CONCERT:
Benga en Magnetic Man, Lowlands Bravo, zondag 19 augustus 2012
MUZIEK:
Benga's Diary Of An Afro-Warrior was een vroege klassieker in het genre, met name de track 'Night'. De trage garagebeats, de opzwepende bassen, flirts met rave en house, het was allemaal nieuw. Benga vertegenwoordigt hier nog steeds de 'echte' dubstep, terwijl anderen alweer kruisbestuivingen met andere genres aangaan. Dat was ook het idee achter Magnetic Man. Het moest de grote cross-over naar de popcharts zijn. Dat lukte niet helemaal, maar het was wel zo'n plaat waarvan je je nu afvraagt of het kwartje in deze nieuwe context wel zou vallen. Dat moeten de Lowlandsprogrammeurs ook gedacht hebben, want zonder nieuw album op zak keert de groep twee jaar na een behoorlijk succesvol Lowlandsoptreden terug. Waar komen zij vandaag mee?
PLUS:
De grootste Benga-hit blijft 'Night', maar de maker is die track kennelijk al zo zat dat hij hem na een minuutje alweer wegdraait. Magnetic Man komt een stuk overtuigender uit de startblokken, gedragen door drie grote LED-schermen. We horen vooral ouderwets trage dubstep, met niet om de drie minuten een drop. We hoeven niet allemaal mee in de manische hectiek van Skrillex. De avond valt inmiddels en de tent loopt langzaam wat voller. Halverwege gaat bovendien het tempo even flink omhoog en zitten we ineens in een technovibe. Single 'I Need Air' daarna is het hoogtepunt in de set.
MIN:
De evolutie van de dubstep is razendsnel gegaan. De diepte in met geduldige, subtiele producties, in de cross-over met house en techno, of harder sneller lomper drukker. Vooral met die laatste vorm zou Benga de concurrentie aan moeten gaan, aangezien ook hij een hoog testosterongehalte nastreeft (zonder daarmee te suggereren dat hij hetzelfde zou moeten doen). Maar waar Skrillex het tempo moordend hoog houdt en de bassline ongrijpbaar, komt Benga met statische wobbles die helemaal niet meer opwindend aanvoelen. Zijn mc en gastzangeres Marlene zijn van een bedroevend niveau, maar het pijnlijkst is het wel dat Benga zelf artistiek de weg kwijt is. Zijn nieuwe single 'Pour Your Love' is slaapverwekkend, achterhaald en hemeltergend vals gezongen. Magnatic Man kiest meer voor de house-sound, maar krijgt daarmee lang niet dezelfde energie los als Knife Party gisteren. Ook hier een vermoeiende hypeman en een matige rapper (P Money) in 'Anthemic'. Single 'Perfect Stranger' met Katy B is niet bepaald ingeburgerd, dat blijkt pijnlijk als het geluid weggetrokken wordt en bijna niemand de tekst kent. Belangrijkste manco is dat uit de hoge hoed geen spectaculaire nieuwe konijnen getoverd worden.
CONCLUSIE:
Benga is links en rechts ingehaald, op het pijnlijke af. Na een sterke start staat hij nu in een halflege Bravo zonder frisse ideeën. Magnetic Man kan terecht op meer liefde rekenen, maar de belofte van twee jaar geleden is niet echt ingelost. De spanning die er toen hing - de opwinding over iets wat ons mogelijk zou leiden naar de grote toekomst van de dubstep - is verdwenen. Wat rest is solide, stoere maar absoluut niet spraakmakende dubstep.
CIJFER:
Benga: 3
Magnetic Man: 6,5
Lowlands 2012: Benga en Magnetic Man hebben hun leidersrol verloren
Benga pijnlijk, Magnetic Man 'slechts' solide
Na jarenlang in de underground gegonsd te hebben, beleefde dubstep vorig jaar zijn grote doorbraak bij het dancepubliek op Lowlands. Dit jaar is opnieuw een stap gemaakt, want nu danst IEDEREEN erop, ook de rockers. De afgelopen dagen veranderden Bassnectar, Knife Party en vooral Skrillex hun tenten al in slagvelden, vandaag is het tijd voor de originators, de pioniers. Eerst Benga solo, daarna Magnetic Man, de 'supergroep' van diezelfde Benga met Skream en Artwork.