‘Opeens zagen we dat jongeren heel veel naar klassieke muziek gingen luisteren, omdat we het verpakten als studie- en focus-lijsten’, zegt Dieuwertje Heuvelings (26) lachend. Zij is de enige content editor en programmeur van Spotify Nederland en stelt in haar eentje circa 75 playlists samen die wekelijks tot maandelijks verversen. Enkele van haar lijsten zijn duidelijk gefocust op nieuwe muziek en hits (New Music Friday, Hot Hits NL), maar veel vaker zijn de playlists gekoppeld aan een bepaalde activiteit of stemming. En dat werkt: Morning Tea telt 65.000 abonnees, Bedroom Jams zelfs een dikke 400.000.
Naar eigen zeggen vormt ze een tandem met Jim Kreeftenberg, manager Label Relations. Zij stelt de lijsten samen en richt de voorpagina voor de Nederlandse gebruikers in, hij onderhoudt de contacten met platenmaatschappijen en ‘staat in het spanningsveld tussen de gebruiker en de muziekindustrie’. Dat vertellen ze samen in het Nederlandse kantoor van Spotify, om de hoek van het Muntplein in Amsterdam. Er staat een tafelvoetbaltafel in het centrum van de ruimte, er liggen zitzakken en er staat zelfs een drumstel in een hoekje. ‘Het kantoor is een beetje een hippe startup anno 2010, hè?’, zegt Jim grinnikend. ‘We rijden nog net niet op hoverboards rond.’