Soms kom je er pas later achter dat je iets bijzonder hebt meegemaakt. Zoals die ene keer dat Bas Bron er wél bij zat bij een Jeugd van Tegenwoordig interview. Het was 2013, en De Jeugd was toe aan album nummer vier, Ja Natuurlijk. Het was een album met een vreselijk irritant hoesje, want als je het open deed, schreeuwde de titel je tegemoet, als een soort evil kerstkaart. De Jeugd zat gebroederlijk over het album te praten in Café Amsterdam, vlak naast het Westerpark. En waar die taak normaal gesproken ingevuld wordt door Willie, Freddie en Yayo, zat Bas er die keer dus ook bij. Waarom dat zo bijzonder is? Omdat Bas Bron in de jaren die volgde elk interview afhield. Ook - nee: zeker - als het zijn belangrijkste solo alias aanging: Fatima Yamaha.
Dat de beatmaker van de Jeugd juist in 2013 aanschoof kan geen toeval zijn. Want ja, Bas Bron is altijd essentieel geweest bij het succes van De Jeugd. Zonder hem geen ‘Watskeburt’, geen ‘Hollereer’ en geen ‘Sterrenstof’, maar juist op Ja Natuurlijk laten de andere drie hem helemaal los. Hoor hoe hij in ’De Formule’ de sirene vol open gooit, hoe hij net te lang mag soleren op ‘Een Barkie’ en hoe hij de show steelt op het fantastische lange miserabele ‘Dromen Van Karton’. Bas Bron wringt de tranen uit zijn toetsen en stuwt het album naar een gitzwart hoogtepunt. ‘Ik hoorde pas dat het niet zo'n vrolijke plaat was toen hij al af was’, verzekerde Bas Bron destijds. ‘De sfeer was helemaal niet slecht.’ En dat kun je je ook wel voorstellen als je naar zijn bijdragen luistert. De teksten van Ja Natuurlijk zijn plagerig en duister, maar muzikaal is het juist speels en vrij.
Sleuteltracks
De belangrijkste quotes uit dat interview? Tja, natuurlijk werd hij overvleugeld door die drie snelgebekte rappers, die elkaar altijd overtroeven. Met de kennis van nu had ik een heel arsenaal vragen speciaal voor hem mee moeten nemen. Maar goed, dat is misschien ook wel zijn rol: essentieel, maar op de achtergrond. En je ziet: als hij de ruimte krijgt, is hij op zijn best. Van de obscure elektroprojecten tot de dansvloerhits waarmee hij doorbrak naar het Dekmantel-publiek, altijd werkt het goed als Bas Bron curveballen gooit. Dit zijn de twintig sleuteltracks in zijn oeuvre.
Bas Bron strikes again. Onder zijn alias Fatima Yamaha bracht de synth wizard vrijdag een nieuw album uit, en dat bevat alles waar hij goed in is: van puntige aanvallen op de dansvloer tot schaamteloos schmieren op de toetsen. Een ode aan een oeuvre van bijna twee decennia.
Fatima Yamaha - Day We Met (2020)
Net toen de tweede coronagolf zich in ons land begon af te tekenen, dropte Fatima Yamaha de eerste single van zijn nieuwe album. In de video, gemaakt door Sef, zien we een man op straat in Amsterdam, lopend, stilstaand, bewegend, dansend. Een ode aan het dicht blijven van de dansvloer, waar deze track sowieso op gewerkt had.
De Jeugd van Tegenwoordig - Watskeburt (2005)
Ook voor Bas Bron was de doorbraak van De Jeugd van Tegenwoordig een absoluut keerpunt in zijn carrière. Deze kruising tussen electro en hiphop klonk als niets dat ooit in Nederland gemaakt was, misschien zelfs wel nergens op de wereld. Enfin, we hoeven niet uit te leggen hoe classic ‘Watskeburt’ is.
Fatima Yamaha - What’s A Girl To Do (2004)
Dat ook deze track een classic zou worden, daar leek het lange tijd helemaal niet op. Elf jaar lang was hij er al (zelfs voor De Jeugd doorbrak!) toen dj’s als Dixon en Mano Le Tough de melancholische elektrofunk track op de meest onverwachte momenten opzetten. Het werd een explosie voor een tune die daarvoor sluimerend van platentas naar platentas gleed en af en toe opdook. Ineens kon Bas Bron internationaal touren.
Bastian - You’ve Got My Love (2001)
De eerste keer dat het Nederlandse publiek Bas Bron leerde kennen was in 2001, met het gezellige liedje ‘You’ve Got My Love’ onder de naam Bastian, ook wel bekend vanwege ‘de tietenclip’. Heel onschuldig hoor, dansende meisjes die slechts op hun middel gefilmd worden dragen de tekst van het warmbloedige electro-disco liedje op hun shirt. Nog steeds een leuke tune.
Gifted - Positive Contact (1997)
Maar we kunnen nog wat verder terug, bijvoorbeeld naar deze electro tune uit 1997. Gifted is het eerste alias waarmee Bas Bron een plaat de wereld in hielp. 23 was hij, eigenlijk helemaal niet zo heel jong dus, zeker als je bedenkt dat het nog acht jaar duurde voor de échte erkenning volgde. Dit is het oergeluid, nog veel meer op de dansvloer gericht dan de meer singles-gerichte aanpak die hij zich later meester maakte.
De Jeugd van Tegenwoordig - Sterrenstof (2010)
Over singles gesproken: dit is misschien wel de meest geslaagde. Insane hoe catchy ‘Sterrenstof' is, een meezinger, terwijl je aan de inhoud werkelijk geen touw vast kunt knopen. De productie van Bas Bron is vrolijk, bijna kietelig, zo aanstekelijk dat je amper door hebt dat Willie Wartaal heel persoonlijke verhalen over zijn jeugd onthult. Met dik 45 miljoen Spotify plays is het veruit de populairste track van De Jeugd.
Donnie - Mannelogie (2015)
Niet alleen De Jeugd hielp Bas Bron aan muziek. Ook in Donnie geloofde hij vanaf het begin. Eigenlijk best bijzonder als je er goed over nadenkt: na het succes met De Jeugd werd hij ongetwijfeld eindeloos gevraagd om een beat, maar zelden gaf hij er een. Liever werkt hij aan een heel project, zo ook met Donnie. Dit is toch wel Bas op zijn best, lekker vrijuit freaken, met een dikke krautrock knipoog.
Donnie - Wubbo Ockels (2015)
Nog maar een van Donnie? Deze lekkere space track van zijn debuut? Mag eigenlijk niet van de NASA, maar Donnie gaat lekker naar de sterren. Letterlijk binnen een seconde herken je de muzikale handtekening van Bas Bron, met die overdreven dikke 80's funk swoosh. Beetje sos, voel me net Wubbo Ockels.
Fatima Yamaha - Half Moon Rising (2004)
Over die overdreven dikke 80's funk swoosh gesproken: die gooide hij er ook ongegeneerd uit toen hij als Fatima Yamaha het podium op klom. Dat deed hij bijvoorbeeld in een fantastische Boiler Room set op Dekmantel, die eerlijk gezegd best een risicootje was. Daar sta je in een tent vol mensen die gewoon willen dansen, dansen, dansen, en misschien in hun hersenen wel helemaal geen ruimte hebben voor lange synthsolo’s. Maar Fatima Yamaha kwam, zag en overwon, en met de Dekmantel boys trok hij de hele wereld over.
Frank Hebly - Tuinslangboogie (2006)
Even een stapje terug, want graven in het verleden van Bas Bron levert leuke dingen op. Zo hadden we het net over Donnie, en die heeft een track die ‘De Tuinslang’ heet. Beetje vulgaire track waarin de rapper met zijn gereedschap staat te zwaaien. Maar kijk eens naar deze, al uit 2006! Wie die Frank Hebly is? Weten wij veel, waarschijnlijk Bas Bron zelf.
Seymour Bits - Spectacular ft Die Antwoord (2010)
Bas Bron houdt er heel wat goofy aliassen op na, maar deze knipoog naar pornoster Seymour Butts (wat op zichzelf al een prize winner is) is toch wel de flauwste. Het is niet zijn meest succesvolle project, maar deze electro tune met het Zuidafrikaanse Die Antwoord was internationaal wel een klein streaminghitje.
Comtron - Fraud (2012)
Dansvloer project Comtron - met Rimer London - gaat al mee sinds 2002, en bereikt een voorlopig hoogtepunt met deze electro powertrack. Begint vrij heavy en duister, maar dan komt Bas Bron natuurlijk weer met zijn signature vrolijke toetsengepriegel en onweerstaanbare disco claps. Qua bekendheid nog obscuurder dan Seymour Bits, tegelijk is het Bas Bron zijn stoerste kant.
Belmer - Yell Of The Murr (2015)
We moeten samen iets maken, had Bas Bron gezegd tegen Jelmer Schütte, een jong gastje uit Enschede. Dat liet hij zich geen twee keer zeggen, en hij sprong meteen in de trein. Nou ja, niet dus. Bas Bron moest uiteindelijk zelf de daad bij het woord voegen, en zo ontstond in 2015, tussen alle drukte door, een op Chicago footwork geïnspireerd album onder de naam Belmer.
De Jeugd van Tegenwoordig - Huilend Naar De Club (2010)
Een jaar geleden waagde de 3voor12 redactie zich aan het op volgorde zetten van ALLE Jeugd-nummers, van de slechtste tot de allerbeste. Natuurlijk staan alle klassiekers hoog, maar onze favoriet was stiekem deze slijper: ‘Huilend Naar De Club’. Want ja, de drie rappers kunnen dat, dat gladde met een knipoog, maar Bas Bron kan het misschien nog wel beter.
De Jeugd van Tegenwoordig - De Formule (2013)
Heerlijk, die irritante sirene in De Formule. Willie Wartaal kreeg de productie op een avond toegespeeld toen hij in een club moest draaien. De Formule bestond nog niet, maar alleen de kale track al was geschikt om een club tot waanzin te drijven. Laat staan als Willie, Faberyayo en Freddie er overheen gaan in een volle Alpha-tent. Willie: ‘Hij vroeg: 'Is het too much?' Ik zei: neeeeeeee, dit is master.’
De Jeugd van Tegenwoordig - Een Barkie (2013)
Leidse Square Entertainment Area is het toneel van deze vrolijk-chagrijnige single van Ja, Natuurlijk. Aan de kant met de demonen, vervlogen dromen aan het verdoven, op dezelfde klinkers waar Hazes door de regen liep, dat is de stemming. De productie van Bas Bron staat haaks op dat chagrijn, is haast euforisch. Zeker met die net effe te lange solo. Armen wijd, drone shots, alles.
De Jeugd Van Tegenwoordig - Dromen Van Karton (2013)
Misschien wel het hoogtepunt van Ja, Natuurlijk, deze ‘Dromen Van Karton’. Het is in elk geval een van de favoriete Jeugd deepcuts van onze redactie. Ruim negen minuten duurt het relaas over die ene vriend die zover afgegleden raakt dat alle dromen die je in het leven hebt uit zicht raken. De laatste vijf minuten zijn emo Bas in optima forma.
Fatima Yamaha - Love Invaders (2015)
Toen Fatima Yamaha na al die jaren ineens een sluimerhit bleek te zijn, moest er natuurlijk werk van gemaakt worden. Er kwam een album op zijn eigen Magnetron Music, en daar staat onder meer deze spacey popsingle op.
Fatima Yamaha - Araya (2017)
Maar de grootste rammer was toch wel deze, twee jaar later op Dekmantel. Een van zijn meest glorieuze optredens was op de donderdagavond van Dekmantel Festival, in het Muziekgebouw. Het was zo’n avond waar allemaal Engelsen met knaldrang op af kwamen, die door een avond lang luister- en kijk-elektronica heen moesten om uiteindelijk los te mogen op ‘Araya’.
Fatima Yamaha - We Are Drops (2020)
Het slotnummer van het nieuwe Fatima Yamaha album is een van de betere down tempo tunes in zijn oeuvre, een melancholisch liedje met opvallend mooie vervormde zanglijnen. Een traantje op de lege dansvloer en een hevig verlangen naar connectie met andere mensen, als dat geen soundtrack van 2020 is?