Paard op hol na aankondiging Armin van Buuren

Tickethandelaren bieden voor start voorverkoop al tickets aan

Atze de Vrieze ,

Armin van Buuren in het Paard van Troje, dat wordt vragen om moeilijkheden. De grote trance-dj zal 18 mei zijn nieuwe album presenteren in de Haagse popzaal. Hoewel de kaartverkoop vanavond om 19:00 uur pas begint, duiken online handelaren er nu al op. “Sommige websites bieden nu al tickets aan, terwijl ze nog niet eens zeker weten of ze die wel bij ons kunnen afnemen”, zegt Marloes Kranenburg van Paard, dat zijn bezoekers probeert te waarschuwen. “Je betaalt sowieso veel meer dan bij ons, en je weet ook nog eens niet of je wel binnen komt.”

De tickets voor Armin van Buuren in Paard kosten 45 euro, op internet worden ze nu al voor ongeveer de dubbele prijs aangeboden. “Paard is voor Armin van Buuren een soort thuiswedstrijd”, verklaart Marloes Kranenburg de show in een opvallend kleine setting. “Hij komt oorspronkelijk uit Koudekerk aan den Rijn, tussen Den Haag en Leiden.” Het podium nam al speciale maatregelen voor de verkoop. “Kaarten zullen alleen te koop zijn via onze eigen website, Paard.nl. Andere vaste verkooppunten – de Velvetwinkels in Rotterdam en Delft, Ticketservice – hebben dit keer geen kaarten.”

Problemen met tickets ontstaan volgens Kranenburg vooral bij dit soort grote shows. Sites als Online Ticketshop en GiggoTickets nemen daar nu alvast een voorschot op. “De meeste mensen die vaak naar concerten gaan, weten wel waar ze moeten zijn. Juist mensen die een keer per jaar ergens heen willen, gaan Googlen en komen bij tickethandelaren terecht. Zonde, dat zijn juist de bezoekers waarvan je hoopt dat ze nog eens terug komen.”

Afgelopen week werd bekend dat de Eerste Kamer nog voor de zomer de wet tegen online tickethandel in behandeling wil nemen. Die moet wildgroei op het gebied van kaartenhandel aan banden leggen. Paard hoort bij de vele clubs die zich een aantal jaren geleden schaarde achter het initiatief Weet Waar Je Koopt, een speciale infosite over onofficiële ticketbedrijven. Grootste probleem zijn daarbij niet eens handelaren die simpelweg veel geld vragen voor populaire tickets, maar sites die de kaartjes helemaal niet leveren. “Een tijdje terug was er een uitzending van het programma RamBam over ticketbureaus, waaruit blijkt dat sommige klanten hun tickets simpelweg nooit krijgen, of dat tickets twee keer geprint worden.”