MyRadio: nieuw online radiostation ergens tussen Spotify en radio

Nieuw platform past muzieksamenstelling af op basis van voorkeur luisteraar

Sjoerd Huismans ,

De Sky Radio Group komt met een nieuw online radiostation: MyRadio. Met dit platform wil het concern een nieuwe markt aanboren: het concept zit ergens tussen traditionele radiozenders en online streamingdiensten in. MyRadio kan werken als een traditionele zender, maar gebruikers kunnen aangeven of ze tracks goed of slecht vinden, ook kunnen ze nummers skippen en delen met anderen. Hierdoor past de zender het format weer aan op de gebruiker, en onstaat een gepersonaliseerde playlist. Ontwikkelaar Gert Jan Kole legt uit waarom uitgerekend Sky Radio met dit concept komt: “Sky Radio richt zich op de massa, de niches blijven buiten beschouwing.”

Volgens Kole is MyRadio echte radio: “Het is de radiobeleving zoals je die normaal gesproken ook hebt, zorgvuldig samengesteld op basis van genre. Deze verschillende basisstations, bijvoorbeeld urban, alternative, of Hollandse Hits zijn samengesteld door specialisten op dat gebied.” Zij hebben de canon van een bepaald genre in de stations gestopt: zo werkte voormalig Juize.FM dj Niels Hoogland mee aan het hiphop-station, en hielp voormalig music director van Kink FM Peter Meerveld het station voor alternatieve rock te ontwikkelen. “Luisteraars kiezen dus een of meerdere van deze stations, vervolgens kunnen luisteraars tracks liken, disliken of skippen”, vertelt Kole verder. “Het programma vogelt zodoende uit wat je wilt, en past de samenstelling van het station aan op basis van het gedrag van de luisteraar. Als je een nummer goed vindt, hoor je het dus vaker langskomen, als je het slecht vindt komt het niet meer langs.” Naast muziek biedt het station nieuws, advertenties, weer en verkeer.

Het idee van een gepersonaliseerde online radiozender is niet nieuw. Last.fm werkt al langer met een dergelijk concept: op basis van muziek die gebruikers zelf luisteren zoekt het programma muziek die daarbij past. Toch denkt Kole dat MyRadio iets nieuws brengt: “Last.fm is recommendation radio. Er wordt gewoon lukraak een playlist geshuffeld op basis van muziek die jij goed vindt. Maar dat is geen radio: radio wordt zorgvuldig geprogrammeerd.” De ontwikkelaar ziet ook een groot verschil met Spotify. “Spotify noemen wij een sit forward ervaring: je opent het programma en dan moet je zelf bedenken wat je wilt gaan luisteren. Radio is juist een lean back ervaring: je laat het rustig over je heen komen. Ons product is dus duidelijk radio, maar zo actief en persoonlijk als je zelf wilt.”

Op de vraag of Sky Radio een nieuw publiek aan zich probeert te binden, antwoordt Kole lachend: “De Sky Radio Group had al een breed bereik met, naast Sky Radio zelf, ook Radio Veronica en Classic FM. Maar het is waar dat Sky Radio voor de massa kiest, en daarmee bepaalde niches, zoals jazz-liefhebbers, buiten beschouwing laat. Die kunnen worden bediend door MyRadio.” Maar er is ook continuïteit volgens de ontwikkelaar: “Sky Radio werkte al met een non-stop-dj-free-format, wat dat betreft past dit er mooi bij.” Medio maart wordt een betaversie van het platform gelanceerd.