#ADE13: TR\\ER ramt de boel slim kort en klein

Meedogenloos hard en moddervet

Marco Muhring ,

Vorig jaar mocht These Guys het Rhône Warehouse inwijden. Voor beide was het een soort proef, want de locatie bestond nog niet zo gek lang en het was These Guys’ eerste deelname aan ADE. Die avond toen was dik geslaagd, en dus keert These Guys terug op de zaterdagavond met een avond vol hybride nieuwe school techno. Ditmaal presenteren ze in samenwerking met boekingskantoor Little Big een stevige line-up met onder andere Jimmy Edgar, Objekt, Clouds en de speciale live-act TR\\ER.

Hybride nieuwe school techno, die term zullen we dan meteen maar even uitleggen: These Guys staat voor een nieuwe generatie technoproducers waarbij (stevige) techno de bodem is, maar waarbij andere genres de sound verrijken en verdiepen. Dubstep, breakbeats, electro, oude rave, acid en offbeat: de muziek lijkt constant in beweging en te muteren. Hokjes zijn hier niet van toepassing, en dat zie je ook aan het publiek. Waar je bij veel feesten eenvoudig een bepaalde doelgroep aan zou kunnen wijzen, is het publiek gemengd: hipsters zij aan zij met jongens in tanktops, een verdwaalde crust, een groepje overhemden en wat Hells Angels. Ja, echt.
 
Rond een uur staat er een lange rij voor de ingang, tot op de straat. De locatie, die vorig jaar nog met kauwgom en plakband aan elkaar leek te hangen, heeft dit jaar een professionaliseringsslag doorgemaakt. Achter Rhône is ruimte gemaakt voor kluisjes, muntenverkoop en een chill-out area: in de loods zelf is de aankleding dik verbeterd, evenals het licht en het geluid. Festivaldirecteur Richard Zijlma heeft in zijn ongetwijfeld moordende schema tijd weten te vinden om ook even een blik te komen werpen. 
 
Als residents Clairvoyance om 01:30 afsluiten met de nieuwe Four Tet, neemt Jimmy Edgar het over. Hij releasede al op Warp, Studio !K7 en recentelijker Hotflush, en door de jaren heen maakte zijn sound verschillende veranderingen door. Van wat moeilijkere IDM, via dansbare Franse glij- electro/disco naar zijn huidige sound: ergens waar house en techno elkaar ontmoeten, met electro-, booty house en Jersey club-invloeden. Sexy maar stevig. Bij Edgar gebeurt er vaak iets rondom de derde tel, het nevenaccent. Daar leunt zijn sound sterk op. Luister maar eens naar zijn recentelijk uitgebrachte ‘Strike’. Da’s een echte hit, iedereen lijkt die te draaien, van Joy O en Midland tot Claude VonStroke en Green Velvet, en we hoorden zelfs Âme hem deze zomer draaien. Nauwelijks melodie, vooral beat en daardoor makkelijk te mixen. Hij speelt deze troef vanavond natuurlijk uit, en schuift de track soepel in Cajmere’s ‘Percolator’. Toch begint het naar het einde toe wel een beetje veel van hetzelfde te worden, en daarmee is zijn set eigenlijk precies lang genoeg. 
De opwinding is groot voor iets wat belooft een spektakel te worden. TR\\ER is het Nederlandse livedebuut van Truss en Tessela, die behoren tot de voorhoede van wat een bruisende en mateloos interessante sound is. Een combinatie van snoeiharde techno, breakbeats, oude rave en meer. Tessela meldde zich nadrukkelijk met zijn doorbraak 'Hackney Parrot', en releasede recentelijk het absurde 'Nancy’s Pantry'. Truss timmerde onder zijn eigen naam al een tijdje aan de weg, maar brak eigenlijk pas echt door toen hij tijdelijk alter ego MPIA3 aan nam, waarmee hij een paar hardvochtige tracks uitbracht die zich laten omschrijven als trage (acid)techno met gabber-invloeden. Oh ja, en het zijn nog broers ook. Vanavond hebben ze een groot arsenaal aan analoge apparatuur met zich meegebracht. Na een kort intro stort het duo meteen al een onverbiddelijk harde kickdrum over het publiek heen. De geluidsman heeft ook begrepen dat dit de act is waar het om gaat en schroeft het toch al niet te versmaden volumeniveau nog enkele tandjes omhoog. Wat een moddervette set leveren deze mannen af. In acid gedrenkte, distorted, trage ramtechno. En nu komt er misschien een opmerking die niet iedereen gaat begrijpen, maar ondanks het feit dat dit spartaans hard en lomp is, is het toch afwisselend en zeker niet zomaar ‘dom beuken’. Kijk: zo’n collega-act als Karenn (een eveneens live-act bestaande uit Blawan en Pariah) gaat een uur lang voor een voornamelijk geïmproviseerde full-on 140 BPM-set, vrij rechtlijnig en door het hoge tempo weinig ruimte voor finesse. Het tempo bij dit TR\\ER ligt veel lager, vaak onder de 100 BPM, waardoor er in de sound zelf meer ruimte is voor variatie. Zo komen er af en toe vlagen hardcore en eurohouse voorbij. Nog een verschil is dat TR\\ER echt met een setlist werkt, echt nummers brengt met climaxen, in plaats van zo’n rechte lijn van Blawan en Pariah. Hoogtepunt van de set is dat weergaloze ‘Nancy’s Pantry’ van Tessela, waarbij het even lijkt alsof Rhône Warehouse in een zwart gat opgeslokt wordt. Echt heel goed.
 
En ja, ga daar nog maar eens overheen als Clouds. Da’s moeilijk, dus zelfs als je er dan meteen goed inknalt, is er weinig te behalen zo vlak na TR\\ER. Het eerste half uur van de set zien ze dan ook vooral de zaal leegstromen, even een plas doen of een drankje halen na het sonische geweld van zojuist. Daarna lukt het het duo om zich te herpakken, met onder andere Jon Hopkins’ ‘Open Eye Signal’ waar achteraan hun eigen hit ‘Consciousness’ (die op support van technogrootheid Chris Liebing kan rekenen) er goed invliegt. Het duo stond ingepland tot 06:00, maar ze mogen uiteindelijk nog een uur langer doorgaan, met succes.
In de kleine zaal is het al heel de nacht Objekt samen met Call Super. Zij zijn bezig aan een b2b-marathonset van zes uur, in navolging van Objekts geweldige afsluitende set met Pariah vorig jaar. Van 02:00 tot 08:00 wordt de kleine garagebox vol met rook gepompt, en omdat de heren een grote hoeveelheid classics mee hebben gebracht, waan je je in een jaren ’90 rave. Oude techno, electro en rave wordt afgewisseld met nieuwe platen van stevig kaliber.  Door het afwisselden karakter van hun set is de tweede zaal de hele nacht een prettige afwisseling met de robuuste sounds in de grote zaal. In vergelijking met afgelopen jaar is ook in deze loods het geluid erg verbeterd en dat werpt zijn vruchten af. Als onderstaande om 7:15 geradbraakt het pand verlaat gaan de twee mannen ongetwijfeld nog een uur door, maar de koek is op. Wat een goeie editie weer.