zag.
Het MOON-podium is nieuw op Draaimolen. Waar veel festivalstages snelheid, energie en climax najagen, kiest MOON voor diepte en concentratie. ‘Ik hoorde dat dit podium meer gericht is op ambient en trager bewegende muziek, niet zozeer house en techno op topsnelheid,’ zegt Igarashi. Hij heeft Draaimolen zelf nog nooit bezocht, maar vertrouwt op de reputatie: een festival dat zorgvuldig programmeert en een publiek trekt dat vroeg op de dag al écht komt luisteren. ‘Ik vind dat bijzonder,’ zegt hij. ‘Op veel festivals zijn de vroege uren een bijzaak. Hier niet. Mensen komen met een doel, zitten, luisteren, beginnen misschien langzaam te bewegen. Dat past perfect bij wat wij willen doen.’