Wie de eerste songs hoorde die van het geweldige album The BPM naar buiten druppelden, vraagt zich waarschijnlijk af: waar is toch de viool gebleven bij Sudan Archives? Dat was immers waar de Amerikaanse artieste Brittney Denise Parks zo mee opviel: avantgardistische pop, r&b en folk met een zeer prominente rol voor haar vioolspel. Op het podium stond ze erbij als een soort afro-futuristische amazonestrijdster, met strijkstok in een pijlenkoker. ‘De viool zit er nog steeds in, hoor!’, verzekert Sudan Archives in 3voor12 Radio aan Eva Cleven, ‘maar soms is het moeilijk te horen. Ik ben een experimentele violist, dus het is vaak een beetje Where’s Waldo? Hij verstopt zich. Op Instagram laat ik vaak alleen de vioolpartijen horen, zodat mensen snappen hoe het begon.’
Ze is altijd al een ‘gadget girl’ geweest, vertelt ze. ‘Mijn eerste gadget was een iPad, en daarmee begon ik beats te maken. Mijn tweede gadget was de elektrische viool, zo begon ik viool te combineren met beats. En mijn derde gadget was de loopstation. Daarmee begon ik vioolarrangementen te bouwen en een veel groter vioolgeluid te creëren met slechts één viool. Sindsdien ben ik geobsedeerd door gadgets, want ze hebben me geholpen om een veel betere performer te worden. Op het podium heb ik nu geen kabels meer: ik heb een headsetmicrofoon en een draadloze viool. Dat betekent dat ik kan ronddraaien en zingen tegelijk, als ik dat wil.’
Eerdere albums lag de hartslag van haar muziek vaak aanzienlijk lager. Nu schroeft ze de beats per minute (BPM) omhoog richting drum ’n bass, dubstep, house en hyperpop. ‘De BPM staat voor je inner rhythm, je eigen tempo. Niemand heeft jouw ritme, dat is je superkracht. Niemand kan jouw groove of je manier van maken afpakken. In het begin maakte ik de beats op mijn loopstation, dus bleef het tempo ook traag, 90 of BPM. Maar nu ik meer ervaring heb, kan ik eindelijk het tempo aan dat eigenlijk altijd al in me zat. Ik hoorde het in Costa Rica op het Envision Festival - een soort hippieversie van Burning Man. Daar was alle muziek heel snel en ritmisch, rond de 130 bpm of hoger. Ik dacht: dít is het tempo van mijn nieuwe album. The BPM is the power. En ik hou van raves. Mijn vriendin Kumi - dj Bae Bae - organiseert Hood Rave in Los Angeles: een nacht met Black en queer mensen, DJ’s die mashups draaien van oude nummers en Jersey beats. Dat is mijn ideale avond uit. Ik wilde dat gevoel in dit album stoppen, experimentele rave-vibes. Zoals ik het noem: orchestral dance music.’