Thomas Azier: "In het creatieve proces is zelftwijfel je grootste vijand"

'Alleen zijn' ingekapseld in tweede EP

Judith Laanen ,

Hij heeft er de afgelopen vijf jaar hard aan gewerkt, maar het debuutalbum van Thomas Azier (25) is in zicht. Na twee EP's moet zijn debuut, waarop volgens Azier heel veel nieuwe tracks staan, volgend jaar uitkomen. Op de afgelopen editie van Eurosonic Noorderslag bracht hij zijn eerste EP Hylas 001 uit. “Die eerste EP heb ik er op een gegeven moment uit geknald omdat ik gek werd in mijn kamer. Het is eigenlijk een sluiprelease geworden. Ik heb ‘m op iTunes gezet, en daarna is het zijn eigen leven gaan leiden.” De tweede EP, Hylas 002, komt volgende week uit.

Een niet te min leven, Thomas Azier gooide in Frankrijk en Duitsland met zijn single Red Eyes hoge ogen en ook zijn show op Noorderslag kreeg positieve recensies. 19 oktober komt zijn tweede EP uit, Hylas 002. Eerste track Fire Arrow is al online te beluisteren. Azier vindt in drie elementen inspiratie voor zijn duistere synthpop. De eerste ontleent Azier aan zijn woonplaats Berlijn: de stad, of futurisme en de stad in beweging. “Het klinkt misschien cliché, maar nu is de toekomst. Er zijn allemaal dingen aan de hand. Er wordt hier in Berlijn ontzettend veel gebouwd en het is ook nooit af. Ik zie hier een kraan die een fabriek aan het renoveren is. Het idee dat iets nooit af is, maar wel af komt in de toekomst, dat interesseert me heel erg. Ik ben ook veel gaan lezen over architectuur. Een tijd geleden zag ik een gebouw dat ingepakt was vanwege een verbouwing. Er hingen slierten aan die in de wind heen en weer gingen. Dat was zo’n sterk beeld: een oud gebouw dat er nu nog staat en waar nu aan gebouwd wordt, zo is mijn muziek ook.”

'Berlijn is een uitstekende stad om alleen in te zijn'
Het tweede element waar Azier uit put is ‘solitude’, oftewel eenzaamheid of alleen zijn. Azier vindt wel dat de Nederlandse vertaling, eenzaamheid, de lading van zijn boodschap niet helemaal dekt. “Dat heeft een te negatieve lading. Je kunt namelijk ook met veel mensen om je heen eenzaam of alleen zijn, solitude is meer een bewuste keuze.” De hoes van Hylas 002 straalt dat ook uit. Je ziet Azier zo voor je zitten in de vier muren van zijn kleine kamertje in Berlijn, waar hij vijf jaar geleden naar toe trok om zich te richten op zijn muziek. Op de hoes is het perspectief zo dat je naar buiten lijkt te kijken, het licht schijnt naar binnen. Azier was wel toe aan die blik naar buiten. Hij sloot zichzelf een paar jaar volledig af van zijn omgeving. “Ik wilde pas met iets komen toen ik er klaar voor was.” Berlijn is volgens hem een uitstekende stad om alleen te zijn. “Het is groots en uitgestrekt en als je wilt zie je wekenlang niemand. Vooral in een stad kun je heel anoniem zijn. Dat vond ik een tijd heerlijk. Nu vind ik het wel weer fijn om uit mijn bubbel te komen. Dat zie ik ook niet negatief, je gaat een stap verder en naar het volgende deel dat op je weg komt.”

Dat onheilspellende gevoel van verdwijnen in een stad
De tijd die hij “tussen zijn bed en computer” doorbracht heeft hij gestoken in zijn eigen ontwikkeling als muzikant door veel te lezen over bijvoorbeeld mythologie. Zijn EP heet ook niet voor niets Hylas, een verwijzing naar de knecht van Herakles. Hylas werd op één van de reizen die hij met de Griekse held ondernam weggelokt door waternimfen, waarna hij spoorloos verdween. Over de titel van de EP's blijft Azier nog mysterieus: “Daar zit een heel lang verhaal achter, en dat wordt wel duidelijk als je het album in z’n geheel luistert. Het is ook een ongoing process.” Dat onheilspellende gevoel van verdwijnen in een stad heeft Azier vertaald naar zijn muziek. “Ik wilde een heel donker statement maken en kijken hoe het was om iets te maken zonder concessies naar mezelf toe. Dat was het belangrijkste, en dat is ook gelukt. Zodra je veel input van anderen krijgt, ga je nadenken over hun mening. In het creatieve proces is zelftwijfel je grootste vijand. Ik wilde zo min mogelijk input van buitenaf en zoveel mogelijk in mijn eigen wereld leven.”

Vooral soundwise is Azier naar eigen zeggen geslaagd. “Songwriting lukte wel, vooral met sound wilde ik de volgende stap nemen.” De EP’s zijn opgenomen in een oude gieterij in Berlijn. Daar nam Azier in samenwerking met sounddesigner Robin Hunt ook alle ‘natuurlijke’ geluiden van de fabriek op en stopte ze in zijn muziek. “Ik was op zoek naar de industriële hoek, ik wilde het groots laten klinken. Alle galmen die je op de EP hoort zijn echt, die komen uit de fabriek.”

19 oktober komt Hylas 002 uit op Aziers eigen label Hylas Records/BMG. 28 november staat Thomas Azier als voorprogramma van Woodkid in Paradiso, Amsterdam.