HE.SHE.THEY. is op donderdag een vrijhaven, maar niet alleen op de manier waarop je dat zou verwachten. Ook andere groepen die je niet snel op dit soort feest ziet hebben hun weg gevonden naar het inclusieve beukfestijn in Shelter. (Professionele) nachtvlinders en techno-debutanten dansen om en langs elkaar heen. Maar als ze dan op dezelfde frequentie raken, is dat extra leuk.

Een sportieve jongen in een strak wit shirt balanceert zijn biertje al fistpumpend op zijn voorhoofd, terwijl nog geen meter naast hem een drag performer verleidelijk een zweepje aflikt. Achter hen staat een groepje kale veertigers fanatiek te jumpstylen, naast een paar slome Britse toeristen die net buiten zo’n dikke joint hebben gerookt dat ze niet aan elkaar willen toegeven dat ze liever weer in hun stapelbed zouden liggen. 

Dit is HE.SHE.THEY., het inclusieve, vrijdenkende conceptfeest dat vandaag een ADE-editie heeft in Shelter. Iedereen is welkom en dat betekent ook dat iedereen er is. Flamboyante nachtvlinders en grijze muizen staan naast elkaar te beuken op het ritme van de duistere techno kicks. De sfeer is gemoedelijk, maar ook een beetje nietszeggend. Zelden wordt er in het publiek een gevoel van collectiviteit bereikt. Maar als dat wél gebeurt, is dat meteen extra magisch.

Tekst gaat door onder de foto

HE.SHE.THEY. 

Donderdag 23:59 - 09.00 in Shelter

Gezien: Juliana Huxtable, LSDXOXO, Dr. Rubinstein en DJ BONE

Het hoogtepunt: Dr Rubenstein’s vinylplaten met duistere acidtechno

De sfeer: Nachtelijke paradijsvogels, verdwaalde toeristen, professionele drag performers en avontuurlijke veertigers dansen door en langs elkaar heen 

De plaat: Deze sexy remix van LSDXOXO’s ‘Sick Bitch’ zorgt bij iedereen voor losse heupen

 

Een stevige bodem

Wie donderdagnacht per ongeluk de trap onderaan de A’DAM Toren afloopt schrikt zich waarschijnlijk een (bucket)hoedje. De muziek is vanavond vanaf het begin behoorlijk stevig. En hard ook, iets té voor de fragiele kelder-akoestiek. De New Yorkse dj/kunstenaar Juliana Huxtable staat om half twee al keiharde techno op 155 bpm te pompen. Al kauwgom kauwend staat met een dikke glimlach te viben in de booth. Een twintigtal ravers zit er al helemaal lekker in, terwijl de meesten nog lekker in het rood-belichte rookhok in de parkeergarage aan het chillen zijn. Of ze lopen nog wat rondjes langs de muren van de club, die bezaaid zijn met posters over hoe consent ook alweer werkt: ‘Yes means yes, everything else means no.’ Laat dat duidelijk zijn. En er is geen dresscode, maar ‘experimentation is encouraged’, staat op een andere. 

Als LSDXOXO plaatsneemt achter de draaitafels wordt een stel jonge meisjes vriendelijk doch dringend met een zweepje op hun schouder getikt. Ruimte maken. De podiumblokken zijn vanaf nu bedoeld voor de professionele performers. En wat zien die er sick uit! Een van hen draagt een tuig met een tech-goth variant op zuurstofflessen, daarnaast staat een gebochelde figuur in een groot gewaad sensueel aan een soort toverstaf te likken. Alsof de cast van Mad Max Fury Road terecht is gekomen in The Rocky Picture Horror Show. 

LSDXOXO draait wat langzamer dan zijn voorganger en dat wordt in dank afgenomen. Ineens hoor je de vocal loops tussen de kicks door ontsnappen en de sassy boodschap van de tunes bereikt de zaal veel beter. Hij draait van alles, van diepe maar stiekem heel gezellige trance, tot deze plaat die grenst aan ghetto house en werkt als een trein. Met een track over de gag reflex is hij hier zelfs bij de verdwaalde toeristen aan het goede adres.

Tekst gaat door onder de foto

Dr. Rubinstein maakt alles beter

Dan de Israelische dj Dr. Rubinstein, die vanaf haar eerste plaat duidelijk maakt waarom veel feestgangers toch vooral op haar aan het wachten waren. De altijd goedlachse vinyl-dj tilt het feest naar een hoger, dansbaarder niveau, met meer ruimte voor lange breaks. Met haar harde variant op acid techno stond ze al overal, van Awakenings tot Lowlands, en ook deze donkere kelder weet ze binnen een paar tracks volledig om haar vinger te winden. Om de booth heen staat een twintigtal jongens haar vinyl-skills af te kijken. En als ze als laatste plaat een sicke drum ‘n bass track uit haar hoge hoed tovert, krijgt ze het hardste applaus van de avond.

En wie het luidst staat te joelen? Dat is DJ BONE, de technoveteraan uit Detroit. Dat mag iedereen weten trouwens: hij begint zijn set met een kaal mantra: ‘Detroit is what I need, Detroit is what I want.’ En hij heeft hartstikke gelijk. Hij houdt er een klassieke draaistijl op na: vliegensvlug speelt hij met de crossfader en hij laat geen halve minuut voorbij gaan zonder stevig aan een filtertje of een volumeknop te zitten. Het kan wat overdadig zijn, vooral als het soms net niet lekker uitkomt, maar het zorgt bij de inmiddels wat vermoeide crowd wel voor een extra energie impuls. ‘Kijk, dit is zoals het hoort’, schreeuwt een blije gast in het gezicht van zijn vriend. In het Engels dan, we zijn nog steeds in Shelter.

Maar ja, dit alles gebeurt wel binnen een paar meter van de booth. Baan je je een weg door de eerste paar rijen en je staat in een vrij lege, rokerige kelder. Een jongen doet in zijn eentje nog wat bootydrops, terwijl een jong stelletje zo ongeveer in elkaar gevlochten op de bank hem gapend aankijkt. Een veertiger met een duur horloge en een lichtblauw overhemd sluit alvast eventjes de ogen.