De link tussen de stevige drum ’n bassgeluiden van Noisia en de vluchtelingencrisis is er niet één die de band zelf meteen legde, maar regisseur Sil van der Woerd overtuigde hen met zijn pitch. ‘Met het idee over vluchtelingen was hij al langer bezig. Toen dachten wij, dit is toch wel heel vet.’ De clip moest authentiek zijn, niet met acteurs maar met echte vluchtelingen. En zo trok de ploeg naar Sicilië, waar ze vier dagen lang met vrijwillige vluchtelingen werkten aan de clip. Vluchtelingen die opnieuw de zee op gingen, terwijl ze net een paar dagen geland waren. Even was er nog een probleem met de politie. ‘Ja, die hadden ze niet van tevoren ingelicht, maar toen ze eenmaal uitlegde wat ze aan het doen waren, toen was het te oké.’
Toen de clip online kwam ontstond er al snel controverse in de comments onder de YouTubevideo. ‘Kijk, we hebben er als Noisia voor gekozen om geen standpunt in te nemen, maar we belichten het wel,' aldus De Vlieger. 'En dat vinden mensen al controversieel, vooral in de comments op YouTube natuurlijk. Dat is drama. Ze zeggen dat we politieke propaganda verspreiden, en dan denk ik: wat ben je zelf aan het doen dan, vriend? Wij zeggen niet eens echt iets. Ik vind het een heel mooi gelukte dramatisering. Dit gebeurt er. Dit is een heel heftig stukje werkelijkheid. De controverse hadden we verwacht, en die hebben we voor lief genomen. Maar we waren er niet op uit. We hebben liever dat mensen het over de muziek hebben dan over de clips, maar als het echt een vette clip is, als je zegt: dit is eigenlijk kunst, dan neem je voor lief dat bepaalde mensen het er niet mee eens zijn. Je moet het toch doen.’