Wat me het meest opviel vandaag: er stond een kleine jongen helemaal vooraan tijdens het begin van je set. Hij zal niet ouder dan zeven geweest zijn. Je houdt ervan je wijsheid over te dragen op de volgende generatie, maar dit was vast je jongste leerling ooit.
"Ik heb de laatste tijd meer hele jonge fans voor mijn neus gehad. Dat is het leuke van dit soort feestjes. Vaak sta je op zo'n heel hoog podium, waar mensen niet echt kunnen zien wat je doet. Dat heeft ook wel wat, want mensen luisteren dan puur naar je muziek. Maar dit is ook leuk: de mensen staan er bovenop, en omdat het gratis is kun je ook nieuwe mensen kennis laten maken met je muziek. Misschien is hier wel iemand van een boot gesprongen omdat hij me bezig hoorde."
Je laat graag de technologie zien. Je doet nogal wat op het podium.
"Heel veel, ja. Ik vind het leuk als mensen daar een glimp van kunnen opvangen. Ik ben niet echt verbonden met het publiek door mijn vuist in de lucht te pompen of zoiets. Ik ben veel te geconcentreerd bezig met het creëren van de juiste sound."
Een ander detail dat me opviel: een fles sake in de backstage, Japanse rijstwijn. Dat is geen toeval, want je ben een soort imperium van dat spul aan het bouwen.
"Nou ja, imperium, je begint altijd met een passie. Zo ging het ook met muziek. Ik begon een labeltje, ontmoette in Nederland een jongen die zich Speedy J noemde, en langzaam werd Plus 8 een soort imperium. Nu heb ik een grote liefde voor Japanse sake, in mijn vrije tijd. Ik probeer er meer over te leren. Voor mij is het een nieuw stukje van de puzzel."
Het is meer dan een hobby, want je hebt het tot een van de peilers onder je nieuwe concept ENTER gemaakt, music, technology, sake.
"Weet je, bijna iedereen die graag in een club komt, houdt van een drankje, of het nou wodka tonic of bier of champagne is. Ik houd van de Japanse cultuur en van sake. Het geeft me een soort coole buzz, het past perfect. Overal ter wereld ontmoet ik mensen, en altijd vraag ik ze naar het lokale voedsel, de lokale drankjes. Dat is de beste manier om mensen beter te leren kennen. Sindsdien ben ik cursussen gaan nemen, en in die lessen ga je honderden jaren terug de Japanse cultuur in."
Wat is de connectie met jouw muziek?
"De manier waarop sake gebrouwen wordt - vaak in kleine families - doet me erg denken aan independent platenlabels. En het is een zeer pure drank. Je mixt het niet, het is koud en transparant, het doet me denken aan de muziek die ik graag draai."
ENTER was je eerste solo residency op Ibiza. Beviel het?
"Ik wilde het eerlijk gezegd nooit, al draaide ik daar graag op feesten van anderen. Maar de laatste vijf jaar merkte ik dat er iets miste op Ibiza. Het was house, of techno, maar allemaal heel beperkt. Ik kreeg me mogelijkheid aan de slag te gaan in Space, en ik dacht: ik kan iets anders doen, iets wat Ibiza nodig heeft."
Je deed afgelopen week een Q&A op Twitter, onder het motto #askRichie. Veel vragen gingen over Plastikman, mensen willen weten of er nieuw materiaal komt.
"Ik heb toevallig deze week twee Plastikman-tracks geproduceerd, de eerste in een lange tijd. Ik hoop dat er meer uitkomt, liever vroeger dan later. Ik ben de laatste jaren veel met draaien bezig geweest, en met technologie, ik heb wel weer zin om een paar maanden de studio in te gaan. Betekent dat dat er een album aankomst? Dat zou kunnen, misschien produceer ik wel alleen maar rotzooi."
Produceer je tracks - of elementen ervan - voor je eigen dj-sets?
"Om eerlijk te zijn nauwelijks. De manier waarop ik draai is eigenlijk een soort produceren met andermans muziek. Elke dag hetzelfde draaien vind ik saai, en als ik nu iets nieuws zou maken zou ik het maar een paar weken gebruiken. Ik maak het liefst totaal nieuwe tracks op het podium, en dat is heel opwindend, zo oog in oog met het publiek. Ha, deze track ken ik, of toch niet? Ah, weer iets bekends, toch, nee?"
Je bevredigt je creatieve behoeftes op het podium?
"Eigenlijk wel, meer dan ooit. Vroeger mixte je een plaat in, dan wachtte je tot het einde en mixte je een nieuwe plaat. Dat was niet creatief, dat was als lopen: je leert het en daarna doe je het zonder nadenken."
Je draait dit weekend op Awakenings tijdens ADE. ADE is echt een belangrijke partner voor je geworden, toch?
"Ik ben er niet vanaf het begin bij geweest, en op een gegeven moment haakte ik even af, maar de connectie is terug. Ik kom hier graag, ook op de conferentie. Dit is mijn leven, daar discussieer ik graag met mensen over."
Wat was je grootste eyeopener deze week?
"Dat ik, hoe zal ik het eens zeggen… ik en mensen om me heen hebben geconstateerd dat we wat uit balans zijn."
Wie bedoel je met 'we'?
"We hebben het gevoel dat ik uit balans ben. Veel meer kan ik er niet over zeggen. Ik ben altijd met veel dingen tegelijk bezig, misschien is het nu een beetje te veel van het een en te weinig van het ander."
Wat is er dan te veel?
"Dat kan ik nu niet zeggen, mensen zullen het wel merken als ik de balans weer gevonden heb."
Wanneer is dat? Over een jaar? Twee jaar?
"Binnen zes maanden."
#ADE13: Richie Hawtin: "Ik heb deze week twee nieuwe Plastikman tracks gemaakt"
Technoveteraan noemt zichzelf 'uit balans"
Sinds jaar en dag is Richie Hawtin een graag geziene gast op Amsterdam Dance Event, niet alleen in de nacht, maar ook op de conferentie. Dit jaar gaf hij ook nog een gratis feest bij Pllek in Amsterdam Noord (gehost door de Red Bull Music Academy), vrijdag aan het eind van de middag. Direct na afloop ving 3voor12 de Canadese technoveteraan op.