Euforie en leegheid op Nacht EP van Tom Trago en Faberyayo

Nacht EP nu op de Luisterpaal

Atze de Vrieze ,

“We zijn al lang vrienden. Kameraden, strijders van de nacht. We zijn heel wat avonden bij mij geëindigd.” Eigenlijk is het volstrekt logisch dat Tom Trago en Pepijn Lanen alias Faberyayo een muzikaal verbond met elkaar aangegaan zijn. Deze week verschijnt hun gezamenlijke Nacht EP. Hij staat nu op de Luisterpaal.

"Ik kan Diep In Het Notenwoud nog steeds niet narappen"
“Hoe is het met je?” “En met jou?” “Kokoswatertje?” “Of toch maar een biertje?” Het begint altijd een beetje ongemakkelijk, maar meestal eindigt het binnen een uur of drie met een complete track. Tom Trago en Faberyayo maakten al zeker drie albums met elkaar, maar alleen de beste zes tracks komen nu uit op een EP over de bindende factor in hun band: de nacht. Tom Trago: “Dan zette ik mijn MPC sampler aan, soms had Pepijn dan een sample bij zich, soms helemaal niets. Hij ging dan in een hoekje zitten en aanwijzingen geven. Alles is gemaakt waar hij bij zat. Ik had zijn energie nodig, en hij de mijne, dat hoorde bij het productieproces. Op een gegeven moment werd ie dan stil en zat ie wat met zijn telefoon te spelen. Op een gegeven moment zette ik dan de microfoon klaar en rapte hij het hele nummer in, van begin tot eind. Dat was altijd de eerste keer dat ik de tekst hoorde. Ik vind dat echt ongelofelijk. Diep In Het Notenwoud heb ik inmiddels een miljoen keer gehoord, ik kan het nog steeds niet narappen.”
 
Tom Trago vertelt met een soort ontroering en bewondering over zijn samenwerking met Faberyayo, die we natuurlijk vooral kennen als rapper van De Jeugd Van Tegenwoordig. Het is weer zover: de natuurlijke levensloop van het laatste Jeugd-album loopt op zijn einde, dus Yayo gaat wat voor zichzelf doen. Zo verscheen onlangs Het Grote Gedoe 2, Angst En Walging, de mixtape waarop al drie van de zes Nacht EP tracks te horen waren. Het begint een goede gewoonte te worden, want op Het Grote Gedoe 1 stond ook al muziek van het duo. Uniform was destijds zelfs de leadtrack van de succesmixtape. “Uniform hebben we destijds in een half uur gemaakt”, zegt Lanen. “Het eerste plan om samen te werken ontstond nota bene in Zwitserland. Hij draaide daar, ik trad op met Le Le. En toen ik een beat nodig had voor Het Grote Gedoe, kwam hij met iets dat Uniform geworden is.”
 
Diep met mijn neus in het domme poeder
Op Nacht EP horen we een safaritocht door de nacht in Diep In Het Notenwoud, de spacetrack In Mijn Huis Tussen De Sterren, maar ook King Kokane, waarin Yayo explicieter dan ooit spreekt over zijn eigen drugsgebruik, en dan met name de duistere kant ervan. Nu is dat voor oplettende luisteraars van De Jeugd nooit een groot geheim geweest. Zo is grote hit Sterrenstof een overduidelijke verwijzing naar cocaine, en biecht Faberyayo (die immers niet voor niets Yayo heet) op dat hij ‘gelukkig aan de sterrenstof’ was. In King Kokane grijpt hij letterlijk terug op dat verse: “Vroeger was Young Yayo alleen nog maar jong.” Hier rapt hij: “Ik zat diep met mijn neus in het domme poeder, ik verborg mijn schaamte voor mijn vader voor mijn moeder. En het werd steeds later dan vroeger, en het ging goed als ze me daar om vroegen.”
 
“Ik vond gewoon dat het daar wel een keer tijd voor was”, zegt Faberyayo over zijn ontboezemingen. “De laatste tijd vind ik het interessanter om mijn teksten een bepaalde lading mee te geven, zonder te verzanden in een opgeheven vinger. Ik ben niet de aangewezen persoon om mensen op hun plek te zetten, maar ik wil gewoon echtere dingen zeggen.” We zien het voortdurend terugkomen in Yayo’s werk, waarin euforie en leegheid steeds dichtbij elkaar liggen. “Ik probeer het af te wisselen. Lekker Niet bijvoorbeeld gaat over de onzekerheid van het bestaan als Nederlandstalige rapper, maar wel tegen de achtergrond van een avond die leuk verlopen is. Het is net als het slechtgaan-principe: soms heb je een kater zo groot dat je al schrikt van een vallend boomblaadje, maar kun je daar achteraf wel heel grappig over vertellen. Ik denk trouwens dat veel mensen de referenties in een nummer als Sterrenstof wel begrijpen hoor. Ze zingen vooral het refrein uit volle borst mee, maar toch ook vaak genoeg hele verses.”
 
Van Jakarta naar Singapore voor Tom Trago
Voor Tom Trago is het momenteel helemaal geen rustige periode. De dj is momenteel op tour. Amerika is net achter de rug, momenteel zit hij op Bali, om vervolgens nog door te reizen naar Australië. Daarna keert hij terug naar Amsterdam voor de laatste maand van zijn thuisbasis: Trouw. Over twee weken heeft hij daar zijn weekender. “Ik heb de laatste maand van het jaar alleen maar boekingen in Nederland, ik wil zo veel mogelijk in Trouw zijn”, zegt hij. “Ik ga daar elke dag eten, ik ga er slapen, ik ga er wonen. Ik realiseer me nu pas hoeveel ik daar de laatste jaren geweest ben. Mijn tour nu in Azië is ook heel inspirerend voor me. Ik ben echt ontroerd als ik hoor dat iemand uit Jakarta speciaal naar Singapore gevlogen is om mij te zien draaien. Kennelijk is wat ik doe de moeite waard. Ik kan daar stoer over lullen, maar het ontroert me eerder.” 
 
Optreden met Yayo zit er dus niet in. “Tenzij iemand een heel goed voorstel heeft”, zegt Trago. “Nee hoor”, zegt Lanen. “Daar heb ik geen zin in. Ik vind het heel tof om muziek te maken, maar een liveshow in elkaar zetten kost heel veel moeite en energie. Ik heb een klein tourtje gedaan rond het album met Benny Sings. Toen hadden we in elk geval een uur materiaal, de hele plaat met wat improvisatie. Zelfs dan moet je van onderaan beginnen, en dat is voor mij het doel nooit geweest. Ik maak deze muziek niet met ambities.” Dat is Tom Trago met hem eens: “Daarom hebben we er bewust ook geen album van gemaakt, maar een EP. Je kunt dingen het best leuk houden, door de druk er vanaf te halen.”