#LL13 Moderat: "We hebben onze eigen Moderat-taal gevonden" #LL13 Moderat: "We hebben onze eigen Moderat-taal gevonden"

Berlijns trio opent live met Pfadfinderei de derde dimensie

, Ingmar Griffioen

#LL13 Moderat: "We hebben onze eigen Moderat-taal gevonden"

Berlijns trio opent live met Pfadfinderei de derde dimensie

Ingmar Griffioen ,

Modeselektor + Apparat = Moderat. Zo simpel is die optelsom echter niet, zeker niet waar het de live-show betreft. Sascha Ring (aka Apparat), Gernot Bronsert en Sebastian Szary (Modeselektor) zijn zeer content met het net verschenen tweede album II, maar nog nerveus over de live-uitvoering. Het Berlijnse trio is hard aan het sleutelen voor de eerste show van vrijdag. Tussendoor vindt Szary tijd om 3voor12 te woord te staan. "We moeten live de derde dimensie openen, zonder je met een LED-overdosis in de ogen te slaan." Dat kunnen we op Lowlands en ADE bewonderen. Het album hoor je nu op de Luisterpaal.

Gezien de muzikale en geografische verwantheid was het misschien niet zo gek dat de Berlijnse elektronische acts Apparat en Modeselektor de handen ineensloegen. Niettemin was het een hele plezierige verrassing, zeker toen het debuutalbum 'Moderat' in 2009 verscheen. Lovende recensies waren hun deel en het toonaangevende Resident Advisor bestempelde ze tot de beste live-act van het jaar. Modeselektor, Apparat en de nodige andere projecten eisen echter ook een hoop aandacht, dus werd het daarna weer stil. Tot ze onlangs terugsloegen met de video Bad Kingdom, voorbode van de fijne langspeler II.

Het is vier jaar sinds het debuutalbum verscheen. Was er een groot verschil in aanpak voor opvolger II?
"We hebben juist geprobeerd om dezelfde aanpak te hanteren en al onze ideeën in één map op de harddrive gezet. Maar we kwamen er al snel achter dat het niet werkt om oude, onafgemaakte Apparat- en Modeselektor-songs te recyclen. Toen hebben we de meeste van onze apparatuur op elkaar aangesloten in de Modeselektor-studio. Daar bouwden we elke week een nieuwe situatie met instrumenten als plastic Yamaha keyboards uit de 80ies, drumcomputers en gitaarpedalen. Zo probeerden we voor veel songs een nieuwe omgeving te creëren. Dan namen we korte sessies op, net zo lang tot we uiteindelijk de 'magic loop' vonden."

Beide studio's zitten in Berlijn, waarom hebben jullie niet weer voor de Apparat-studio gekozen?
"Sascha heeft zijn studio verkocht net na de productie van de eerste Moderat. Dat was zijn plan; om vrij te zijn, om alleen een producer te vragen als hij er een nodig had. Voor ons was het wel fijn om naar onze studio te gaan, want we roken non-stop", bekent Szary lachend. "Het is een rookstudio in een kantoorgebouw. Overdag is het erg rustig en je hebt een mooi uitzicht. Maar als je een album in de winter produceert zonder zon en met een grijze substantie in de lucht dan heb je weinig aan een raam."

Misschien drukt dat juist wel een donkere stempel op jullie en op de plaat?
"Het zou kunnen dat je het verschil in de seizoenen kan voelen. Ons derde album was over een periode van een jaar geproduceerd, terwijl deze helemaal in de winter is opgenomen. Misschien beïnvloedde het weer de stemming en hoor je dat wel. En misschien ook wel niet. Er was in ieder geval geen reden om naar buiten te gaan."

Hoe belangrijk is Berlijn voor Moderat?
"Een journalist vroeg me hoe het album geklonken zou hebben als we het in Mexico of Canada hadden opgenomen. Niemand die het weet. Berlijn is natuurlijk belangrijk voor ons. Onze vrienden en familie wonen hier, ons label zit hier en Berlijn heeft iets speciaals. Aan de andere kant is Berlijn geen metropool zoals Londen of Parijs; het is niet overvol, maar vriendelijk. Berlijn heeft de vrijheid die we zoeken. En het heeft een goede winter, haha. Het kan zijn dat de stad onze muziek beïnvloedt, misschien in het onderbewustzijn. Het is onze Heimat, onze plaats."

De eerste Moderat EP stamt uit 2002. Waarom gingen jullie samenwerken?
"We woonden bij elkaar om de hoek en kwamen er bij de eerste EP achter dat we dezelfde achtergrond hebben; feestjes geven en techno draaien in 1992 en 1993. We mochten elkaar, wisselden ideeën uit en ontwikkelden samen een live-tool nog voordat Ableton live bestond. Sascha is een coole gozer, die ons nog steeds erg inspireert en wij hem ook, denk ik. En we praten als vrienden."

Wordt het na tien jaar makkelijker om samen muziek te maken? Of blijven het toch drie producers die tot één ding moeten komen?
"Soms wel. Maar we zijn het niet altijd eens. Als we er niet uitkomen, zeggen we vaak 'ok, we denken erover en nemen morgen een beslissing'. Ditmaal hadden we daar de tijd niet voor en dat was eigenlijk wel goed. Het is voor het democratisch proces wel een voordeel om met z'n drieën te zijn."

Voor songs een nieuwe omgeving creëren; hoe moet ik me dat voorstellen?
"Ik word echt blij van het maken van verbindingen met kabels. Als je een idee hebt om een loop te maken, te experimenteren met synthesizer delay, distortion of wat dan ook; geef me 30 minuten en ik zet wat in elkaar. Zo werkten we veel in korte sessies en dan verbonden we die. Daarna begonnen we weer vanaf nul voor een nieuwe song."

Kun je de omgeving omschrijven die je bouwde voor Bad Kingdom?
"Bad Kingdom was een ander verhaal, omdat het de laatste song was die we schreven. Het begon met een simpel idee met een korte loop. Het was tijdens Pasen, eind maart maar het sneeuwde. Ik gaf het aan Sascha en hij nam het mee naar onze tweede studio. Na twee uur kwam hij terug met de vocale arrangementen en gooide Gernot er wat distorted olifantengeschreeuw in. Omdat we maar vier dagen hadden om het af te maken, liep het heel vlot. Het was ook een van de tracks die we volledig op de computer geproduceerd hebben, puur software gebaseerd. Verder hebben we voor de plaat veel samplers gebruikt die we met de hand en met pads aanstuurden en keyboards."

De video was weer van de hand van Pfadfinderei. Werken jullie ook live nog steeds met hen?
"Jazeker, dat doen we al sinds het begin. Ze zijn erg creatief en het zijn ook goede vrienden. Voor de vorige plaat hebben zij bij elke track een video gemaakt, waar we ook live gebruik van maakten. Ditmaal wilden we het anders aanpakken. We moesten de derde dimensie openen. Voor de nieuwe live set-up hebben we die derde dimensie gevonden. Ik kan er nog niet zoveel over zeggen omdat we nu aan het oefenen zijn met die installatie. We zullen het volgende week zien als we het live ten doop houden. Ik denk dat het erg tof wordt, met klassieke projecties en lichten. We willen niet per se de felst schitterende show hebben, zoals je tegenwoordig op elk festival enorme LED-muren ziet. Elke dj slaat je met een LED-overdosis in de ogen, verschrikkelijk."

Ik las dat Sascha al meteen na voltooiing van het eerste album wist dat er een tweede zou komen. Weten jullie al of er een Moderat III volgt?
"Dat wisten we inderdaad al vrij snel in 2011, de vraag was alleen wanneer. We hadden veel werk aan projecten als Apparat, Devil's Walk, Siriusmo, de Monkeytown-plaat, Modeselektor en de labels. Nu vonden we de tijd en het bleek een goed idee. Teruggaan naar de studio en weer Moderat worden, voelt als vakantie van onze eigen projecten. Dus dat zal voor een derde ook gelden. Ik denk dat we onze eigen Moderat-taal gevonden hebben, die zich duidelijk onderscheidt van Apparat en Modeselektor."

Moderat is onder meer te zien op 17 augustus op Lowlands en 17 okober in Paradiso voor Amsterdam Dance Event.

Tags

Nu op 3voor12