Hollandse Nieuwe van de Maand Falco Benz dient zijn soep warm op

"Als mijn tunes bij de lente passen, vind ik dat alleen maar mooi"

Joost van Beek ,

Elke maand presenteert 3voor12 een Hollandse Nieuwe van de Maand. Welke artiest van eigen bodem maakt indruk, van welke act wordt het meest verwacht? In maart is deze spot weggelegd voor Falco Benz, het eenmansproject van de elektronicatovenaar Eelco Topper. Met de warme synthkraker Hat Tricks snoept hij steeds meer airplay weg op 3FM. Hoogste tijd voor een belletje: “Het is heel cool dat iemand als Bas Bron gewoon in Nederland woont.”

Synthesizerdisco/house/dance; de drie etiketten die Eelco Topper op zijn producties stempelt. Althans, als hij ernaar wordt gevraagd wordt. De single Hat Tricks is op weg de Inspector Norse van 2014 te worden, maar Eelco ken je wellicht al langer; hij beroerde de toetsen al als lid van Kytemans Hiphoporkest en de livebands van Pepijn ‘Faberyayo’ Lanen en Giovanca. Als helft van het funky duo Knobsticker trad hij zelf naar de voorgrond. Maar Knobsticker is niet meer, althans voorlopig niet. “Het was op korte termijn niet ‘likely’ om samen iets te gaan doen, waardoor ik ineens geen concreet platform voor mijn synthriedels had. Zo is Falco Benz ontstaan; door alleen te gaan pielen.”

Schuilend achter dit alter ego heeft Eelco twee EP’s uitgebracht; bundels met een eigen verhaal, zegt hij. Hat Tricks is de titeltrack van de onlangs verschenen bundel. “Voor de eerste EP, Clap Machines, heb ik mijzelf beperkingen opgelegd: de nummers nam ik op met analoge synthesizers. Ik houd heel erg van die analoge vibe, maar op Hat Tricks permitteerde ik me die geluiden ook uit de computer te halen. Met de derde EP wil ik een drieluik afronden. Het laatste deel moet nog vorm krijgen, ik zit nog in een fase waarin ik vragen stel; moeten er vocalen op die plaat, of moet ‘ie voornamelijk instrumentaal zijn? Wat is de rekbaarheid van mijn instrumentale werk? Niet dat ik het gevoel heb dat die rekbaarheid er al uit is, maar ik vind het interessant om met die dingen bezig te zijn. De boog van een EP is kort, maar ik wil wel een verhaal vertellen. Als je niet teveel varieert kan je binnen een kader blijven. Ik zou niet snel met glitchy trap of trance komen."

Eelco leerde het produceren binnenshuis maar werkt nu vanuit een studio waar hij zich omringt met synthesizers. Hij werkt zonder vooropgezet plan, maar de melodie komt pas in een laat stadium bovendrijven; “Een track begint vaak met een baslijn of akkoordenschema. Uiteindelijk landt een nummer, het mooiste moment in het productieproces. Als ik na een dag zwoegen de juiste loop te pakken heb en voel: 'Dit kan opstijgen.' Zonder te weten wat er precies gebeurd is, zitten de legoblokjes ineens goed. Het latere samenstellen van een plaat is meer een administratief proces. Vergelijk het met een menukaart; er moet een hoofdgerecht en toetje op, maar de soep kan je prima later uitserveren. Moet het wel de juiste soep zijn.”

Die soep wordt opgewarmd door Magnetron Music, het label dat werd opgericht door ‘Neger des Heils’ Bas Bron en Kostijn Egberts en vlamt met De Jeugd van Tegenwoordig. Zeker, er is verwantschap; “Bas en ik delen een liefde voor dezelfde sound. Een tijd terug verkocht hij al zijn analoge apparatuur om digitaal aan het werk te gaan. Best wel schokkend vond ik dat, maar volgens mij krabbelt ‘ie al terug. Wat Bas doet is uniek voor Nederland, en ook daarbuiten. Hij beweegt op het scherpst van de snede, dat inspireert me. Het is heel cool dat zo iemand gewoon in Nederland woont.”

Op het moment neemt De Jeugd van Tegenwoordig Falco Benz mee op tour door de Lage Landen, voor Eelco een kans om in korte tijd veel ervaring op te doen. “Mijn muziek valt goed, denk ik. Mensen die de producties van De Jeugd tof vinden luisteren aandachtig naar me. De hardcore hiphopliefhebbers wachten tijdens zo’n voorprogramma dan weer tot ik begin te rappen. De Jeugd van Tegenwoordig bestaat uit toffe gasten, ik ga er graag mee om.” Tja, dat verbaast bovengetekende weinig. Met titels als Sill or Ick of Kelvin Klein, en het besluit de tweede EP in een drieluik Hat Tricks te noemen, bedient Eelco zich van dezelfde talige ongein als De Jeugd.“Ik houd daarvan maar ben er niet bewust naar op zoek. Ik kan die naamgeving ook niet echt herleiden, volgens mij was ik een dagje ziek toen ik Sill or Ick schreef.”

Voor nu lonkt het voorjaar; veel Falco Benz op je voorjaarsfeestjes dus? “Ik ga zomerfestivals langs, maar ik kan daar nog niet veel over kwijt. Valkhof Festival in Nijmegen staat in ieder geval vast. Of ik mijn muziek ook zo zomers vind? Dat is wat de industrie en luisteraars ervan maken. Maar als mijn tunes bij de lente passen, vind ik dat alleen maar mooi."