Ook al ga je niet waar de grootste massa’s heen gaan, er is vannacht genoeg moois te kiezen. Het is vroeg op de avond al druk bij Passion DEEZ, die een uitzinnige Hacienda aan gort speelt. Cincity volgt hem op en weet met dé hit van Rüfüs Du Sol als afsluiter alvast een voorschot te nemen op alle nog te komen emotionele momenten van vannacht. De sfeer zit er goed in hoor, groepen mensen slenteren over het enorme Lowlands-terrein, vlaggen en festivalstokken in de hand, op zoek naar het thuishonk voor wat hun nacht moet worden. Er is een grote spanning voelbaar, als een wolk die later uiteen gaat spatten na tijden van droogte.
Waar de vrijdagnacht nog niet echt op stoom kwam, is dat sentiment op zaterdag compleet omgedraaid. Vanaf de overvolle MySpace-meet up van The Dare is het kiezen geblazen: blijf je staan voor LAMMER, of ga je net als de rest via Masalo naar de tweede ronde van Job Jobse en aanstaande headliner BSS?
Prikkels en druppels op je brein
Zweef naar X-Ray, de blokkendoos die dit jaar nog duidelijker dan voorheen de stem van de underground moet vertegenwoordigen. De line-up van de zaterdagnacht in deze donkere, tijdelijke club is niets anders dan smaakvol te noemen. De Nederlandse dj’s Jasmín en Sarkawt Hamad mogen de nacht hier inluiden en dat doen ze knap. Zeker gezien eerstgenoemde één arm in het gips heeft, wat draaien niet makkelijker maakt. Ook al is dit een back-to-back, je hoort precies welk nummer van wie komt. Sarkawt Hamad brengt meer melodieën en perscussieblokjes met zich mee, (denk aan Fadi Mohem’s ‘Thrust’), en Jasmín gaat dubby en dreigender (denk aan ‘1000 Tribes’ van Psyk). Wie wil, kan van die priegelige geluidjes horen, die je hersenen kietelen als zo’n hoofdmassage-stok met ijzeren uiteinden. Er hangen lichtbakken boven de hoofden van de dj’s, die ver weg een beetje aan Awakenings doen denken; één, twee of drie rechte strepen die dansers in de zaal aansporen naar voren te blijven kijken. Blijf bij de les, lijken ze te zeggen.
De Britse artiest Batu heeft een iconische status in de club scene, maar legt dat er niet te dik bovenop. Hij beweegt amper en laat zijn serieuze, doordachte tracks met af en toe wat curveballs liever voor hem spreken, maar de rijen en rijen dik aan dansende mensen lijken er prima mee uit de voeten te kunnen. Even later bij CEM b2b Pariah verschijnen er achter het podium ineens gekleurde stroboscopen en zie je de industriële achterwand (in lijn met de muren van golfplaat) ineens compleet tot zijn recht komen. Met een beetje verbeelding sta je in een gure club. Het pure zweet, of beter de condens, druppelt zo naar beneden en elke tune wordt ontvangen met applaus. De zaterdagnacht is LOS.
Synergie en subculturen
Het is gaaf om te zien dat veel verschillende subculturen een eigen plek krijgen op Lowlands. In een andere hoek van het terrein is Adonis al vanaf het moment van openen weer loeidruk. De maan schijnt sereen boven het Grieks gestijlde domein uit, een groot contrast met hoe het er binnen aan toegaat. De rij om het queerparadijs in te komen zal op geen enkel moment vannacht minder druk worden en beweegt op momenten zelfs helemaal niet. Het blijft bijzonder om te zien hoe de sfeer zó goed behouden blijft, ook al is het er continu stampvol. Het plezier druipt van de muren af, en de koebel die je steeds hoort, draagt hier alleen maar aan bij. Om middernacht is er net als gisteren een verrassingsact, vandaag zijn dat huisvrienden Afra en David Vunk, die twee uur lang samen spelen. Het geluk straalt van hen af op het enthousiste publiek. De Adonis is niet alleen voor hen thuiskomen.
Boeketten uitdelen
Zelfs in de megatent Bravo is de uitlaatklep collectief. Het is bij Masalo vroeg in de nacht al kneitertjedruk. Zijn livesets, dj-optredens en producties zijn al jaren niet weg te denken uit de smaakmakershoek van elektronische muziek, en het is vet om te zien dat hij Bravo zo vol krijgt. Masalo speelt muziek die de brug weet te slaan tussen de underground-liefhebbers die hem al lang kennen van duo Kamma & Masalo, en het grote Lowlands-publiek dat hem nu ontdekt. Het is indrukwekkend te noemen dat zijn optreden de grotere massa’s aanspreekt, zonder dat hij zich schuldig maakt aan cheesiness. Het valt ook op dat de kleine muzikale details in zijn liveset goed te horen zijn, en boven de dreunende bas uitstijgen. Het geluid is ook echt goed.
Zijn nummer ‘Star Cloud 777’ aan het begin van zijn set weet al bakken euforie op te wekken; het is lekker trancey en lekker bouncy. Alle zwarte kaplaarzen verzamelen! De artiest geniet zichtbaar van zijn flowers. Hij krijgt een prachtig groot boeket van het Lowlands-publiek en dat werd tijd! Na festivalhit ‘Arcade Heartbeat’ is de spanning weer om te snijden. Dit keer door de tweede jobstopping van dit weekend. Job Jobse neemt zometeen het slot van The Blessed Madonna over, die moest afzeggen door ziekte. Probeer maar niet nog aan te komen lopen als Koning Lowlands al is begonnen. Het heeft geen zin, net als dat het gisteren zo intens druk was toen hij samen met KI/KI de Alpha mocht afsluiten.
Wie wel een plekje heeft bemachtigd in de tent kan er vanaf moment één niet omheen. Hij knalt er hard in, klinkt meer bassy dan normaal, maar toch onmiskenbaar 90’s Job. Jobse is zo’n popster, echt ongekend voor zo’n klein land. Met herkenbare bangers en edits als ‘Push The Feeling On (The Dub of Doom)’ van Nightcrawlers laat hij weer eens zien dat hij een kind van de jaren negentig is en dat werkt toch gewoon. Mensen willen het leuk hebben, en Job is niet alleen de koning van Lowlands, maar ook de koning van het leuk hebben. Is dat niet waar dj’en om draait, als je jouw lievelingsmuziek gewoon op hele goede, grote speakers wil horen?
De wolken breken open
Wat later in de nacht breken die wolken van spanning ineens open. Het is dé vraag die op de lippen van Lowlanders brandt. Ga je knallen bij de Rotterdamse LAMMER, de mega snel opgekomen internetsensatie die in India mag laten zien of zijn fame ook verder reikt dan de online-wereld, of ga je zwelgen in emotie bij BSS, de dj en producer die al jaaaaren hard aan de weg timmert en met dit slot wellicht wel zijn doorbraak naar headliner verzilvert?
Het is voor het eerst dit weekend goed te doen in Bravo. Er is flink ruimte. Dit gun je BSS niet. Zijn eigen werk is nog dromeriger dan het avondrood boven Lowlands, en de tracks die hij kiest zijn doeltreffend. De Amsterdammer draait platen om in een heel steady tempo emoties mee op te wekken. Dat is net zoals bij zijn voorganger een ware kunst te noemen. BSS grijpt in zijn set, het meest prominente slot van Lowlands genoemd, vaak terug op classics die hij regelmatig draait. New Order’s ‘Blue Monday’ wordt gemixt in zwaarder werk, en van Underworld wordt er overgeschakeld op Floating Points, want je moet toch ze binnen zien te houden. De sweet spot tussen wat hij zelf sick vind en wat het hardgaande publiek hier moet blijven boeien, is misschien nog net niet zoet genoeg.
Fijnproevers weten de tracks van BSS te waarderen, en de mensen die toch weer de Bravo terug in komen lopen, roepen veelal ‘let’s gooooo!’ Het oog wil ook wat, en dat krijgt het ook. De lichtinstallaties zakken zo laag naar beneden dat je ze met een doof stick aan kunt tikken en spots en strobo’s omlijsten de emo-tracks van de Amsterdammer. Joy Orbison’s ‘flight fm’ landt soepel en goed en kan rekenen op gejuich, en op dit soort momentjes moet BSS wel flink trots zijn.
Terrein winnen
Het voelt bijna onwerkelijk dat zelfs op Lowlands, waar je toch een avontuurlijk publiek verwacht, de verleiding van die snelle dopaminekick het vaak van de langzame opbouw wint. Het zegt iets over het veranderende dj-landschap en hoe artiesten tegenwoordig snel terrein winnen. Het terrein wordt hier vooralsnog in de letterlijke zin door LAMMER gewonnen, die een speciale intro (een eigen edit van ‘Crazy zin in’ van Big2 ft. Sef) én outro van zijn bekendste hit (een edit van ‘Ik haat hem voor jou’ van Froukje en S10) maakte voor zijn set. Beuken zullen we. Het is zaterdag, dé dag om crazy te gaan. Lowlands bewijst wel te weten wat er speelt, en programmeert dus ook om de drommen aan mensen vermaakt te houden. Is dat niet de essentie van een festival?
Job Jobse op Lowlands 2025
LAMMER in India
Nachtclub X-Ray
BSS op Lowlands 2025