Enkele uren eerder, in de Bravo-tent, vertelt Nile Rodgers van Chic het publiek even voor welke hits hij verantwoordelijk is, met welke legendes hij wel niet heeft gewerkt. Even een paar kloppen op de eigen borst. Het recente ‘Get Lucky’ mag worden gespeeld. Hier, tijdens de N.E.R.D-show komt de Daft Punk-hit ook voorbij. In een hitmedley waarin ook nummers als ‘Hollaback Girl’ van Gwen Stefani, ‘Blurred Lines’ van Robin Thicke en ‘Hot In Herre’ van Nelly voorkomen. Het is zelfs de tweede hitmedley die de betrokkenheid van Pharell Williams en producersduo The Neptunes bij wereldhits eert. Eerder kwamen tracks als ‘Apeshit’ van The Carters en ‘Drop It Like It’s Hot’ van Snoop Dogg voorbij in het feest der herkenning. Tijdens de N.E.R.D-show wordt alle eer ruiterlijk opgeëist. De hitmedleys breken muzikaal wel met het eigen ramwerk dat N.E.R.D tot dusverre voorschotelt.
Het is ook een legacy om trots op te zijn. Producersduo The Neptunes, met Pharell Williams en Chad Hugo dus tweederde van N.E.R.D, is rond de eeuwwisseling zo heet dat je een bus koelvloeistof meeneemt als je met het tweetal afspreekt. Hiphop werd steeds populairder en de Neptunes hebben de juiste sound op het juiste moment met live ingespeelde drums, blazers, dik aangezette synths. Het lukt ze om popsterren als Justin Timberlake en Britney Spears meer smoel te geven, Ze worden wakker met ‘Hollaback Girl’, lunchen met ‘Milkshake’, dineren met ‘Drop It Like It’s Hot’ en duiken de nacht in met ‘Rock Your Body’. Ondertussen heeft eigen band N.E.R.D ook een imposant leven, waarin het tweetal wordt aangevuld met Shay Haley waarvan het exacte belang van zijn bijdage nog altijd een groter mysterie is dan de bermudadriehoek. Overigens is het sowieso altijd de vraag bij N.E.R.D: wie doet nou precies wat?
Wat N.E.R.D op Lowlands doet is koste wat kost een aerobics-mayhem veroorzaken. Het podium is afgeladen met streetdancers, met enkele dames die het podium zijn opgetrokken en natuurlijk een prominente Pharell Williams die de over alle kanten van het podium deint. Focus ligt op het werk van de laatste drie albums waarop blikken drums kletteren, moshpit-opwekkende gitaren te horen zijn en de heren opruiend rappen. Na openers ‘Anti Matter’ en ‘Kill Joy’ (met sitdown) roept Williams al om moshpits en crowdsurfers. Met het recente werk is N.E.R.D verworden tot een opgefokte aerobicsvideo. Zonder nummers die nog in een hitmedley terecht zullen komen. Maar de straatrumoer-energie slaat bij dit voor de massa onbekendere werk wel over. Daar wordt dan ook met man en macht aan gewerkt.