5 Days Off dag 4: Experiment voert boventoon bij Border Community

Melkweg gaat nooit écht los op eigenwijze sets

Pim Brasser, foto's Desiré van den Berg ,

De Melkweg is vanavond vooral het terrein van het vooruitstrevende label Border Community. Nathan Fake en publiekstrekker James Holden nemen voor het grootste gedeelte van de nacht The Max over. Een logische maar ook enigszins gewaagde keuze: de mannen staan bekend om hun experimentele en eigenwijze sets. Vraag van de avond is dan ook of het 5 Days Off-publiek de experimenteerdrift van de twee zal pikken. Concurrentie in de Oude Zaal is er in ieder geval in de vorm van Lukid en labelgenoot Luke Abbott.

Voordat The Max volledig tot beschikking staat van Border Community, mag Lone eerst zijn kunsten vertonen. De producer staat normaal gesproken garant voor een goed feestje, maar vanavond valt hij tegen. Met zijn optreden van half 1 tot half 2 zou hij de eerste moeten zijn waarbij het dak eraf gaat. Zijn eentonige en weinig melodieuze set slaat echter niet aan bij het al massaal aanwezige publiek. Lone is vanavond niet meer dan een matige opwarmer en dat is een gemiste kans.

Dan begint de heerschappij van Border Community met een uur lang Nathan Fake. Het is dat Fake prime time staat in The Max, maar anders had hij de zaal met gemak leeggespeeld. In zijn alle structuur ontberende set gebeurt zo veel dat het simpelweg niet bij te houden is. Het gros van het publiek kan dan ook weinig met de spacende en weinig dansbare techno. Jammer dat men niet openstaat voor wat experiment, want Fake zet hier wel degelijk iets bijzonders neer.

In de Oude Zaal is ondertussen Luke Abbott aan het draaien. Aan de drukte is duidelijk merkbaar dat hij beter in de smaak valt dan Nathan Fake. Abbott lijkt te begrijpen waar het publiek voor is gekomen vanavond: dansbare melodieuze techno. Voor de vorm voegt hij een gedoseerd vleugje experiment toe, et voilà: succes gegarandeerd. Voor crowdpleasen krijgt Abbott vanavond een dikke voldoende, maar dit heeft wel tot gevolg dat zijn set niet echt interessant is. Zonde, want als je kijkt naar zijn studiowerk dan weet je dat er veel meer in had gezeten.

Een groter contrast is haast niet mogelijk als Lukid het stokje overneemt. Op zijn vorig jaar uitgebrachte album is een wat dansbaarder geluid te horen, maar live is daar niets van te merken. Het materiaal van zijn meest recente album wordt juist op de typische Lukid-manier gebracht: laag tempo, subtiele variaties en een vrij dichtgemetseld geluid. Lukid toont lef, maar draait daardoor helaas wel voor een halflege zaal.

Ongetwijfeld is de andere helft van die zaal hun geluk aan het beproeven bij James Holden. De man van de avond heeft maar liefst 3,5 uur om The Max voor zich te winnen. Eigenwijs als Holden is, bouwt hij zijn set helemaal op zijn eigen manier op. Voor hem geen subtiele 3,5 uur durende opbouw naar het hoogtepunt. Holden draait juist heel gevarieerd en gewaagd. Het ene moment gooit hij de bas ongenadig hard de zaal in, terwijl hij het volgende moment minutenlang bezig is met louter een melodie. Holden houdt zijn publiek de hele set lang een snoepje voor, en laat ze af en toe even proeven. Verder dan even proeven gaat het echter niet, want zelfs aan het einde van zijn set volgt er geen climax. Hij laat de Melkweg beduusd achter.

Border Community hoort misschien niet thuis op 5 Days Off. Het festival trekt deze zaterdag in de Melkweg namelijk vooral veel uitgaanspubliek: mensen die niet zitten te wachten op experimenteel geneuzel, maar gewoon een avondje willen dansen. Voor dat laatste moest je vanavond duidelijk niet in de Melkweg zijn.