Tessa Rose Jackson en Google wekken wrevel bij Russische homohaters

Heruitgave debuutalbum met Now I See als bonus

Ingmar Griffioen ,

Anderhalve seconde is er een homostel te zien in de nieuwe Google-reclame, waarvoor Tessa Rose Jackson de muziek leverde. Een fel debat barstte los in de comments bij de YouTube-video, tussen Russische homohaters en voorstanders van het homohuwelijk. Tessa Rose Jackson: "Ik schrok er eerlijk gezegd wel van hoeveel discriminatie er nog is."

Een reclame voor een telefoon is natuurlijk bepaald geen politiek statement, maar sommige kijkers denken daar toch anders over. In het filmpje zijn allerlei trouwende koppels te zien, waaronder heel kort een homostel. Tessa Rose Jackson zelf heeft daar volstrekt geen moeite mee. "Mijn vader is homo, mijn moeder lesbienne. Ik ben opgegroeid met veel homoseksuelen om me heen, vooral mensen uit de theaterwereld. De mensen die ik mijn ooms en tantes noem zijn bijna allemaal homoseksuele vrienden van mijn ouders. Het is natuurlijk heel toevallig, maar zo voelt het toch erg dicht bij mij."

Natuurlijk is die reclame verder simpelweg goed nieuws. "Ik ben echt in de wolken", jubelt Tessa Rose Jackson verder. De Amsterdamse songwriter mag dan met eerdere single Change Time al twee grote reclamedeals hebben gescoord, de mededeling dat Google Now I See verkoos voor een grootscheepse Amerikaase campagne (voor de Nexus 5 telefoon) kwam als een grote verrassing. "Ja dit is een dream come true, dit gaat nooit wennen. Echt heel tof dat het met m'n nieuwe single gebeurt en ook nog in Amerika." De 12van3voor12-artieste plant voor eind deze maand een digitale re-release van debuutalbum (Songs From) The Sandbox inclusief de nieuwe single.

Met een mega-bedrijf als Google vraag je je af in hoeverre deze clip de kassa doet rinkelen in huize Jackson. Staat het opnamebudget voor de komende drie platen nu op de bank? "Dit betekent in ieder geval dat we grotendeels uit de kosten zijn voor het maken van deze plaat", bekent ze lachend. En zit ze daar zelf, op 26 seconden, ook nog in de reclameclip? "Haha, dat dacht ik zelf ook even." De song kwam bij het Amerikaanse bedrijf terecht via dezelfde agent, die Change Time bij de Zweedse meubelgigant en de Zuid-Koreaanse elektronicareus bracht. "Daar ben ik samen een label mee begonnen. Het zijn te gekke gasten die ook veel met film en reclame werken. Ik werk buiten mijn eigen muziek ook wel eens voor ze, maar dat houd ik strikt gescheiden."

Now I See staat niet op het debuutalbum en is ook niet voor de opvolger bedoeld. Ze omschrijft het als een 'tussensingle'. "Omdat de nieuwe nog even gaat duren. Ik twijfelde maar wilde deze toch nu uitbrengen in plaats van meerdere singles van de huidige plaat trekken, wat gebruikelijk is. We zitten middenin de Homeland tour en ik vind het leuk om bezoekers die de plaat al kennen live toch wat nieuws te geven." De heruitgave van het debuutalbum met Now I See als bonus zal alleen digitaal zijn en wordt eind november verwacht. Voor de nabije toekomst richt ze zich op de laatste vier data. "Tivoli is al uitverkocht en Paradiso gaat ook lekker. Ik wil dat het echt gaat knallen dan."

Tessa Rose Jackson is live te zien op 21 november in de Tivoli Spiegelbar in Utrecht, 22 november in Patronaat te Haarlem, 23 november op het Songbird Festival in Rotterdam en 22 december in Paradiso, Amsterdam.