Nieuwe streamingdienst Sony 12 april in Nederland

Music Unlimited gaat de concurrentie met Spotify aan

Sjoerd Huismans ,

Music Unlimited, de nieuwe muziekstreamingdienst van Sony, wordt 12 april gelanceerd in Nederland. Dit bevestigt het bedrijf vandaag tegen NU.nl. De Japanse elektronicagigant gaat hiermee concurreren met andere diensten als Spotify en Grooveshark. Music Unlimited begint met een catalogus van zo’n vijftien miljoen tracks. Naast de catalogus van Sony zelf bevat de catalogus materiaal van de andere major labels Universal, EMI en Warner, evenals onafhankelijke platenmaatschappijen.

Sinds begin 2011 is Music Unlimited uitgebracht in een aantal Europese landen. De nieuwe dienst werkt uitsluitend met abonnementen. Wat de Nederlandse prijzen zijn, is nog niet bekend, al geven de abonnementen in andere landen wellicht een indicatie. In andere Europese landen bestaan twee abonnementsvormen: een basisabonnement van 3,99 per maand, en een uitgebreidere variant van 9,99 per maand. Daarmee zit Music Unlimited ongeveer in dezelfde prijscategorie als Spotify: (Unlimited voor 4,99, Premium voor 9,99).

Toch zijn er belangrijke verschillen met Spotify: een basisabonnement op Music Unlimited levert een onafgebroken radiostream zonder reclame, en afspeellijsten per genre. In die zin is het format van het basisabonnement vergelijkbaar met MyRadio, de nieuwe streamingdienst van de Sky Radio Group. Ook hier kunnen gebruikers tracks in een radiostream liken of disliken, en zo de stream personaliseren. Willen consumenten in Music Unlimited zelf muziek opzoeken en afspeellijsten maken, zoals in Spotify, dan zullen ze het abonnement van 9,99 moeten kopen.

De dienst is al te gebruiken op Android-apparaten en Sony producten als de Playstation 3, blu-rayspelers en Bravia-tv’s. Sony komt binnenkort tevens met een app voor iOS, zo meldt TechRadar.