'We hebben -het klinkt een beetje stom om te zeggen- internationaal best een legendarische status', vertelde gitarist Vincent Koreman in 2002, naar aanleiding van de Amerikaanse release van Endless Summer, aan 3voor12. En zo is het maar net. De Brabanders speelden zich in de jaren negentig in de kijker met een opwindend recept van Beach Boys-pop gecombineerd met opbeurende punk in de geest van The Ramones. Deze duiding werd in 1998 onderstreept toen Marky Ramone ‘himself’ de productie van de langspeler Modern World voor zijn rekening nam. Die samenwerking met de legendarische Ramones-drummer bewerkstelligde de definitieve doorbraak voor de Brabantse punkers. Een globale doorbraak, welteverstaan.
Toch is het die vier jaar later verschenen plaat die anno 2014 het meest tot de verbeelding spreekt. Gretig greep de band in november 2013 naar de digitale promotiemiddelen van vandaag de dag. De fanatiekeling wist toen eigenlijk al hoe laat het was. “Word on the street is something's going to happen in 2014..”, luidde een plagerige statusupdate op de gloedjenieuwe Facebookpagina van Travoltas. Nu de comeback officieel is wil de band met de hulp van hun volgers op social media livesets samenstellen. Een sympathiek onderonsje waaruit blijkt dat Endless Summer favoriet is onder de fanbase van weleer. “Er wordt enthousiast gereageerd op die oproep”, vertelt Weemaes. “Er zijn veel nummers van die plaat aangevraagd. Daarnaast verwachtten we al dat onze achterban ouder werk zou kiezen. Niet dat die samenstelling een puur democratisch proces wordt overigens. We gaan natuurlijk niet alleen nummers van onze eerste EP spelen. Dan heb ik als toetsenist sowieso weinig te doen, want Travoltas heeft in de zestien jaar van bestaan een constante ontwikkeling doorgemaakt. Maar, we doen die reünie mét onze achterban.”