Zijn je benen al veranderd in gaargekookte tagliatelle? Heb je wel meer dan een beetje Club Mate nodig om overeind te blijven op nacht vijf van ADE? Laat je meezuigen in de trippy draaikolken van Coda, het hotste feest voor de technonerd. Waar je bijna de kluts kwijt zou kunnen raken van alle avontuurlijke plaatkeuzes.

Waar zie je nou kóóien hangen op de dansvloer? Echte kooien, bronstige kooien om jezelf in op te sluiten, te verliezen, heen en weer te zwiepen tot je hersenpan is gaargekookt en je alleen nog maar bestaat uit gewillig vlees en pulserende spieren die niet anders kunnen dan meebewegen op het dicterende ritme van de Kick? Op Coda, dus. Er hangen er zelfs twee, en daar treffen de meest vurige dansers elkaar, daar zoeken ze elkaar op voordat ze de duisterdere hoekjes van Lofi in duiken.

Coda is het traditionele ADE-slotakkoord van Ratherlost en Pax Romana, twee gelijkgestemde Amsterdamse feestorganisatoren die inzetten op de diepere, avontuurlijke kant van de techno. Was op Pax Romana eerder dit jaar in RADION nog een uitzonderlijk kinky sfeer, weinig kleding, veel naakt, bezweet vlees, nu is het íétsjes braver. Meer sexpositive dan queer, eerder fetisj als fashion dan als lifestyle. Grappig ook dat Lofi vannacht dus een totaal andere vibe heeft qua publiek dan het op kiezelworp afstand gelegen Club Raum, dat op hetzelfde moment bezig is aan z’n allereerste (nu al vrij legendarische!) weekender. Ze zijn er vannacht wel hoor, de geboren kooidansers, de gays wiens outfit 30 procent bestaat uit een piepklein onderbroekje en 70 procent uit leer en kettingen. Maar ze zijn zeker niet in de meerderheid. Wel ook op de dansvloer: heel veel technonerds die op Reddit vooraf al lieten weten hoeveel zin ze hebben in Coda, en allemaal lief komen vertellen dat ze onze Draaimolen-documentaire zo vet vonden (dankjewel nog!).

Die technonerds komen voor dj’s als Quelza. Een technisch virtuoze dj uit Berlijn die al vroeg op de avond laat horen dat zijn techno helemaal niet “alsmaar doorgaat”, zoals vaak over techno wordt gezegd. Er gebeurt letterlijk elke drie minuten iets waarvan je mond openvalt. Een smerige plaat van DJ Rush, een weirde melodie, opeens een spookachtige zangeres over een desolate kick. Lange tijd supervet, maar wanneer hij vanuit de minimal van Philip Glass overgaat naar Donna Summer’s ‘I Feel Love’ met een extra techno-kick? Mwoahhhhhhh.

Net zo avontuurlijk – maar dan beter geslaagd – zijn de sets in de kleinere tweede zaal. Kia en Reptant gaan vanuit trippy techno naar het stoere type electro waarop je direct hoekiger gaat dansen, en vooral Garçon, een Zwitserse dj die vaker op Woody92’s Omen Wapta-feestjes draaide en zelf het mooie Amenthia-label runt voor diepe, experimentele (dub) techno. Hij laat vannacht werkelijk alle hoeken van de dansvloer zien, begint met de classic IDM van The Black Dog, dikke percussieve platen te lijmen aan een Burial-remix van Goldie en gitzwarte dubstep door te mixen in de geweldige electro/IDM-track die tien jaar geleden Objekt’s doorbraak betekende (en recentelijk een re-release kreeg). Hij raakt heus wat ravers kwijt, maar de technonerds staan te juichen.

Tekst gaat door onder foto.

Ratherlost

Inmiddels is in de grote zaal DJ Nobu bezig, de Japanner die oh zo’n bijzondere band had met De School (en met Draaimolen!) en ongeveer de ideale dj is voor dit feest. Met zijn trippy technoplaten roert hij een kolkende draaikolk, en als je eenmaal wordt meegenomen in de stroming is het moeilijk om niet opgeslokt te worden. Nog zo’n ouwe rot neemt het van hem over: Efdemin, deze week vijftig geworden en dat heeft-ie gevierd in de Berghain (en met een emotionele post op Insta waarin hij zei nóóit te hebben gedacht ook nu nog serieus mee te draaien in de dj-wereld). Ooit zat-ie in de wat meer druggy, psychedelische househoek, maar inmiddels is hij een huisgast bij Pax Romana. Hij staat te gniffelen wanneer hij opschakelt van ijzige hypnose naar zinderend vlammen, wanneer hij de bonkende kicks soms net effe scheef onder de hi-hats van een andere plaat legt, en ritmes zo op elkaar laat clashen.

Wat is daarna het meest gewaagde dat je kan doen? Het tempo totáál omlaag schroeven, naar een stroperige 120 BPM, en dat is het snode plan van Jane Fitz en Marco Shuttle. Ze doen het al met hun allereerste plaat, een tribale drumplaat met chants. Ravers die een kwartier geleden toch nog maar besloten om naar hun sleutelbos te graaien (en dan niet om naar huis te gaan), kijken met grote ogen: is dít hoe we gaan eindigen? Dat zagen we niet aankomen. Er zijn er ook die nog op het veel hogere tempo van Efdemin vastzitten na zoveel uur op de dansvloer, vastberaden om niet meer af te remmen. Er zijn er die direct klaar zijn om hierin te gaan hangen tot in het ochtendgloren (en daarna nog naar BRET? We zijn nu toch om de hoek).

En er zijn er (hoi, aangenaam!) die op deze bedwelmende, tragere platen direct merken dat de benen nu écht in totaal doorkookte tagliatelle zijn veranderd na vijf dagen en nachten doordansen, met sneakers vuil van een tiental smerige dansvloeren. En hoezo zitten ze verdomme veel krapper dan dat ze woensdag zaten (vind je het gek, er staat inmiddels 180k op de stappenteller?!). Als dan tot overmaat van ramp na 20 minuten het geluid er even uitklapt en de dansvloer minutenlang stil staat, is het duidelijk: tijd om naar huis te gaan, tijd voor een winterslaap, en tijd om te gaan dromen over alle mooie clubmuziek van de afgelopen dagen.

Coda: Ratherlost x Pax-Romana

Zondag 14.00-08.00 @ Lofi

Gezien: Quelza, DJ Nobu, Efdemin, Jane Fitz b2b Marco Shuttle, Reptant b2b Kia en Garçon 

Het hoogtepunt: de wilde rit van Garçon

De sfeer: sexpositive feest vol avontuurlijke techno

De plaat: Objekt - Ganzfeld