Bart Skils begon zijn Voltt feesten jaren geleden in club Mazzo, om vervolgens jaren thuis te zijn in Paradiso. Maar het werd tijd om iets anders te doen, iets nieuws en fris. Zoals het festival de afgelopen negen jaar het NDSM terrein in Amsterdam Noord ontgonnen heeft, wil Skils dat nu ook doen met die nieuwe locatie ver in het westen van de stad. “Een jaar geleden zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe locatie om een platform te creëren voor talent. Dat is enorm belangrijk. Ik weet nog hoe eind jaren negentig de techno alleen maar draaide om grote namen, en zo zichzelf bijna de nek om draaide. De scene moet gevoed worden.” Op de Voltt Weekender dus ook geen grote namen als Richie Hawtin of Adam Beyer, maar onbekendere namen als Dubspeeka, Radial, Trikk en Ion Ludwig.
De zoektocht ging ouderwets: speuren naar leegstaande loodsen. Die zijn er genoeg in een stad als Amsterdam. “Maar lang niet alles is natuurlijk geschikt. Uiteindelijk was dit de beste optie, een oude textielfabriek vlakbij Sloterdijk, met prachtige stalen constructies, die we ook weer gebruiken in de bar en dj booth. Wij zijn in principe de hoofdhuurder, en we hebben de sleutel, maar ook andere initiatieven zijn welkom. Zo komt er een reggae evenement aan van onze vrienden van King Shiloh, en iets van Lockdown.” De ruimte biedt plaats aan zo’n 800 tot 1000 mensen. De komende tijd gaat het gebouw een aantal testedities ondergaan, en als dat bevalt zou Basisweg uit kunnen groeien tot een permanente locatie.
De nieuwe plek past in een tendens in het Amsterdamse nachtleven. De laatste tijd melden zich steeds meer locaties ver buiten het vaste uitgaanshart - Leidseplein en Rembrandtplein. Amsterdam Noord ontwikkelde zich tot een geliefde locatie voor festivals, Trouw wist mensen met gemak tot aan de Wibautstraat te trekken, en nieuwe locaties als Marktkantine (Jan van Galenstraat) en vooral Radion zoeken steeds verder de hoeken van de stad op. “Mensen zijn denk ik een beetje klaar met de standaard clubs, willen verrast en geprikkeld worden en zijn bereid daarvoor te reizen. De rafelranden van Amsterdam worden opgezocht, de stad breidt zich uit. Wij kregen meteen veel positieve reacties op Facebook, en de kaartverkoop loopt heel erg goed. Amsterdam maakt een mooie, creatieve periode door.”