Labelspecial: Domino heeft al 26 jaar de outsiders mentaliteit Labelspecial: Domino heeft al 26 jaar de outsiders mentaliteit

Eén uur lang platen van het Brits indielabel

, Redactie 3voor12

Het Britse indielabel Domino is al vanaf 1993 bezig, maar toch waren het ook veelal de acts van de andere kant van de oceaan die de koers van het label hebben bepaald. Het is geworteld in de Amerikaanse indie underground, maar met het debuut van Franz Ferdinand kwam ook mainstream succes. In 3voor12 Radio regen we een uur lang platen van het album aan elkaar en spraken we Will Grant, project manager bij het label.

De eerste release: De single ‘Soul & Fire’ van de Amerikaanse indierockgroep Sebadoh. Amerikaans, ja, en dat is best grappig, gezien Domino gewoon hartstikke Brits is. ‘Laurence Bell, de oprichter, ging er gewoon voor omdat hij zoveel connecties had in de Amerikaanse indie underground. Hij maakte het zaak om onafhankelijke artiesten uit allerlei genres te vissen, en dat was bewonderingswaardig, aangezien Britpop destijds de hoogste toon zong.’

De track die constant op repeat staat in het kantoor: De melancholische dansvloertrack ‘Hungry Child’ van Hot Chip. Dit supercatchy liedje was één van de laatste in het oeuvre van de onlangs overleden producer Philippe Zdar.

De grote doorbraak: Met het zelfgetitelde Franz Ferdinand album, dat uitkwam in 2004, brak Domino onverbiddelijk door naar de mainstream. Twee jaar later hadden ze wéér een kraker te pakken met het debuut van de Arctic Monkeys.

De meest ondergewaardeerde artiest van het label: ‘We hebben een gigantische catalogus vol schatten,’ zegt Will Grant, ‘maar Sandy Alex G is de meest fantastische songwriter van zijn generatie, en hij is ondertussen alweer toe aan zijn negende plaat, House Of Sugar, dat in September uitkomt.’

#nieuws
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12